VII SA/Wa 1612/12
Wyrok
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2012-11-27Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Bogusław Cieśla /sprawozdawca/
Izabela Ostrowska /przewodniczący/
Paweł GrońskiSentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Ostrowska, , Sędzia WSA Bogusław Cieśla (spr.), Sędzia WSA Paweł Groński, Protokolant ref. staż. Anna Dmowska - Paczuska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 listopada 2012 r. sprawy ze skargi Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych I Autostrad na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia (...) kwietnia 2012 r. znak (...) w przedmiocie odmowy udzielenia pozwolenia na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości w celu wykonania robót budowlanych skargę oddala
Uzasadnienie
Wojewoda [...] - [...] decyzją z dnia [...] lutego 2012 r. na podstawie
art. 47 ust. 2 w związku z art. 47 ust. 1 oraz art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.
Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 ze zm.) po rozpoznaniu wniosku
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
- odmówił udzielenia pozwolenia Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i
Autostrad na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości (działka o numerze
ewidencyjnym [...] położona w obrębie ewidencyjnym [...]) w celu wykonania
robót budowlanych pn. "przebudowa przepustu w km ok. 43+647 drogi krajowej nr [...] w
m. [...]" objętych zgłoszeniem robót budowlanych z dnia [...] września 2011 r.
Organ pierwszej instancji wyjaśnił, iż Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i
Autostrad wnioskiem z dnia [...] października wystąpił do Wojewody [...]-
[...] o wydanie decyzji o niezbędności wejścia na teren sąsiedniej
nieruchomości w celu wykonania robót budowlanych pn. "przebudowa przepustu w km
ok. 43+647 drogi krajowej nr [...] w m. [...]"
Inwestor w swoim wniosku z dnia [...] października 2011 r. podał, że nie uzyskał
zgody na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości będących w użytkowaniu
wieczystym J. i M. K.. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad
ponadto podniósł, iż niemożliwym jest zorganizowanie objazdu strefy robót po drogach
sąsiadujących z przebudowywanym przepustem ze względu na ich niewystarczającą
nośność.
Zdaniem organu zgodnie z ust. 2 w zw. z ust. 1 art. 47 Prawa budowlanego
wydanie rozstrzygnięcia o prawie wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości
uzależnione jest od braku dobrowolnej zgody jej właściciela. Inwestor podjął starania o
uzyskanie zgody na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości jednakże starania te
okazały się bezskuteczne.
W ocenie organu wejście inwestora na teren sąsiedniej nieruchomości nie jest
niezbędne do wykonania robót budowlanych objętych zgłoszeniem robót budowlanych z
dnia [...] września 2010 r. Z treści wniosku, wynika, że inwestor wnioskuje o wydanie
decyzji o niezbędności wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości w związku z potrzebą
urządzenia czasowego przejazdu przez tereny sąsiedniej nieruchomości o numerze
ewidencyjnym [...] dla zapewnienia płynności ruchu na drodze krajowej nr [...] na czas
wykonywania na tej drodze robót budowlanych pn. "przebudowa przepustu w km
43+647 drogi krajowej nr [...] w m. [...]". Roboty budowlane objęte zgłoszeniem
zgodnie z jego treścią będą wykonywane wyłącznie w pasie drogi krajowej nr [...].
Organ podał ponadto, iż zagadnienie objazdu tymczasowego regulują odrębne
przepisy, a mianowicie art. 21 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 21 marca i 985 r. o drogach
publicznych. Zgodnie z nimi zarządcy dróg mają prawo urządzania czasowego
przejazdu przez grunty przyległe do pasa drogowego w razie przerwy w komunikacji na
drodze.
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] kwietnia 2012 r. na
podstawie art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000
r., Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) po rozpatrzeniu odwołania Generalnego Dyrektora
Dróg Krajowych i Autostrad - utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję Wojewody [...]
- [...] z dnia [...] lutego 2012 r.
W uzasadnieniu decyzji wskazano, że rozważając zasadność wydania decyzji o
niezbędności wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości organ powinien ustalić dwie
podstawowe okoliczności. Po pierwsze, czy inwestor podjął starania o uzyskanie zgody
na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości od jej właściciela, a starania te okazały
się bezskuteczne oraz po drugie, czy wejście na teren sąsiedniej nieruchomości jest
niezbędne dla wykonania prac przygotowawczych bądź robót budowlanych. Jeżeli
organ stwierdzi, iż nie wystąpiła chociaż jedna ze wskazanych przesłanek zastosowania
art. 47 ustawy Prawo budowlane winien wydać decyzję odmowną.
