• I GZ 173/14 - Postanowien...
  25.04.2024

I GZ 173/14

Postanowienie
Naczelny Sąd Administracyjny
2014-06-24

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Cezary Pryca /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Cezary Pryca po rozpoznaniu w dniu 24 czerwca 2014 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia L. L. na zarządzenie Przewodniczącego Wydziału [...] Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia [...] kwietnia 2014 r., sygn. akt V SA/Wa 710/14 w zakresie wezwania do uiszczenia wpisu sądowego w sprawie ze skargi L. L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia i zwrotu nadpłaty w podatku akcyzowym postanawia: oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] stycznia 2014 r. L. L. wniósł skargę m.in. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] stycznia 2014 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia i zwrotu nadpłaty w podatku akcyzowym.

Zarządzeniem z dnia [...] kwietnia 2014 r., sygn. akt V SA/Wa 720/14 Przewodniczący Wydziału V Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. określił wartość przedmiotu zaskarżenia w sprawie w wysokości [...] zł, a następnie wezwał skarżącego do uiszczenia wpisu sądowego od skargi w wysokości 400 zł, stosownie do § 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 221, poz. 2193).

W terminie otwartym do uiszczenia wpisu skarżący wniósł zażalenie na ww. zarządzenie, w którym wyjaśnił, że wartość przedmiotu zaskarżenia wynosi 0 zł, gdyż wniósł skargę na decyzję odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym za luty 2009 r.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zażalenie nie jest zasadne i podlega oddaleniu.

Zgodnie z art. 216 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej: p.p.s.a.), jeżeli przedmiotem zaskarżenia jest należność pieniężna, stanowi ona wartość przedmiotu zaskarżenia. Gdy przedmiotem zaskarżenia jest należność pieniężna – jak wynika z treści art. 231 powołanej ustawy - pobiera się wpis stosunkowy.

Według zaś art. 215 § 1 p.p.s.a., w każdym piśmie wszczynającym postępowanie sądowe w danej instancji należy podać wartość przedmiotu zaskarżenia, jeżeli od tej wartości zależy wysokość opłaty. Przewodniczący – stosownie do treści art. 218 p.p.s.a. - może dokonać sprawdzenia tej wartości, gdy informacja podana w piśmie będzie budziła wątpliwości co do jej rzetelności w świetle materiału wynikającego z akt sprawy (tak M. Niezgódka-Medek: Komentarz do art. 218 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz powołane tam postanowienie NSA z dnia 15 listopada 2011 r., sygn. akt II FZ 603/11, LEX nr 1070076). Jeżeli w wyniku sprawdzenia wartości przedmiotu zaskarżenia okaże się, że podana przez skarżącego wartość nie jest prawidłowa, przewodniczący określa zarządzeniem wartość przedmiotu zaskarżenia, przy czym w związku z faktem, że zarządzenie to jest niezaskarżalne (patrz postanowienie NSA z dnia 20 sierpnia 2013 r., sygn. akt I FZ 353/13), określenie przez przewodniczącego wartości przedmiotu sporu podlega kontroli wskutek zażalenia na zarządzenie wzywające do uiszczenia wpisu (tak: M. Jagielska, J. Jagielski, P. Gołaszewski: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, Warszawa 2013, str. 772). Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia w niniejszej sprawie.

Przede wszystkim należy zauważyć, że w piśmie z dnia [...] lutego 2014 r. skarżący zawarł skargi na dwie decyzje Dyrektora Izby Celnej w W. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym, określając niejako zbiorczo wartość przedmiotu zaskarżenia wynikającego z zaskarżonych decyzji w wysokości [...]zł. Zarządzeniem z dnia [...] kwietnia 2014 r. Przewodniczący Wydziału wezwał skarżącego L. L. do uiszczenia wpisu sądowego od skargi w kwocie 400 zł na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 221, poz. 2193).

Naczelny Sąd Administracyjny nie podziela wyrażonego przez skarżącego stanowiska, że w sprawie dotyczącej odmowy stwierdzenia nadpłaty spór nie sprowadza się do kwestionowania konkretnej należności pieniężnej, a wartość przedmiotu zaskarżenia wynosi 0 zł. Występując do organu podatkowego o stwierdzenie nadpłaty strona domaga się konkretnej kwoty tyle tylko, że odwrotnie niż w sytuacji decyzji określającej zobowiązanie, kwota ta została już wcześniej zapłacona, w ocenie podatnika nienależnie. W tej sprawie skarżący domagał się zwrotu nadpłaty w podatku akcyzowym w wysokości [...] zł, a organ odmówił jej stwierdzenia i zwrotu. Żądana kwota nadpłaty stanowiła zatem wartość przedmiotu sporu.

Warunkiem pobrania wpisu stosunkowego jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy decyzją będącą przedmiotem zaskarżenia a należnością pieniężną (art. 231 p.p.s.a.). Związek taki istnieje w przypadku decyzji o odmowie stwierdzenia nadpłaty, decyzja ta stwierdza bowiem nieistnienie należności pieniężnej podlegającej zwrotowi na rzecz podatnika.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie wpis stosunkowy został ustalony prawidłowo i we właściwej wysokości na wskazanej wyżej już podstawie § 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r.

Z tych względów na podstawie art. 184 w zw. z art. 197 § 1 i § 2 p.p.s.a. orzeczono jak w sentencji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...