• Interpretacja indywidualn...
  23.04.2024

IBPBI/2/423-1843/10/MO

Interpretacja indywidualna
z dnia 15 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 43 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 15 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki opisane w części wniosku przedstawiającej stan faktyczny właściwie zostały przyporządkowane do wydatków o charakterze remontowym oraz wydatków o charakterze inwestycyjnym w obcym środku trwałym - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 15 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wydatki opisane w części wniosku przedstawiającej stan faktyczny właściwie zostały przyporządkowane do wydatków o charakterze remontowym oraz wydatków o charakterze inwestycyjnym w obcym środku trwałym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Związek Międzygminny działa na podstawie art. 64 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Uczestnikami Związku są gminy. Związek został powołany celem wspólnego wykonywania zadań publicznych w postaci przeprowadzenia gazyfikacji, utylizacji, budowy sieci kanalizacyjnej i innych przedsięwzięć proekologicznych wszystkich miejscowości położonych na terenie Gmin wchodzących w skład Związku.

Zadaniem związku, stosownie do § 7 statutu, jest przygotowanie dokumentacji technicznej oraz:

modernizacja oczyszczalni ścieków oraz budowa nowych oczyszczalni i przepompowni wynikających z programu "Oczyszczanie Ścieków ",

budowa sieci wodno-kanalizacyjnej w ramach programu "Oczyszczanie Ścieków na",

działania na rzecz rozwoju lokalnego i obszarów wiejskich w ramach programów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy pomocowych,

opracowywanie planów rozwojowych w zakresie ochrony środowiska.

Zgodnie z § 8 Statutu Związku Międzygminnego, źródłami finansowania Związku są:

udziały wnoszone przez uczestników na realizację zadań statutowych Związku w formie pieniężnej lub rzeczowej,

składki uczestników, przeznaczone na bieżącą działalność Związku,

dochody z prowadzonej działalności gospodarczej Związku,

dochody z majątku Związku,

środki przyznane z budżetu Państwa,

darowizny, spadki, zapisy, dotacje,

kredyty i pożyczki,

inne wpływy.

Związek Międzygminny w dniu 01 września 2010 r. zawarł z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (MWPiK) umowę najmu budynku. Przedmiotem najmu był budynek o powierzchni 11a,09m2, parking o powierzchni 05a,50m2 oraz droga wjazdowa o powierzchni 03a,59m2. Przedmiot najmu wykorzystywany będzie wyłącznie na cele związane z funkcjonowaniem biura. Wynajmujący (MPWiK) zgodnie z zawartą umową zobowiązany był do wykonania w budynku prac adaptacyjnych mogących polegać w szczególności na: przebudowie toalet na parterze oraz na piętrze, wymianie wykładzin i koniecznym odnowieniu podłóg w całym budynku, odnowieniu ścian oraz sufitów zarówno w korytarzach jak i w pokojach. Z treści umowy wynika, iż nakłady te nabywa Związek Międzygminny z chwilą przejęcia w posiadanie przedmiotu najmu, zwracając ich wartość wynajmującemu MPWiK na podstawie stosownej faktury. Strony ustaliły, iż wartość ta nie może przekroczyć 100.000 zł netto. Umowa najmu została zawarta na czas określony tj. od dnia 01 września 2010 r. do dnia 30 września 2013 r.

W dniu 27 października 2010 r. Związek Międzygminny otrzymał od MPWiK fakturę VAT za wykonane prace remontowe oraz adaptacyjne budynku będącego przedmiotem najmu na łączną kwotę netto 99.983,61 zł brutto 121.980,00 zł.

Jako wydatki związane z remontem na łączną kwotę 52.883,19 zł netto uznane zostały następujące pozycje:

parter

zabezpieczenie podłóg folią,

przygotowanie powierzchni pod malowanie farbami starych tynków wraz ze szpachlowaniem nierówności,

gruntowanie podłoży,

malowanie farbami emulsyjnymi starych tynków wewnętrznych ścian i sufitów,

malowanie stolarki drzwiowej, ścianek i szafek,

malowanie grzejników radiatorowych.

korytarz parter

zabezpieczenie podłóg folią i zeskrobanie starej farby,

przyklejenie warstwy siatki na ścianach,

gruntowanie oraz malowanie farbami emulsyjnymi starych tynków wewnętrznych sufitów i ścian,

malowanie farbą uprzednio malowanej stolarki drzwiowej, ściennej i szafek.

I piętro

zabezpieczenie podłóg folią,

przygotowanie powierzchni pod malowanie oraz gruntowanie,

malowanie farbami starych tynków wewnętrznych ścian i sufitów,

malowanie farbą uprzednio malowanej stolarki drzwiowej, ściennej i szafek,

malowanie farbą krat i balustrad z prętów ozdobnych.

korytarz piętro

zabezpieczenie podłóg folią zeskrobanie starej farby oraz gruntowanie,

przyklejenie warstwy siatki na ścianach,

malowanie starych tynków wewnętrznych sufitów i ścian,

malowanie uprzednio malowanej stolarki drzwiowej, ścianek i szafek.

klatka schodowa oraz piwnica

przygotowanie powierzchni pod malowanie oraz gruntowanie,

malowanie starych tynków wewnętrznych ścian oraz sufitów,

malowanie uprzednio malowanej stolarki okiennej

II. Jako wydatki związane z ulepszeniem w obcym środku trwałym (modernizacją) na łączną kwotę 47.100,42 zł netto uznane zostały następujące pozycje:

parter

zerwanie posadzki z tworzyw sztucznych,

ułożenie posadzek z paneli podłogowych wraz z izolacją z pianki i folii.

