Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.
Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

AKT ARCHIWALNY - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego 2008 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami


Akt uchylony z dniem 2014-03-18.
Dz.U.2008.31.189 - AKT ARCHIWALNY - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego 2008 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami

Rozdział 2. Regulamin organizacji praktyki zawodowej, sposób i warunki jej odbywania oraz sposób dokumentowania jej odbycia

§ 7. Wniosek o odbycie praktyki zawodowej i wydanie dziennika praktyki

1. Kandydat, po spełnieniu wymogów, o których mowa odpowiednio w art. 177 wymagania wobec osoby ubiegającej się o nadawanie uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości ust. 1 pkt 3 i 4, art. 182 uchylony ust. 1 pkt 3 i 4 albo art. 187 uchylony ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, składa do organizatora praktyki zawodowej wniosek o odbycie praktyki zawodowej i wydanie dziennika praktyki zawodowej.
2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, kandydat:
1) wskazuje prowadzącego praktykę zawodową albo
2) zwraca się do organizatora praktyki zawodowej o wyznaczenie prowadzącego praktykę zawodową.
3. Do wniosku kandydat dołącza dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów, o których mowa odpowiednio w art. 177 wymagania wobec osoby ubiegającej się o nadawanie uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości ust. 1 pkt 3 i 4, art. 182 uchylony ust. 1 pkt 3 i 4 albo art. 187 uchylony ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy.
3. Do wniosku kandydat dołącza:
1) w przypadku praktyki zawodowej, o której mowa w § 4 - dyplom ukończenia studiów wyższych, o których mowa w art. 177 wymagania wobec osoby ubiegającej się o nadawanie uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości ust. 1 pkt 3 ustawy, oraz:
a) zaświadczenie, o którym mowa w art. 177 wymagania wobec osoby ubiegającej się o nadawanie uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości ust. 2a ustawy, albo
b) świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości, o ile program studiów wyższych nie uwzględniał co najmniej minimalnych wymogów programowych dla studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości;
2) w przypadku praktyki zawodowej, o której mowa w § 5 - dyplom ukończenia studiów wyższych, o których mowa w art. 182 uchylony ust. 1 pkt 3 ustawy, oraz:
a) zaświadczenie, o którym mowa w art. 182 uchylony ust. 2a ustawy, albo
b) świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, o ile program studiów wyższych nie uwzględniał co najmniej minimalnych wymogów programowych dla studiów podyplomowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami;
3) w przypadku praktyki zawodowej, o której mowa w § 6 - dyplom ukończenia studiów wyższych, o których mowa w art. 187 uchylony ust. 1 pkt 3 ustawy, oraz:
a) zaświadczenie, o którym mowa w art. 187 uchylony ust. 2a ustawy, albo
b) świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie zarządzania nieruchomościami, o ile program studiów wyższych nie uwzględniał co najmniej minimalnych wymogów programowych dla studiów podyplomowych w zakresie zarządzania nieruchomościami.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, kandydat, poza dokumentami, o których mowa w ust. 3, dołącza dokument zawierający zgodę prowadzącego praktykę zawodową na przeprowadzenie praktyki zawodowej.
5. Przepisy ust. 2 i 4 stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia przez kandydata wniosku do organizatora praktyki zawodowej o zmianę prowadzącego praktykę zawodową.

