• Interpretacja indywidualn...
  20.04.2024

ITPB2/415-671/10/IB

Interpretacja indywidualna
z dnia 12 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 180 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 13 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka – Wnioskodawca jest firmą deweloperską, sprzedaje lokale mieszkalne osobom fizycznym. W ramach akcji marketingowej mającej na celu zintensyfikowanie sprzedaży mieszkań zorganizowała konkurs na nazwę nowego osiedla. Mogą wziąć w nim udział Klienci, którzy w roku 2010 kupią dowolny lokal mieszkalny i spełnią warunki określone w regulaminie konkursu - regulamin stanowi załącznik nr 1 do niniejszego formularza. Nagrodami w konkursie są: lokal mieszkalny oraz miejsca parkingowe, jak również rzeczowe nagrody dodatkowe. Udział w konkursie i wydanie nagród jest nieodpłatne.

Lokale mieszkalne i miejsca postojowe wytwarzane są we własnym zakresie - nie jest znana cena zakupu, a na koszt wytworzenia składają się koszty bezpośrednie w postaci robót budowlanych i zakupionych materiałów oraz przypadająca na te lokale część kosztów pośrednich budowy. Dla lokalu mieszkalnego będącego nagrodą w konkursie nie jest ustalana cena sprzedaży. Firma sprzedawane lokale wycenia indywidualnie, biorąc pod uwagę standard wykończenia (lokale sprzedawane są w standardzie developerskim lub w różnym stopniu wykończone), lokalizację, wielkość ogródka, tarasu itp.

Spółka buduje lokale mieszkalne w ramach opodatkowanej podatkiem VAT działalności gospodarczej, odliczając podatek VAT naliczony z faktur zakupu. Ustanowione nagrody nie są prezentami o małej wartości i próbkami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak opodatkować wydane nagrody podatkiem dochodowym od osób fizycznych (jaka jest stawka podatku oraz jak ustalić podstawę opodatkowania)...

Zdaniem Wnioskodawcy od przekazanej zwycięzcy konkursu nagrody Spółka, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zobowiązana jest pobrać podatek w wysokości 10% wartości wygranej nagrody. Wartość wygranej nagrody Spółka ustala na podstawie poniesionych kosztów budowy przedmiotowego lokalu mieszkalnego (Spółka nie dokonuje zakupu lokalu od zewnętrznej firmy, buduje lokale systemem deweloperskim ponosząc koszty usług obcych, materiałów, opłat, zużycia energii itp.).

Przed wydaniem lokalu protokołem przekazania Spółka jako płatnik pobiera podatek od zwycięzcy i przekazuje go do właściwego urzędu skarbowego do 20-go dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym pobrała podatek. Podobnie postępuje w przypadku przekazania miejsc postojowych.

W przypadku przekazania nagród rzeczowych, pod warunkiem gdy wartość nagrody przekracza 760 zł, podatek w wysokości 10% pobierany jest od wartości brutto zakupionych towarów, według cen uiszczonych dostawcom zewnętrznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Jednocześnie z regulacji zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, iż zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w tym przepisie, może zostać objęta wartość wygranych w tych konkursach, które ogłaszane są w środkach masowego przekazu albo też w takich konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z określonych w tym przepisie dziedzin, a mianowicie muszą to być konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Wyłączone z zakresu przedmiotowego zwolnienia są natomiast nagrody otrzymywane przez uczestników konkursów kierowanych do ściśle określonego kręgu odbiorców (których krąg odbiorców jest ograniczony).

Poza tym, wskazać należy, iż w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w środkach masowego przekazu dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Na podstawie art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku Spółka – Wnioskodawca, która jest firmą deweloperską w ramach akcji marketingowej mającej na celu zintensyfikowanie sprzedaży mieszkań zorganizowała konkurs na nazwę nowego osiedla. Mogą wziąć w nim udział klienci, którzy w roku 2010 kupią dowolny lokal mieszkalny i spełnią warunki określone w regulaminie konkursu. Nagrodami w konkursie są: lokal mieszkalny oraz miejsca parkingowe, jak również rzeczowe nagrody dodatkowe. Udział w konkursie i wydanie nagród jest nieodpłatne.

Mając na uwadze powyższe, z tytułu wygranych w konkursie Spółka zobowiązana jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% nagrody, niezależnie od wartości wydawanych nagród. Nagrody w konkursie zorganizowanym przez Spółkę wyłącznie dla Jej klientów, którzy dokonają zakupu lokalu mieszkalnego nie korzystają bowiem ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, w sytuacji gdy wartość tych nagród nie przekracza 760 zł.

Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze zostały natomiast określone w art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania w przypadku wydawanych przez Spółkę nagród rzeczowych należy ustalić na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...