I piętro

zerwanie posadzki z tworzyw sztucznych,

ułożenie posadzek z paneli podłogowych wraz z izolacją z pianki i folii.

pomieszczenie gospodarcze

demontaż zmywaka, baterii umywalkowej i zlewozmywakowej,

rozebranie wykładziny ściennej z płytek oraz licowanie ścian płytkami,

rozebranie posadzki z płytek oraz ułożenie nowej posadzki z płytek,

montaż baterii.

toalety oraz łazienki

demontaż baterii, umywalki, ustępu,

rozebranie ścianki z cegieł,

rozebranie wykładziny ściennej z płytek oraz licowanie ścian płytkami,

rozebranie posadzki z płytek oraz ułożenie płytek,

montaż baterii umywalkowych, umywalek, ustępów, pisuarów, bidetów,

wykopy nieumocnione o ścianach pionowych wykonywane wewnątrz budynku,

wywiezienie samochodem gruzu z rozbieranych konstrukcji,

przygotowanie powierzchni pod malowanie farbami starych tynków ze szpachlowaniem nieruchomości,

gruntowanie podłoży oraz malowanie farbami starych tynków sufitów i ścian.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki opisane w części wniosku przedstawiającej stan faktyczny właściwie zostały przyporządkowane do wydatków związanych z remontem oraz wydatków związanych z ulepszeniem w obcym środku trwałym...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, iż w prawie podatkowym nie zostały określone pojęcia remont oraz modernizacja dokonując podziału poniesionych wydatków na dwie grupy oparto się na definicji Prawa budowlanego oraz publikacji Ministra Finansów.

Wydatki wymienione w pkt I niniejszego wniosku zostały zaliczone do remontu zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2003, Nr 207, poz. 2016 ze zm.), która definiuje pojęcie remontu jako „wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym”.

Wydatki wymienione w pkt II niniejszego wniosku zostały zaliczone do modernizacji zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 13 marca 1995 r. (Nr PO 3/722-160/94), zgodnie z którym przez modernizacje należy rozumieć „unowocześnienie środka trwałego mające na celu zwiększenie jego wartości użytkowej".

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:

został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

został właściwie udokumentowany,

nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie bezpośredniego związku między tym wydatkiem a przychodem. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty. Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu, każdorazowo spoczywa na podatniku.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o pdop, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

W myśl art. 16a ust. 1 ustawy o pdop, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

maszyny, urządzenia i środki transportu,

inne przedmioty

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Stosownie do treści art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o pdop, amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej „inwestycjami w obcych środkach trwałych”.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Związek Międzygminny zawarł z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. umowę najmu budynku. Przedmiot najmu wykorzystywany będzie wyłącznie na cele związane z funkcjonowaniem biura. Wynajmujący zgodnie z zawartą umową zobowiązany był do wykonania w budynku prac adaptacyjnych mogących polegać w szczególności na: przebudowie toalet na parterze oraz na piętrze, wymianie wykładzin i koniecznym odnowieniu podłóg w całym budynku, odnowieniu ścian oraz sufitów zarówno w korytarzach jak i w pokojach. Z treści umowy wynika, iż nakłady te nabywa Związek Międzygminny z chwilą przejęcia w posiadanie przedmiotu najmu, zwracając ich wartość wynajmującemu na podstawie stosownej faktury.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje wprost, co należy rozumieć przez inwestycje w obcych środkach trwałych. Definiuje natomiast pojęcie „inwestycji”. Zgodnie z art. 4a pkt 1 ustawy o pdop, inwestycje to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). Środki trwałe w budowie to – w myśl art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości – zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. Biorąc pod uwagę te definicje można stwierdzić, że inwestycje w obcych środkach trwałych to ogół działań (nakładów) podatnika odnoszących się do niestanowiącego jego własności środka trwałego, które zmierzają do jego ulepszenia lub polegają na stworzeniu składnika majątku mającego cechy środka trwałego.

Z kolei, jak wynika z art. 16g ust. 7 ustawy o pdop, do ustalenia wartości początkowej nabytej inwestycji w obcym środku trwałym będzie miał zastosowanie art. 16g ust. 1 pkt 1, który stanowi, iż za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia. Natomiast jak stanowi art. 16g ust. 3 ustawy o pdop, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

W świetle powyższego na inwestycję w obcym środku trwałym będą składały się wszystkie wydatki poniesione na nabycie nakładów zarówno o charakterze ulepszeniowym jak i remontowym bowiem poprzez odpowiednie przystosowanie do potrzeb najemcy warunkowały one rozpoczęcie działalności w wynajmowanym przez Spółkę budynku. Wydatki te (poniesione przed oddaniem do używania) były niezbędne, aby inwestycja w obcym środku trwałym była kompletna i zdatna do użytku, tym samym będą stanowiły element wartości początkowej.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy zauważyć, iż powołany przez Spółkę art. 16 ust. 13 ustawy o pdop nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem dotyczy on wydatków na ulepszenie środków trwałych, czyli składników majątku stanowiących własność podatnika. W związku z faktem, iż nakłady jakie nabyła Spółka dotyczą wynajmowanego budynku, wydatki z tego tytułu powinny być rozpatrywane w aspekcie art. 16a ust. 2 pkt 1, tj. jako inwestycja w obcym środku trwałym.

Stanowisko Spółki należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...