§ 8. Wymogi wobec osób przyjmujących na praktykę zawodową

1. Kandydat może odbywać u osoby uprawnionej praktykę zawodową w zakresie:
1) szacowania nieruchomości - jeżeli osoba ta wykonuje działalność zawodową rzeczoznawstwa majątkowego, o której mowa w art. 174 rzeczoznawca majątkowy, ust. 1 ustawy, nieprzerwanie przez okres przynajmniej pięciu lat poprzedzających prowadzenie praktyki zawodowej;
2) pośrednictwa w obrocie nieruchomościami - jeżeli osoba ta wykonuje działalność zawodową pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, o której mowa w art. 179 uchylony, ust. 1 ustawy, nieprzerwanie przez okres przynajmniej trzech lat poprzedzających prowadzenie praktyki zawodowej;
3) zarządzania nieruchomościami - jeżeli osoba ta wykonuje działalność zawodową zarządzania nieruchomościami, o której mowa w art. 184 uchylony, ust. 1 ustawy, nieprzerwanie przez okres przynajmniej trzech lat poprzedzających prowadzenie praktyki zawodowej.
2. Kandydat może odbywać u przedsiębiorcy praktykę zawodową, jeżeli przedsiębiorca:
1) prowadzi działalność odpowiednio w zakresie szacowania nieruchomości, o której mowa w art. 174 rzeczoznawca majątkowy, ust. 6 ustawy, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, o której mowa w art. 179 uchylony, ust. 3 ustawy, lub zarządzania nieruchomościami, o której mowa w art. 184 uchylony, ust. 3 ustawy;
2) zapewni, że czynności w ramach praktyki zawodowej kandydat będzie wykonywał pod kierunkiem osoby uprawnionej, spełniającej wymagania określone w ust. 1.
3. Organizacja zawodowa rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości, zwana dalej "organizacją zawodową", może prowadzić praktykę zawodową, jeżeli zapewni, że czynności w ramach praktyki zawodowej kandydat będzie wykonywał pod kierunkiem osoby uprawnionej, spełniającej wymagania określone w ust. 1.
4. Osoba wchodząca w skład podkomisji do spraw szacowania nieruchomości, o której mowa w § 16, ust. 3 pkt 1, nie może być prowadzącym praktykę zawodową oraz czynności wykonywane przez kandydata w ramach praktyki zawodowej, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i ust. 3, nie mogą być wykonywane pod jej kierunkiem.
5. Równocześnie praktykę zawodową może odbywać u osoby uprawnionej lub pod jej nadzorem w sumie nie więcej niż:
1) pięciu kandydatów na rzeczoznawcę majątkowego;
2) ośmiu kandydatów na zarządcę nieruchomości.

§ 9. Lista prowadzących praktykę zawodową

1. Organizator praktyki zawodowej prowadzi i aktualizuje listę prowadzących praktykę zawodową.
2. Organizator praktyki zawodowej wpisuje na listę prowadzących praktykę zawodową osoby uprawnione, przedsiębiorców oraz organizacje zawodowe, na ich wniosek, po uprzednim sprawdzeniu spełnienia wymogów określonych w § 8 ust. 1-3.
3. Lista prowadzących praktykę zawodową prowadzona jest odrębnie dla osób uprawnionych, przedsiębiorców i organizacji zawodowych.
4. Lista prowadzących praktykę zawodową zawiera:
1) w przypadku osoby uprawnionej:
a) jej imię i nazwisko,
b) adres,
c) numer uprawnień lub licencji zawodowej,
d) datę wpisu na listę;
2) w przypadku przedsiębiorcy:
a) jego nazwę i siedzibę,
b) datę wpisu na listę,
c) imię i nazwisko osoby reprezentującej przedsiębiorcę w sprawach prowadzenia praktyk zawodowych,
d) imię i nazwisko, adres oraz numer uprawnień lub licencji zawodowej osoby uprawnionej, o której mowa w § 8 ust. 2 pkt 2;
3) w przypadku organizacji zawodowej:
a) jej nazwę i siedzibę,
b) datę wpisu na listę,
c) imię i nazwisko osoby reprezentującej organizację zawodową w sprawach prowadzenia praktyk zawodowych,
d) imię i nazwisko, adres oraz numer uprawnień lub licencji zawodowej osoby uprawnionej, o której mowa w § 8 ust. 3.
5. W przypadku określonym w § 7 ust. 2 pkt 2 organizator praktyki zawodowej wyznacza prowadzącego praktykę zawodową spośród osób uprawnionych, przedsiębiorców lub organizacji zawodowych wpisanych na listę, o której mowa w ust. 1.
6. Organizator praktyki zawodowej przekazuje ministrowi co najmniej raz na pół roku, w formie elektronicznej, listę prowadzących praktykę zawodową wraz ze zmianami dokonanymi na tej liście.