W niniejszej sprawie inwestor podejmował negocjacje celem uzyskania
porozumienia w sprawie wejście na teren działki nr [...], zakończone niepowodzeniem
z uwagi na wysokość żądanej opłaty, jednak druga przesłanka wydania decyzji o
niezbędności wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości nie została spełniona.
Zdaniem organu dla wykonania robót budowlanych objętych zgłoszeniem robót
budowlanych nie jest niezbędne wejście na teren działki nr [...]- roboty te są możliwe
do zrealizowania w granicach działek nr [...] i [...]. Ze znajdującego się w aktach sprawy
planu zagospodarowania terenu, jak również z treści wniosku z dnia [...] października
2011 r. inicjującego postępowanie w niniejszej sprawie wynika, że zamiarem inwestora
jest wybudowanie na działce nr [...] innych obiektów budowlanych — objazdu
tymczasowego, który nie został objęty w/w zgłoszeniem.
Podkreślić należy, że przesłanką wydania przewidzianej w art. 47 ust. 2 ustawy
Prawo budowlane decyzji o niezbędności wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości nie
jest powstała w ocenie inwestora konieczność wybudowania na terenie tej
nieruchomości nowych obiektów budowlanych, niezależnie od tego, czy są to obiekty
związane z realizacją przedsięwzięcia podejmowanego przez inwestora na sąsiedniej
nieruchomości.
Zdaniem organu argumentacja wnioskodawcy, że niemożliwym jest
zorganizowanie objazdu strefy robót po drogach sąsiadujących z przebudowywanym
przepustem ze względu na ich niewystarczającą nośność, nie przemawia za
niezbędnością wejścia na teren, objazd nie musi zostać zorganizowany po drogach
sąsiadujących z przebudowywanym przepustem, lecz także po innych drogach, które
spełniają odpowiednie warunki.
Skargę na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...]
kwietnia 2012 r. złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wnosząc o jej uchylenie oraz decyzji ją
poprzedzającej.
Zaskarżonej decyzji zarzucono naruszenie przepisu art. 47 ust. 2 ustawy Prawo
budowlane, poprzez błędną jego wykładnię - zawężającą treść samego przepisu.
W skardze podniesiono, iż urządzenie objazdu i realizacja przepustu
tymczasowego nie jest budową nowych obiektów budowlanych, ten bowiem element
jest tylko układany na czas wykonywania robót zasadniczych (przebudowa przepustu) i
niezwłocznie po wykonaniu tych robót usuwany. Kwestie ewentualnych odszkodowań
byłyby także rozstrzygane przez inwestora i właściciela nieruchomości na zasadach
przepisów prawa cywilnego.
Zdaniem skarżącego kwestia możliwości stosowania przepisu art. 47 ust. 2 nie
może być rozpatrywana tylko w wąskim zakresie. Niewątpliwie, aby przebudować
przepust w drodze konieczne jest wyłączenie pewnego odcinka drogi z ruchu. Aby to
zrobić należy koniecznie zorganizować objazd.
Ponadto inwestor podejmował próby pozyskania tej nieruchomości w sposób
określony w art. 47 ust. 1 Prawa budowlanego, jednakże właściciele sąsiedniej
nieruchomości nie zaakceptowali warunków finansowych inwestora, który swoje
propozycje składał w oparciu o realny operat sporządzony przez rzeczoznawcę.
Skarżący rozważał także zorganizowanie objazdu drogami lokalnymi. W okolicy jednak
nie istnieją drogi, które zdolne byłby do przeniesienia ruchu z drogi krajowej. Uległyby
one destrukcji, a ich naprawa powodowałaby konieczność poniesienia kosztów
wielokrotnie przewyższających wartość robót związanych z budową przepustu. Organ
więc powinien rozstrzygnąć sprawę biorąc pod uwagę rachunek ekonomiczny i słuszny
interes inwestora publicznego, jakim jest skarżący.
Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Stosownie do art. 1 § 1 i 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów
administracyjnych (Dz. U. Nr 153, poz. 1269 z późn. zm.), uprawnienia wojewódzkich
sądów administracyjnych sprowadzają się do kontroli działalności administracji
publicznej pod względem zgodności z prawem, tj. kontroli zaskarżonego aktu z
przepisami postępowania administracyjnego, a także prawidłowości zaskarżenia i
wykładni norm prawa materialnego.
Mając na uwadze powyższe kryteria Sąd uznał, że zaskarżone decyzje
odpowiadają prawu.
Materialnoprawną podstawę rozstrzygnięcia w rozpoznawanej sprawie stanowi art.
47 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.)
zgodnie z którym, jeżeli do wykonania prac przygotowawczych lub robót budowlanych
jest niezbędne wejście do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej
nieruchomości, inwestor jest obowiązany przed rozpoczęciem robót uzyskać zgodę
właściciela sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu na wejście oraz uzgodnić z
nim przewidywany sposób, zakres i terminy korzystania z tych obiektów, a także
ewentualną rekompensatę z tego tytułu. Natomiast w razie nieuzgodnienia warunków w
sposób opisany powyżej, organ - na wniosek inwestora - w terminie 14 dni od dnia
złożenia wniosku, rozstrzyga w drodze decyzji, o niezbędności wejścia do sąsiedniego
budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości. W przypadku uznania
zasadności wniosku inwestora, właściwy organ określa jednocześnie granice
niezbędnej potrzeby oraz korzystania z sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości.
Zezwolenie na wejście na sąsiednią nieruchomość, niezbędne do wykonania prac
przygotowawczych lub robót budowlanych, przewidziane w art. 47 ust. 2 ustawy Prawo
budowlane, dotyczy jedynie tych prac przygotowawczych lub robót budowlanych, które
regulowane są przepisami prawa budowlanego i wymagają pozwolenia na budowę lub
zgłoszenia.
Zezwolenie takie może być wydane dopiero po uprzednim uzyskaniu pozwolenia na
budowę lub po dokonaniu zgłoszenia zamiaru wykonania określonych robót (por. wyrok
NSA OZ w Łodzi z dnia 12 grudnia 2003 r., sygn. akt II SA/Łd 268/01, wyrok NSAz dnia
5 kwietnia 2007 r" sygn. akt II OSK 585/06).
Rozpoznając wniosek o zezwolenie na wejście na sąsiednią nieruchomość, organ
administracji powinien ustalić następujące okoliczności:
1) czy inwestor dysponuje ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę lub dokonał
skutecznego zgłoszenia właściwemu organowi robót budowlanych (czy właściwy
organ nie wniósł od zgłoszenia sprzeciwu);
2) czy inwestor podjął starania o uzyskanie zgody na wejście na teren sąsiedniej
nieruchomości od jej właściciela, a starania te okazały się bezskuteczne oraz
3) czy wejście na teren sąsiedniej nieruchomości jest niezbędne dla wykonania prac
przygotowawczych bądź robót budowlanych, objętych treścią pozwolenia na
budowę bądź zaakceptowanego przez organ zgłoszenia.
Zgodnie z art. 47 ustawy decyzja rozstrzygająca o niezbędności wejścia na teren
sąsiedniej nieruchomości wydawana jest wówczas, gdy do wykonania prac
przygotowawczych lub robót budowlanych niezbędne jest wejście na sąsiedni teren w
celu wykonania robót na własnej nieruchomości. Inwestycja nie jest realizowana na
działce sąsiedniej a jedynie do jej wykonania niezbędne jest chwilowe korzystanie z tej
działki (vide: uzasadnienie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 lipca
2002 r. sygn. II SA/Ka 1577/00, pub. http://orzeczenia.nsa.gov.pl).
Sąd podzielił argumenty organów administracji orzekających w sprawie, iż brak było
podstaw do uwzględnienia wniosku inwestora. Co prawda skarżący spełnił jedną z
powołanych przesłanek, bowiem nie uzyskał zgody J. i M. K. na
wejście na sąsiednią nieruchomość, jednakże nie można mówić, iż w sprawie wystąpiła
przesłanka "niezbędności" wykonania robót na sąsiedniej nieruchomości.
