• VIII SA/Wa 535/12 - Wyrok...
  25.04.2024

VIII SA/Wa 535/12

Wyrok
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2012-11-28

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Iwona Szymanowicz-Nowak
Leszek Kobylski /przewodniczący sprawozdawca/
Renata Nawrot

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Leszek Kobylski /sprawozdawca/, Sędziowie Sędzia WSA Renata Nawrot, Sędzia WSA Iwona Szymanowicz-Nowak, Protokolant Referent stażysta Dorota Jaworska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 listopada 2012 r. sprawy ze skargi H. S. na decyzję Ministra Sportu i Turystyki z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia prawidłowości działania Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] kwietnia 2012 r. Nr [...] Minister Sportu i Turystyki (dalej: "organ" lub "Minister") działając na podstawie art. 127 § 3 i art. 138 § 1 pkt 3 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm. dalej: "k.p.a.") po rozpatrzeniu wniosku H. S. (dalej: "skarżący") o ponowne rozpatrzenie sprawy orzekł o: umorzeniu postępowania odwoławczego w sprawie ustalenia prawidłowości działalności władz Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa lub postanowieniami statutu.

U podstaw podjętego w tej sprawie rozstrzygnięcia legły następujące ustalenia.

W dniu [...] listopada 2011 r. do organu wpłynęła skarga na działalność Zarządu Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego (dalej "Związek" lub "PZSS"), której nadawcą był skarżący. Wskazał, że w dniu [...] maja 2011 r. na stronie internetowej PZSS zamieszczono Regulamin przyznawania i pozbawiania licencji zawodniczych uprawniających do uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym w dyscyplinach wchodzących w skład sportu strzeleckiego. Skarżący wniósł o zajęcie stanowiska

w sprawie stwierdzenia nieważności przez Związek licencji zawodniczych wydanych bezterminowo na podstawie Regulaminu przyznawania i pozbawiania licencji na uprawianie dyscyplin sportu wchodzących w skład dziedziny strzelectwa sportowego opracowanego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 8 i art. 29 oraz art. 30 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym, (Dz. U. Nr 155, poz. 1298, ze zm.) oraz § 27 pkt 18 statutu PZSS. Zdaniem skarżącego licencje zawodnicze na podstawie powyższego regulaminu, były wydawane na czas nieokreślony, czyli bezterminowo. Wydawanie takich licencji było nałożone na PZSS przez ustawę, więc decyzja o wydaniu takiej licencji jest decyzją administracyjną. Nadto – zdaniem skarżącego – mimo, iż weszła

w życie nowa ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, która stwierdza, iż ustawa

z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym traci swoją moc, to nowa ustawa

w żaden sposób nie unieważnia wydanych na podstawie poprzedniej ustawy, bezterminowych licencji zawodniczych. Jeśli nowa regulacja prawna nie przesądza

w żaden sposób o losach decyzji administracyjnych wydanych przed jej wejściem

w życie na odmiennych podstawach prawnych, decyzje te nadal są wiążące, mimo iż przestały istnieć przepisy, które uzasadniły ich wydanie. W ocenie skarżącego ustawa umacnia centralną pozycję narodowych federacji sportowych zgodnie z zasadą - jedna federacja w jednym sporcie, jednakże związki muszą działać zgodnie z prawem oraz

w sposób demokratyczny i transparentny.

W związku z powyższym działając na podstawie art. 16 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857, ze zm.; dalej: "ustawa

o sporcie", organ postanowił przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i wszczął

z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie zbadania prawidłowości funkcjonowania władz Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa lub postanowieniami statutu.

Ustalenia dokonane przez organ w trakcie prowadzonego postępowania wykazały, że wszelkie sprawy związane ze sposobem, warunkami oraz trybem przyznawania i pozbawiania licencji zawodników, w chwili obecnej należą do wyłącznych uprawnień, przyznanych mocą ustawy, polskim związkom sportowym i są ściśle związane z autonomią tych związków.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść art. 22 ustawy o sporcie, decyzją z dnia [...] grudnia 2011 r. znak [...] Minister, jako organ nadzoru nad polskimi związkami sportowymi, umorzył postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie.

W dniu [...] stycznia 2012 r. skarżący złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy i uchylenie zaskarżonej decyzji. Zaskarżonej decyzji zarzucił naruszenie:

1) przepisu postępowania administracyjnego - art. 10 § 1 k.p.a. przez uniemożliwienie stronie postępowania zapoznanie się oraz wypowiedzenie, co do zgromadzonego materiału dowodowego, przed wydaniem decyzji w sprawie;

2) przepisu prawa materialnego art. 22 ust 1 ustawy o sporcie w zw. przepisem postępowania administracyjne art. 16 ust 1 k.p.a. przez uznanie, że licencje zawodnicze wydawane w oparciu o art. 29 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.

o sporcie kwalifikowanym nie mają charakteru decyzji administracyjnej i nie istnieje konieczność stosowania do nich przepisów postępowania administracyjnego o ich uchyleniu lub zmianie.

