• II SA/Op 226/14 - Postano...
  29.03.2024

II SA/Op 226/14

Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu
2014-06-17

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Krzysztof Bogusz /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Krzysztof Bogusz po rozpoznaniu w dniu 17 czerwca 2014 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku K. S., Z. M., W. K., P. K., M. I. i W. C., działających, jako Stowarzyszenie "A" na Rzecz Praworządności i Ochrony Środowiska w [...], o wstrzymanie wykonania decyzji Burmistrza [...] z dnia 12 lipca 2012 r., nr [...], w sprawie ze skargi K. S., Z. M., W. K., P. K., M. I. i W. C., działających, jako Stowarzyszenie "A" na Rzecz Praworządności i Ochrony Środowiska w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 14 sierpnia 2013 r., nr [...], w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia postanawia: odmówić wstrzymania wykonania decyzji.

Uzasadnienie

Stowarzyszenie "A" na Rzecz Praworządności i Ochrony Środowiska w [...] reprezentowane przez adw. J.K. wniosło skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 14 sierpnia 2013r., nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza [...] z dnia 12 lipca 2012 r., nr [...] określającą inwestorowi "B" Sp. z o.o. w [...] środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na budowie 5 elektrowni wiatrowych wraz z drogami wewnętrznymi, placem manewrowym i infrastrukturą towarzyszącą na działkach o wskazanych w decyzji numerach obrębu [...], obrębu [...], obrębu [...-...] i obrębu [...] w Gminie [...].

Strona skarżąca wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji odwoławczej i decyzji Burmistrza [...] z 12 lipca 2012 r. Jednocześnie strona wniosła o wstrzymanie wykonania decyzji Burmistrza [...] z dnia 12 lipca 2012 r.

W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie i nie zajął żadnego stanowiska procesowego co do wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji.

Zarządzeniem Przewodniczącego z dnia 22 maja 2014 r. wezwano pełnomocnika strony do uzupełnienia braków formalnych skargi m.in. przez przedłożenie pełnomocnictwa procesowego dla adwokata J.K. podpisanego przez wszystkich członków Stowarzyszenia lub przedłożenie odpisu skargi podpisanego przez wszystkich członków Stowarzyszenia, pod rygorem odrzucenia skargi.

Przy piśmie z 3 czerwca 2014 r. pełnomocnik J.K. wykazał, że Stowarzyszenie "A" jest stowarzyszeniem zwykłym, przedłożył protokół zebrania założycielskiego, listę członków Stowarzyszenia, wniosek o wpis do ewidencji Starosty [...] i regulamin. Ponieważ stowarzyszenie zwykłe działające w oparciu o art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855) nie posiada osobowości prawnej i jest uproszczoną formą stowarzyszenia, to podmiotem praw i obowiązków nie jest stowarzyszenie w ogólności tylko jego członkowie. W konsekwencji w postępowaniu sądowoadministracyjnym legitymację procesową posiadają wszyscy członkowie stowarzyszenia (porównaj wyrok Sądu Najwyższego w sprawie sygn. akt I CSK 234/12 z dnia 14 grudnia 2012 r.)

Dlatego w rozpoznawanej sprawie legitymację procesową nie posiada Stowarzyszenie "A", lecz członkowie Stowarzyszenia tj. K.S., Z.M., W.K., P.K., M.I. i W.C., którzy udzielili pełnomocnictwa procesowego adwokatowi J.K.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:.

Stosownie do art. 61 § 1 P.p.s.a. wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności.

Po przekazaniu sądowi skargi, sąd może na wniosek strony wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części aktu lub czynności, o których mowa w § 1, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków (art. 61 §3 P.p.s.a.). Odmowa wstrzymania wykonania aktu lub czynności przez organ nie pozbawia skarżącego prawa złożenia wniosku do Sądu. Dotyczy to także aktów wydanych lub podjętych we wszystkich postępowaniach prowadzonych w granicach tej samej sprawy.

Zapisy powyższe oznaczają po pierwsze, że instytucja wstrzymania wykonania decyzji administracyjnej ma charakter szczególny, a skarżący winien wykazać przesłanki wstrzymania wykonania aktu w związku z konkretną sytuacją strony. Przy tym przesłanki te nie podlegają wykładni rozszerzającej. Zwłaszcza, że w odróżnieniu od art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym ( Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zm.), który zawierał przykładowe wyliczenia podstaw wstrzymania wykonania aktu lub czynności, art. 61 § 3 P.p.s.a., zawiera wyliczenia szczegółowe, kompletne.

Po drugie zaskarżony akt – co do zasady – nadaje się do wykonania. Nie ma więc podstaw do odmowy uwzględnienia wniosku tylko z tej przyczyny, że dotyczy on decyzji, która nie podlega wykonaniu ze swej istoty.

Po trzecie celem instytucji wstrzymania wykonania zaskarżonego aktu jest jedynie tymczasowe ukształtowanie stosunków do czasu rozpoznania skargi przez sąd administracyjny. Zgodnie bowiem z art. 61 § 3 P.p.s.a. wstrzymanie wykonania aktu lub czynności upada w razie wydania przez sąd orzeczenia kończącego postępowanie w pierwszej instancji.

Dlatego Sąd rozpoznając wniosek w przedmiocie wstrzymania wykonania decyzji nie dokonuje oceny legalności zaskarżonego aktu i to nawet rozumianej w kategoriach prawdopodobieństwa. W tym incydentalnym postępowaniu sądowym nie ma bowiem uregulowania odpowiadającego np. procedurze z art. 152 § 1 K.p.a.

W związku z brzmieniem wyżej wymienionych przepisów i ich wykładnią na tle okoliczności sprawy wniosek nie mógł zostać uwzględniony.

Postępowanie w sprawie wstrzymania wykonania decyzji jest postępowaniem incydentalnym prowadzonym w trybie art. 61 § 3 P.p.s.a. na wniosek skarżącego. Zatem tylko od skarżącego zależy treść i zakres żądania wniosku.

Złożony przez skarżących członków Stowarzyszenia "A" wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji dotyczy decyzji I instancji. Tymczasem decyzja Burmistrza [...] z dnia 12 lipca 2012 r. nie jest decyzją ostateczną ani nie nadano jej rygoru natychmiastowej wykonalności. Jeżeli strona nie wystąpiła jednocześnie o wstrzymanie wykonania decyzji zaskarżonej (decyzji organu II instancji) to brak jest podstaw do wstrzymania wykonania decyzji pierwszoinstancyjnej.

Decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 14 sierpnia 2013 r. wydana na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a. utrzymuje w mocy akt I instancji. Dlatego nawet orzeczenie o wstrzymaniu wykonania decyzji Burmistrza [...], bez jednoczesnego wstrzymania wykonania decyzji odwoławczej, nie odniosłoby żądanego prawnego skutku, gdyż nadal pozostanie w mocy prawnie skuteczna decyzja II instancji ( por. też postanowienie NSA z 11 września 2012 r., sygn. akt II OSK 1262/12 i postanowienie NSA z dnia 25 września 2012 r., sygn. akt II OZ 799/12).

Dlatego należało orzec jak w postanowieniu.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...