W ocenie Sądu, organ na wstępnym etapie postępowania prawidłowo ustalił zakres
planowanych przez inwestora prac budowlanych i ocenił, że ich wykonanie nie wymaga
wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości. Z akt sprawy wynika bezspornie, iż
zamiarem inwestora jest wybudowanie na działce nr [...] objazdu tymczasowego,
który nie został objęty w/w zgłoszeniem. W ocenie skarżącego niemożliwym jest
bowiem zorganizowanie objazdu strefy robót po drogach sąsiadujących z
przebudowywanym przepustem ze względu na ich niewystarczającą nośność.
Jak zasadnie podkreślił organ, ustawodawca nie przewiduje automatycznej decyzji
o wejściu i korzystaniu z sąsiedniej nieruchomości w razie nieuzyskania porozumienia
między inwestorem a właścicielem tej nieruchomości. Urządzenie czasowego przejazdu
przez tereny sąsiedniej nieruchomości nie stanowi robót, które będą warunkowały
wykonanie inwestycji objętej zgłoszeniem z dnia [...] września 2011 r. nie można uznać,
iż jest on także elementem przygotowawczym. Wykonanie inwestycji możliwe będzie na
działkach inwestora, co również zasadnie podkreślił organ odwoławczy.
Odnosząc się do zarzutów skargi stwierdzić należy, że są one bezzasadne i nie
zasługują na uwzględnienie. Po pierwsze podać należy, że w postępowaniu
zainicjowanym wnioskiem o zgodę na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości
niedopuszczalne jest badanie interesu publicznego, na co wskakuje inwestor w
skardze. Pamiętać należy, że właściciel działki sąsiedniej w przypadku uwzględnienia
wniosku będzie ograniczony w korzystaniu z przysługującego mu prawa własności,
chronionego przepisami Konstytucji. Z uwagi na rangę tego prawa, organ powinien
rozstrzygać wyłącznie o przesłanki określone powołanym przepisem, a o wydaniu
decyzji pozytywnej dla inwestora nie może decydować jego interes finansowy nawet
gdy dysponuje on środkami publicznymi.
Mając powyższe na uwadze skargę oddalono na podstawie art. 151 ustawy z dnia
30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U.
2012r" poz.270 t.j.).
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Bogusław Cieśla /sprawozdawca/Izabela Ostrowska /przewodniczący/
Paweł Groński
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Ostrowska, , Sędzia WSA Bogusław Cieśla (spr.), Sędzia WSA Paweł Groński, Protokolant ref. staż. Anna Dmowska - Paczuska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 listopada 2012 r. sprawy ze skargi Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych I Autostrad na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia (...) kwietnia 2012 r. znak (...) w przedmiocie odmowy udzielenia pozwolenia na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości w celu wykonania robót budowlanych skargę oddala
Uzasadnienie
Wojewoda [...] - [...] decyzją z dnia [...] lutego 2012 r. na podstawie
art. 47 ust. 2 w związku z art. 47 ust. 1 oraz art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.
Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 ze zm.) po rozpoznaniu wniosku
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
- odmówił udzielenia pozwolenia Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i
Autostrad na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości (działka o numerze
ewidencyjnym [...] położona w obrębie ewidencyjnym [...]) w celu wykonania
robót budowlanych pn. "przebudowa przepustu w km ok. 43+647 drogi krajowej nr [...] w
m. [...]" objętych zgłoszeniem robót budowlanych z dnia [...] września 2011 r.
Organ pierwszej instancji wyjaśnił, iż Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i
Autostrad wnioskiem z dnia [...] października wystąpił do Wojewody [...]-
[...] o wydanie decyzji o niezbędności wejścia na teren sąsiedniej
nieruchomości w celu wykonania robót budowlanych pn. "przebudowa przepustu w km
ok. 43+647 drogi krajowej nr [...] w m. [...]"
Inwestor w swoim wniosku z dnia [...] października 2011 r. podał, że nie uzyskał
zgody na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości będących w użytkowaniu
wieczystym J. i M. K.. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad
ponadto podniósł, iż niemożliwym jest zorganizowanie objazdu strefy robót po drogach
sąsiadujących z przebudowywanym przepustem ze względu na ich niewystarczającą
nośność.