Dokonując ponownego rozpatrzenia sprawy, Minister wskazaną na wstępie decyzją z dnia [...] kwietnia 2012 r. umorzył postępowanie odwoławcze w sprawie ustalenia prawidłowości działalności władz Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa lub postanowieniami statutu. Uzasadniając wskazał, iż prowadzone, w ramach posiadanego nadzoru nad polskimi związkami sportowymi, postępowanie administracyjne nie wykazało, aby działania władz PZSS naruszały prawo lub postanowienia statutu. Przyjęty i zatwierdzony przez Zarząd PZSS w drodze uchwały Regulamin przyznawania i pozbawiania licencji zawodniczych uprawniających do uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym

w dyscyplinach wchodzących w skład sportu strzeleckiego nie narusza prawa

i postanowień statutu. Jednocześnie organ podkreślił, iż sprawy związane ze sposobem, warunkami oraz trybem przyznawania i pozbawiania licencji zawodników,

w chwili obecnej należą do wyłącznych uprawnień, przyznanych mocą ustawy, polskim związkom sportowym i są ściśle związane z autonomią tych związków.

W ocenie organu, zgodnie z art. 138 § 1 pkt 3 k.p.a. zasadnym było umorzenie postępowania odwoławczego, wobec ustalenia, że skarżący nie ma w przedmiotowej sprawie indywidualnego interesu prawnego lub obowiązku.

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie złożył skarżący wnosząc o uchylenie zarówno zaskarżonej, jak i poprzedzającej ją decyzji,

w całości. Autor skargi zarzucił naruszenie:

– art. 22 ust. 1 ustawy o sporcie w zw. z art. 16 ust. 1 k.p.a. przez uznanie, że licencje zawodnicze wydawane w oparciu o art. 29 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym, nie mają charakteru decyzji administracyjnej i nie istnieje konieczność stosowania do nich przepisów postępowania administracyjnego o ich uchyleniu lub zmianie;

– art. 28 k.p.a. przez uznanie, że skarżący nie jest stroną prowadzonego postępowania.

Uzasadniając skarżący wskazał, iż art. 29 ustawy o sporcie kwalifikowanym należał do prawa materialnego administracyjnego, a zatem sposób realizacji tego prawa wyznaczany był przepisami postępowania administracyjnego. Z mocy wskazanego przepisu do wydania licencji zawodniczych powołane zostały polskie związki sportowe, w tym PZSS. Dlatego też przedmiotowa sprawa należy do materii administracyjnej regulowanej przepisami materialnego prawa administracyjnego. Nadto w ocenie skarżącego, nie może być najmniejszej wątpliwości, iż licencja zawodnicza, będąca orzeczeniem i kończąca postępowanie mające za przedmiot wydanie tej licencji jest decyzją w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego.

W odpowiedzi na skargę organ odwoławczy wniósł o jej oddalenie, podtrzymując swoje dotychczasowe stanowisko wyrażone w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji. Wskazał, iż przedstawione przez skarżącego opinie prawne oraz własna interpretacja przepisów odnoszących się do przyznawania licencji zawodniczych mają charakter ogólny i nie są w ocenie organu przekonujące oraz nie dają podstaw do uznania, że podejmowane przez władze polskich związków sportowych rozstrzygnięcia w tych sprawach następowały w drodze decyzji administracyjnych.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ustawy z 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. nr 153, poz. 1269 ze zm.) sąd administracyjny sprawuje

w zakresie swojej właściwości kontrolę pod względem zgodności z prawem zaskarżonych aktów administracyjnych, przy czym stosownie do treści art. 134 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270; dalej: "p.p.s.a."), nie jest związany zarzutami i granicami skargi.

Rozpoznając sprawę w świetle powołanego wyżej kryterium zgodności z prawem stwierdzić należy, iż skarga nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż zaskarżona decyzja nie narusza prawa.

Przedmiotem kontrolowanej sprawy jest ustalenie, czy organ zasadnie umorzył postępowanie odwoławcze w sprawie ustalenia prawidłowości działalności władz Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego w zakresie zgodności ich działania

z przepisami prawa lub postanowieniami statutu.