§ 10. Wydanie dziennika praktyki zawodowej, rejestr wydanych dzienników

1. Organizator praktyki zawodowej wydaje kandydatowi dziennik praktyki zawodowej na wniosek, o którym mowa w § 7 ust. 1.
2. Koszt wydania dziennika praktyki zawodowej obejmuje koszty druku dziennika praktyki zawodowej, koszty prowadzenia rejestru wydanych dzienników praktyki zawodowej, o którym mowa w ust. 3, oraz koszty prowadzenia listy określonej w § 9 ust. 1, i nie może być wyższy niż 100 zł.
3. Organizator praktyki zawodowej prowadzi rejestr wydanych dzienników praktyki zawodowej, zawierający kolejny numer wydanego dziennika praktyki zawodowej, datę wydania dziennika, imię i nazwisko kandydata oraz dane dotyczące prowadzącego praktykę zawodową, o których mowa odpowiednio w § 9 ust. 4 pkt 1 lit. a-c, pkt 2 lit. a i c-d albo pkt 3 lit. a i c-d. Organizator praktyki zawodowej przekazuje ministrowi rejestr, w formie elektronicznej, do końca każdego kwartału.
4. Organizator praktyki zawodowej wpisuje w dzienniku praktyki zawodowej imię i nazwisko kandydata, numer dziennika oraz dane dotyczące prowadzącego praktykę zawodową. Jeżeli prowadzącym praktykę zawodową jest:
1) osoba uprawniona - wpisuje jej imię i nazwisko oraz numer uprawnień lub licencji zawodowej;
2) przedsiębiorca lub organizacja zawodowa - wpisuje jej nazwę i siedzibę oraz imię i nazwisko oraz numer uprawnień lub licencji zawodowej osoby uprawnionej, o której mowa odpowiednio w § 8 ust. 2 pkt 2 i ust. 3.

§ 11. Wpisy w dzienniku praktyki zawodowej

1. Przebieg praktyki zawodowej jest dokumentowany w dzienniku praktyki zawodowej, zgodnie z harmonogramem, o którym mowa w § 4 ust. 4 pkt 2, § 5 ust. 4 pkt 2 i § 6 ust. 4 pkt 2. Harmonogram stanowi załącznik do dziennika praktyki.
2. Wpisów w dzienniku praktyki zawodowej dokonuje kandydat w sposób odzwierciedlający rodzaje wykonywanych czynności zawodowych, ze wskazaniem dat ich wykonywania. W przypadku praktyki zawodowej dla kandydatów na pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości wpisuje się również liczbę godzin poświęconych na ich wykonanie.
3. Wpisy, o których mowa w ust. 2, potwierdza prowadzący praktykę zawodową, poprzez złożenie przy każdym wpisie podpisu imiennego. W przypadku gdy prowadzącym praktykę zawodową jest przedsiębiorca lub organizacja zawodowa, podpis zawierający imię i nazwisko przy każdym wpisie składa osoba uprawniona, pod której nadzorem kandydat wykonywał czynności w ramach praktyki zawodowej.
4. W dzienniku praktyki zawodowej nie mogą być dokonywane zmiany lub poprawki, z tym że nie dotyczy to omyłek pisarskich. Ewentualne zmiany lub poprawki mogą być zawarte w wyjaśnieniach kandydata załączonych do dziennika praktyki.

§ 13. Potwierdzenie praktyki zawodowej

1. Po zakończeniu praktyki zawodowej prowadzący praktykę potwierdza w dzienniku praktyki zawodowej zrealizowanie jej programu, a organizator praktyki zawodowej sprawdza oraz potwierdza spełnienie warunków jej odbycia poprzez złożenie podpisów.
2. W przypadku praktyk, o których mowa w § 5 i 6, organizator praktyki zawodowej, potwierdzając spełnienie warunków praktyki, sprawdza w obecności kandydata jego praktyczne przygotowanie do wykonywania zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami albo zarządcy nieruchomości na podstawie sporządzonego opisu transakcji albo planu zarządzania nieruchomością. Z przeprowadzonej czynności organizator praktyki sporządza protokół, stanowiący integralną część dziennika praktyki.