Zdaniem organu zgodnie z ust. 2 w zw. z ust. 1 art. 47 Prawa budowlanego
wydanie rozstrzygnięcia o prawie wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości
uzależnione jest od braku dobrowolnej zgody jej właściciela. Inwestor podjął starania o
uzyskanie zgody na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości jednakże starania te
okazały się bezskuteczne.
W ocenie organu wejście inwestora na teren sąsiedniej nieruchomości nie jest
niezbędne do wykonania robót budowlanych objętych zgłoszeniem robót budowlanych z
dnia [...] września 2010 r. Z treści wniosku, wynika, że inwestor wnioskuje o wydanie
decyzji o niezbędności wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości w związku z potrzebą
urządzenia czasowego przejazdu przez tereny sąsiedniej nieruchomości o numerze
ewidencyjnym [...] dla zapewnienia płynności ruchu na drodze krajowej nr [...] na czas
wykonywania na tej drodze robót budowlanych pn. "przebudowa przepustu w km
43+647 drogi krajowej nr [...] w m. [...]". Roboty budowlane objęte zgłoszeniem
zgodnie z jego treścią będą wykonywane wyłącznie w pasie drogi krajowej nr [...].
Organ podał ponadto, iż zagadnienie objazdu tymczasowego regulują odrębne
przepisy, a mianowicie art. 21 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 21 marca i 985 r. o drogach
publicznych. Zgodnie z nimi zarządcy dróg mają prawo urządzania czasowego
przejazdu przez grunty przyległe do pasa drogowego w razie przerwy w komunikacji na
drodze.
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] kwietnia 2012 r. na
podstawie art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000
r., Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) po rozpatrzeniu odwołania Generalnego Dyrektora
Dróg Krajowych i Autostrad - utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję Wojewody [...]
- [...] z dnia [...] lutego 2012 r.
W uzasadnieniu decyzji wskazano, że rozważając zasadność wydania decyzji o
niezbędności wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości organ powinien ustalić dwie
podstawowe okoliczności. Po pierwsze, czy inwestor podjął starania o uzyskanie zgody
na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości od jej właściciela, a starania te okazały
się bezskuteczne oraz po drugie, czy wejście na teren sąsiedniej nieruchomości jest
niezbędne dla wykonania prac przygotowawczych bądź robót budowlanych. Jeżeli
organ stwierdzi, iż nie wystąpiła chociaż jedna ze wskazanych przesłanek zastosowania
art. 47 ustawy Prawo budowlane winien wydać decyzję odmowną.
W niniejszej sprawie inwestor podejmował negocjacje celem uzyskania
porozumienia w sprawie wejście na teren działki nr [...], zakończone niepowodzeniem
z uwagi na wysokość żądanej opłaty, jednak druga przesłanka wydania decyzji o
niezbędności wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości nie została spełniona.
Zdaniem organu dla wykonania robót budowlanych objętych zgłoszeniem robót
budowlanych nie jest niezbędne wejście na teren działki nr [...]- roboty te są możliwe
do zrealizowania w granicach działek nr [...] i [...]. Ze znajdującego się w aktach sprawy
planu zagospodarowania terenu, jak również z treści wniosku z dnia [...] października
2011 r. inicjującego postępowanie w niniejszej sprawie wynika, że zamiarem inwestora
jest wybudowanie na działce nr [...] innych obiektów budowlanych — objazdu
tymczasowego, który nie został objęty w/w zgłoszeniem.
Podkreślić należy, że przesłanką wydania przewidzianej w art. 47 ust. 2 ustawy
Prawo budowlane decyzji o niezbędności wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości nie
jest powstała w ocenie inwestora konieczność wybudowania na terenie tej
nieruchomości nowych obiektów budowlanych, niezależnie od tego, czy są to obiekty
związane z realizacją przedsięwzięcia podejmowanego przez inwestora na sąsiedniej
nieruchomości.
Zdaniem organu argumentacja wnioskodawcy, że niemożliwym jest
zorganizowanie objazdu strefy robót po drogach sąsiadujących z przebudowywanym
przepustem ze względu na ich niewystarczającą nośność, nie przemawia za
niezbędnością wejścia na teren, objazd nie musi zostać zorganizowany po drogach
sąsiadujących z przebudowywanym przepustem, lecz także po innych drogach, które
spełniają odpowiednie warunki.