Na wstępie należy zauważyć, iż stosownie do treści przepisu § 17 ust. 2 Regulaminu przyznawania i pozbawiania licencji zawodniczych uprawniających do uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym w dyscyplinach wchodzących w skład sportu strzeleckiego (uchwalonego uchwałą Zarządu PZSS z dnia 27 kwietnia 2011 r.) wszystkie licencje zawodnicze wydane na podstawie "Regulaminu przyznawania

i pozbawiania licencji na uprawianie dyscyplin sportu, wchodzących w skład dziedziny strzelectwa sportowego" uchwalonego w dniu 19 listopada 2005 r. oraz Regulaminu uchwalonego 13 listopada 2010 r., tracą swoją ważność z dniem 31 grudnia 2011 r.

W kontrolowanej sprawie bezspornym jest, iż w związku z powyższym zapisem utraciła ważność dotychczas posiadana przez skarżącego licencja sportowa na uprawianie strzelectwa sportowego w dziedzinie strzelań pneumatycznych, kulowych

i śrutowych z dnia [...] czerwca 2008 r. nr [...]. Spornym jest natomiast, czy przyjęty przez Polski Związek Strzelectwa Sportowego uchwałą z dnia 27 kwietnia 2011 r. regulamin narusza prawo.

Stosownie do art. 13 ust. 1 pkt 2 obecnie obowiązującej ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 ze zm.) polski związek sportowy ma wyłączne prawo do ustanawiania i realizacji reguł sportowych, organizacyjnych i dyscyplinarnych we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez związek. Oznacza to m.in., że sprawy związane z przyznawaniem

i pozbawianiem licencji zawodnika są uregulowane w przepisach o charakterze wewnątrzorganizacyjnym właściwych polskich związków sportowych lub – z ich upoważnienia – związków sportowych działających w danej dziedzinie sportu.

W obecnym stanie prawnym należy opowiedzieć się za cywilnoprawnym charakterem licencji, jako "zezwolenia" (zgody) udzielanego przez prywatnoprawną organizację społeczną, w ramach przyznanego jej przez ustawodawcę wyłącznego prawa do ustanawiania i realizacji reguł organizacyjnych we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez ten podmiot (por. "Komentarz do art.13 ustawy o sporcie" Marcin Badura, Hubert Basiński, Grzegorz Kałużny, Marcin Wojcieszak).

W ocenie Sądu, zasadnie organ uznał, iż postanowienia zawarte w uchwalonym uchwałą Zarządu PZSS z dnia 27 kwietnia 2011 r. Regulaminie przyznawania

i pozbawiania licencji zawodniczych uprawniających do uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym w dyscyplinach wchodzących w skład sportu strzeleckiego, który zastąpił dotychczas obowiązujący w PZSS Regulamin przyznawania i pozbawiania licencji na uprawianie dyscyplin sportu wchodzących w skład dziedziny strzelectwa sportowego, przyjęty przez Zarząd Związku uchwałą z dnia 19 listopada 2005 r. obecnie należą do wyłącznych uprawnień, przyznanych mocą ustawy, polskim związkom sportowym i są ściśle związane z autonomią tych związków. Powyższe oznacza, że Minister nie ma uprawnień, które pozwalałyby mu na ingerencje w tym zakresie. Stosownie bowiem do art. 16 ust. 2 ustawy o sporcie nadzorem ministra właściwego do spraw kultury fizycznej nie są objęte decyzje dyscyplinarne

i regulaminowe władz polskich związków sportowych związane z organizacją

i przebiegiem współzawodnictwa sportowego.

Sąd w składzie orzekającym w przedmiotowej sprawie stwierdził, iż brak jest podstaw do przyjęcia, że licencje zawodnicze przyznawane przez polskie związki sportowe (w tym Polski Związek Strzelectwa Sportowego) mają charakter decyzji administracyjnych w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. W ocenie Sądu należy uznać, że sprawy związane ze sposobem, warunkami oraz trybem przyznawania i pozbawiania licencji zawodników, w chwili obecnej należą do wyłącznych uprawnień, przyznanych mocą ustawy, polskim związkom sportowym i są ściśle związane z autonomią tych związków. A zatem są to akty wewnątrzorganizacyjne poszczególnych polskich związków sportowych.

Zasadnie organ orzekający w kontrolowanej sprawie uznał, iż przyjęty

i zatwierdzony przez Zarząd PZSS w dniu 27 kwietnia 2011 r. w drodze uchwały Regulamin przyznawania i pozbawiania licencji zawodniczych uprawniających do uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym w dyscyplinach wchodzących w skład sportu strzeleckiego nie narusza prawa i postanowień statutu.

Reasumując, Sąd stwierdza, że zaskarżona decyzja nie jest obarczona wadami, które wywołałyby konieczność wyeliminowania jej z obrotu prawnego.

Z powyższych względów na podstawie art. 151 p.p.s.a. Sąd orzekł jak

w sentencji wyroku.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...