• II SA/Wa 869/14 - Postano...
  28.03.2024

II SA/Wa 869/14

Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2014-06-05

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Stanisław Marek Pietras /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Marek Pietras po rozpoznaniu w dniu 5 czerwca 2014 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi K. K. i I. S na uchwałę Zarządu [...] W. z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ponownego zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego postanawia: - odrzucić skargę -

Uzasadnienie

Zarząd Dzielnicy [...] W. uchwałą z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] odmówił zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego nr [...] przy ul. [...] w W. z I.S. i K.K. W uzasadnieniu organ wskazał, że skarżący wystąpili z wnioskiem o ponowne zawarcie umowy najmu ww. lokalu. Organ zaznaczył, że skarżący byli najemcami przedmiotowego lokalu na podstawie umowy najmu lokalu z dnia [...] października 2005 r. Z powodu zaległości czynszowych ZGN [...] pismem z dnia 24 kwietnia 2009 r. wypowiedział ww. umowę najmu lokalu. Ponadto organ zwrócił uwagę, że K.K. w drodze dziedziczenia stał się współwłaścicielem nieruchomości gruntowej o powierzchni 5498 m² położonej przy ul. [...]na terenie dzielnicy [...] W. W 2008 r. dokonano zniesienia współwłasności tej nieruchomości oraz jej podziału, w wyniku którego wnioskodawca stał się właścicielem dz. ewid. nr [...] z obrębu [...], opisanej w KW [...] o powierzchni 273 m² oraz współwłaścicielem w udziale 1/18 części sąsiedniej działki nr [...] z obrębu [...], opisanej w [...]. W ocenie organu, skoro skarżący jest właścicielem nieruchomości gruntowej, położonej na terenie Dzielnicy [...] W., na której istnieje możliwość wybudowania budynku mieszkalnego, to zasadna jest odmowa ponownego zawarcia umowy najmu zajmowanego lokalu ww. lokalu, na podstawie § 6 ust.1 pkt 1 uchwały Rady m.st. Warszawy z 9 lipca 2009 r. nr LVIII/1751/2009 w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład zasobu mieszkaniowego m.st. Warszawy (Dz. Urz. Woj. Maz. Nr 132, poz. 3937 ze zm.).

Powyższa uchwała stała się przedmiotem skargi K.K. i I.S. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, w której podnieśli, że zaskarżona uchwała skazuje ich na bezdomność, gdyż nie mają oni środków pozwalających na realizację własnych celów mieszkaniowych.

W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie w całości jako bezzasadnej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje.

Skarga jest niedopuszczalna.

Przed przystąpieniem do badania merytorycznej zasadności skargi Sąd ma obowiązek zbadać, czy sprawa będąca przedmiotem skargi należy do właściwości sądu administracyjnego.

Katalog aktów prawnych oraz czynności organów administracji publicznej, podlegających kontroli sądów administracyjnych, wskazany został w art. 3 § 2 ustawy z

dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Obejmuje on orzekanie w sprawach skarg na:

1) decyzje administracyjne,

2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty,

3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie,

4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa,

4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach,

5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej,

6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej,

7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego,

8) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach określonych w pkt 1-4a.

W myśl § 3 cyt. przepisu sądy administracyjne orzekają także w sprawach, w których przepisy ustaw szczególnych przewidują sądową kontrolę i stosują środki określone w tych przepisach.

Z powyższego wynika, że kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach ściśle przez ustawę określonych. Wskazać należy, że sądy administracyjne nie są powołane do rozpoznawania spraw innych niż sądowo-administracyjne, w szczególności tych, których rozpoznanie należy do właściwości sądów powszechnych.

W niniejszej sprawie I.K. i I.S. przedmiotem skargi uczynili uchwałę Zarządu Dzielnicy [...] W. z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ponownego zawarcia umowy najmu ww. lokalu mieszkalnego.

Jak wynika z akt sprawy, warunki umowy najmu wskazanego lokalu mieszkalnego zostały skarżącym wypowiedziane z powodu zaległości czynszowych. Na wniosek skarżących o ponowne zawarcie umowy najmu lokalu nr [...] przy ul. [...] w W., Zarząd Dzielnicy [...] uchwałą nr [...] z dnia [...] grudnia 2013 r. rozstrzygnął o odmowie ponownego zawarcia umowy najmu ww. lokalu mieszkalnego, z uwagi na to, że skarżący jest właścicielem nieruchomości gruntowej, położonej na terenie Dzielnicy [...] W., na której istnieje możliwość wybudowania budynku mieszkalnego

W ocenie Sądu, kwestia zawarcia umowy najmu lokalu, wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy podlega w całości uregulowaniom o charakterze cywilnoprawnym. Nie zmienia tego fakt, że szczegółowe przesłanki zawierania tych umów, kryteria jakimi należy się kierować przy wyborze najemców, przesłanki do zawarcia ponownej umowy najmu i inne kwestie, związane z treścią umów, zostały uregulowane w uchwale Rady m.st. Warszawy z dnia 9 lipca 2009 r. nr LVIII/1751/2009 w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład zasobu mieszkaniowego m.st. Warszawy (por. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 lipca 2013 r., sygn. akt I OSK 931/13).

Relacja pomiędzy dysponentem lokalu a osobą, która występuje o zawarcie z nią umowy najmu tego lokalu ma cechy cywilnoprawnego stosunku oferty, której przyjęcie przez dysponenta lokalu prowadzi bezpośrednio do zawarcia umowy najmu. Chodzi wyłącznie o wyrażenie przez dysponenta lokalu woli zawarcia umowy najmu. Uchwała wydana w takiej sprawie nie ma charakteru uchwały z zakresu administracji publicznej, w rozumieniu art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), a zatem nie mieści się w katalogu spraw podlegających kognicji sądu administracyjnego, wymienionych w art. 3 § 2 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Tego rodzaju uchwała zawiera jedynie stanowisko władz dzielnicy, będące odpowiedzią na propozycję (ofertę) lokatora konkretnego lokalu, dotyczącą zawarcia z nim umowy ściśle określonego, zindywidualizowanego lokalu.

Reasumując, trzeba uznać, że wniesiona w niniejszej sprawie skarga nie podlega kognicji sądu administracyjnego.

Mając na uwadze powyższe Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, orzekł jak w sentencji

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...