Skargę na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...]
kwietnia 2012 r. złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wnosząc o jej uchylenie oraz decyzji ją
poprzedzającej.
Zaskarżonej decyzji zarzucono naruszenie przepisu art. 47 ust. 2 ustawy Prawo
budowlane, poprzez błędną jego wykładnię - zawężającą treść samego przepisu.
W skardze podniesiono, iż urządzenie objazdu i realizacja przepustu
tymczasowego nie jest budową nowych obiektów budowlanych, ten bowiem element
jest tylko układany na czas wykonywania robót zasadniczych (przebudowa przepustu) i
niezwłocznie po wykonaniu tych robót usuwany. Kwestie ewentualnych odszkodowań
byłyby także rozstrzygane przez inwestora i właściciela nieruchomości na zasadach
przepisów prawa cywilnego.
Zdaniem skarżącego kwestia możliwości stosowania przepisu art. 47 ust. 2 nie
może być rozpatrywana tylko w wąskim zakresie. Niewątpliwie, aby przebudować
przepust w drodze konieczne jest wyłączenie pewnego odcinka drogi z ruchu. Aby to
zrobić należy koniecznie zorganizować objazd.
Ponadto inwestor podejmował próby pozyskania tej nieruchomości w sposób
określony w art. 47 ust. 1 Prawa budowlanego, jednakże właściciele sąsiedniej
nieruchomości nie zaakceptowali warunków finansowych inwestora, który swoje
propozycje składał w oparciu o realny operat sporządzony przez rzeczoznawcę.
Skarżący rozważał także zorganizowanie objazdu drogami lokalnymi. W okolicy jednak
nie istnieją drogi, które zdolne byłby do przeniesienia ruchu z drogi krajowej. Uległyby
one destrukcji, a ich naprawa powodowałaby konieczność poniesienia kosztów
wielokrotnie przewyższających wartość robót związanych z budową przepustu. Organ
więc powinien rozstrzygnąć sprawę biorąc pod uwagę rachunek ekonomiczny i słuszny
interes inwestora publicznego, jakim jest skarżący.
Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Stosownie do art. 1 § 1 i 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów
administracyjnych (Dz. U. Nr 153, poz. 1269 z późn. zm.), uprawnienia wojewódzkich
sądów administracyjnych sprowadzają się do kontroli działalności administracji
publicznej pod względem zgodności z prawem, tj. kontroli zaskarżonego aktu z
przepisami postępowania administracyjnego, a także prawidłowości zaskarżenia i
wykładni norm prawa materialnego.
Mając na uwadze powyższe kryteria Sąd uznał, że zaskarżone decyzje
odpowiadają prawu.
Materialnoprawną podstawę rozstrzygnięcia w rozpoznawanej sprawie stanowi art.
47 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.)
zgodnie z którym, jeżeli do wykonania prac przygotowawczych lub robót budowlanych
jest niezbędne wejście do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej
nieruchomości, inwestor jest obowiązany przed rozpoczęciem robót uzyskać zgodę
właściciela sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu na wejście oraz uzgodnić z
nim przewidywany sposób, zakres i terminy korzystania z tych obiektów, a także
ewentualną rekompensatę z tego tytułu. Natomiast w razie nieuzgodnienia warunków w
sposób opisany powyżej, organ - na wniosek inwestora - w terminie 14 dni od dnia
złożenia wniosku, rozstrzyga w drodze decyzji, o niezbędności wejścia do sąsiedniego
budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości. W przypadku uznania
zasadności wniosku inwestora, właściwy organ określa jednocześnie granice
niezbędnej potrzeby oraz korzystania z sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości.
Zezwolenie na wejście na sąsiednią nieruchomość, niezbędne do wykonania prac
przygotowawczych lub robót budowlanych, przewidziane w art. 47 ust. 2 ustawy Prawo
budowlane, dotyczy jedynie tych prac przygotowawczych lub robót budowlanych, które
regulowane są przepisami prawa budowlanego i wymagają pozwolenia na budowę lub
zgłoszenia.
Zezwolenie takie może być wydane dopiero po uprzednim uzyskaniu pozwolenia na
budowę lub po dokonaniu zgłoszenia zamiaru wykonania określonych robót (por. wyrok
NSA OZ w Łodzi z dnia 12 grudnia 2003 r., sygn. akt II SA/Łd 268/01, wyrok NSAz dnia
5 kwietnia 2007 r" sygn. akt II OSK 585/06).