§ 14. Dokumenty potwierdzające odbycie praktyki zawodowej

Dokumentami potwierdzającymi odbycie praktyki zawodowej są:
1) wypełniony przez kandydata dziennik praktyki zawodowej, podpisany przez prowadzącego praktykę zawodową oraz organizatora praktyki zawodowej;
2) samodzielnie sporządzone przez kandydata:
a) piętnaście projektów operatów szacunkowych, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 2 - w przypadku praktyki zawodowej w zakresie szacowania nieruchomości,
b) opis transakcji, o którym mowa w § 5 ust. 2 pkt 2 - w przypadku praktyki zawodowej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami,
c) plan zarządzania, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 - w przypadku praktyki zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami
- potwierdzone przez organizatora praktyki zawodowej.

§ 15. Wzory dzienników praktyki zawodowej

Wzory dzienników praktyki zawodowej dla kandydatów na rzeczoznawcę majątkowego, pośrednika w obrocie nieruchomościami i zarządcę nieruchomości określają załączniki nr 1-3 do rozporządzenia.

§ 16. Skład Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej

1. W skład Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej, zwanej dalej "Komisją", wchodzą:
1) przewodniczący;
2) trzej wiceprzewodniczący, odpowiednio do spraw:
a) szacowania nieruchomości,
b) pośrednictwa w obrocie nieruchomościami,
c) zarządzania nieruchomościami;
3) pozostali członkowie.
2. Osoby wymienione w ust. 1 pkt 1 i 2 tworzą Prezydium Komisji.
3. W ramach Komisji działają trzy podkomisje, odpowiednio do spraw:
1) szacowania nieruchomości;
2) pośrednictwa w obrocie nieruchomościami;
3) zarządzania nieruchomościami.

§ 17. Posiedzenia Komisji i Prezydium Komisji

1. Komisja pracuje na posiedzeniach plenarnych, posiedzeniach związanych z przeprowadzaniem postępowań kwalifikacyjnych oraz na posiedzeniach Prezydium Komisji.
2. Posiedzenie plenarne i posiedzenie Prezydium Komisji zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek wiceprzewodniczącego, po uzyskaniu zgody ministra.
3. Posiedzenie plenarne zwoływane jest w celu omówienia spraw związanych z organizacją i przebiegiem postępowań kwalifikacyjnych, w tym problemów występujących w działalności Komisji, a także w celu szkolenia członków.
4. Posiedzenie Prezydium Komisji zwoływane jest w razie potrzeby, w celu przygotowania posiedzenia plenarnego Komisji, a także w innych sprawach dotyczących Komisji, niewymagających udziału wszystkich członków.

§ 18. Kierowanie pracami Komisji i jej podkomisji

1. Pracami Komisji kieruje przewodniczący. W razie nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje wskazany przez przewodniczącego wiceprzewodniczący lub inny członek Komisji.
2. Wiceprzewodniczący Komisji kierują pracami odpowiednich podkomisji. W razie nieobecności wiceprzewodniczącego jego zadania wykonuje wskazany przez przewodniczącego inny członek odpowiedniej podkomisji.

§ 19. Zadania przewodniczącego i wiceprzewodniczących Komisji

1. Do zadań przewodniczącego Komisji należy w szczególności:
1) organizowanie i koordynowanie pracy Komisji;
2) reprezentowanie Komisji, w tym składanie wniosków w sprawach związanych z jej funkcjonowaniem;
3) zwoływanie posiedzeń plenarnych Komisji i posiedzeń Prezydium;
4) nadzór nad pracą poszczególnych podkomisji;
5) rozpatrywanie skarg na członków Komisji, dotyczących przeprowadzania postępowań kwalifikacyjnych;
6) wyznaczanie składów zespołów kwalifikacyjnych, o których mowa w § 24 ust. 1.
2. Do zadań wiceprzewodniczących Komisji należy:
1) koordynowanie pracy odpowiednich podkomisji, w tym prowadzenia postępowań kwalifikacyjnych w odpowiednich podkomisjach;
2) przygotowywanie propozycji składów zespołów kwalifikacyjnych, o których mowa w § 24 ust. 1, w tym przewodniczącego i sekretarza zespołu;
3) ocena prawidłowości przeprowadzania postępowań kwalifikacyjnych, w tym kontrola poprawności wyników postępowania kwalifikacyjnego, o których mowa w § 26 ust. 2 i 3 oraz § 40.

§ 21. Odrębne postępowania kwalifikacyjne

Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza się odrębnie dla kandydatów na rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.