Rozpoznając wniosek o zezwolenie na wejście na sąsiednią nieruchomość, organ
administracji powinien ustalić następujące okoliczności:
1) czy inwestor dysponuje ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę lub dokonał
skutecznego zgłoszenia właściwemu organowi robót budowlanych (czy właściwy
organ nie wniósł od zgłoszenia sprzeciwu);
2) czy inwestor podjął starania o uzyskanie zgody na wejście na teren sąsiedniej
nieruchomości od jej właściciela, a starania te okazały się bezskuteczne oraz
3) czy wejście na teren sąsiedniej nieruchomości jest niezbędne dla wykonania prac
przygotowawczych bądź robót budowlanych, objętych treścią pozwolenia na
budowę bądź zaakceptowanego przez organ zgłoszenia.
Zgodnie z art. 47 ustawy decyzja rozstrzygająca o niezbędności wejścia na teren
sąsiedniej nieruchomości wydawana jest wówczas, gdy do wykonania prac
przygotowawczych lub robót budowlanych niezbędne jest wejście na sąsiedni teren w
celu wykonania robót na własnej nieruchomości. Inwestycja nie jest realizowana na
działce sąsiedniej a jedynie do jej wykonania niezbędne jest chwilowe korzystanie z tej
działki (vide: uzasadnienie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 lipca
2002 r. sygn. II SA/Ka 1577/00, pub. http://orzeczenia.nsa.gov.pl).
Sąd podzielił argumenty organów administracji orzekających w sprawie, iż brak było
podstaw do uwzględnienia wniosku inwestora. Co prawda skarżący spełnił jedną z
powołanych przesłanek, bowiem nie uzyskał zgody J. i M. K. na
wejście na sąsiednią nieruchomość, jednakże nie można mówić, iż w sprawie wystąpiła
przesłanka "niezbędności" wykonania robót na sąsiedniej nieruchomości.
W ocenie Sądu, organ na wstępnym etapie postępowania prawidłowo ustalił zakres
planowanych przez inwestora prac budowlanych i ocenił, że ich wykonanie nie wymaga
wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości. Z akt sprawy wynika bezspornie, iż
zamiarem inwestora jest wybudowanie na działce nr [...] objazdu tymczasowego,
który nie został objęty w/w zgłoszeniem. W ocenie skarżącego niemożliwym jest
bowiem zorganizowanie objazdu strefy robót po drogach sąsiadujących z
przebudowywanym przepustem ze względu na ich niewystarczającą nośność.
Jak zasadnie podkreślił organ, ustawodawca nie przewiduje automatycznej decyzji
o wejściu i korzystaniu z sąsiedniej nieruchomości w razie nieuzyskania porozumienia
między inwestorem a właścicielem tej nieruchomości. Urządzenie czasowego przejazdu
przez tereny sąsiedniej nieruchomości nie stanowi robót, które będą warunkowały
wykonanie inwestycji objętej zgłoszeniem z dnia [...] września 2011 r. nie można uznać,
iż jest on także elementem przygotowawczym. Wykonanie inwestycji możliwe będzie na
działkach inwestora, co również zasadnie podkreślił organ odwoławczy.
Odnosząc się do zarzutów skargi stwierdzić należy, że są one bezzasadne i nie
zasługują na uwzględnienie. Po pierwsze podać należy, że w postępowaniu
zainicjowanym wnioskiem o zgodę na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości
niedopuszczalne jest badanie interesu publicznego, na co wskakuje inwestor w
skardze. Pamiętać należy, że właściciel działki sąsiedniej w przypadku uwzględnienia
wniosku będzie ograniczony w korzystaniu z przysługującego mu prawa własności,
chronionego przepisami Konstytucji. Z uwagi na rangę tego prawa, organ powinien
rozstrzygać wyłącznie o przesłanki określone powołanym przepisem, a o wydaniu
decyzji pozytywnej dla inwestora nie może decydować jego interes finansowy nawet
gdy dysponuje on środkami publicznymi.
Mając powyższe na uwadze skargę oddalono na podstawie art. 151 ustawy z dnia
30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U.
2012r" poz.270 t.j.).