Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.
Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

AKT ARCHIWALNY - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury


Akt uchylony z dniem 2015-01-14.
Dz.U.2014.0.144 t.j. - AKT ARCHIWALNY - Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 marca 2010 r. - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury

Oddział 3. Nadzór służbowy

§ 74. Nadzór służbowy i kontrola służbowa

1. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji ustawowych zadań prokuratury w zakresie czuwania nad ściganiem przestępstw, a zwłaszcza należytego i sprawnego przebiegu postępowań przygotowawczych prowadzonych lub nadzorowanych w podległych jednostkach organizacyjnych, prokurator bezpośrednio przełożony, zwierzchnik służbowy, prokurator nadrzędny lub prokurator przełożony w ramach swoich uprawnień mogą podejmować czynności w trybie nadzoru służbowego.
2. Czynności w trybie nadzoru służbowego wykonywane są jako wewnętrzny nadzór służbowy sprawowany przez prokuratora bezpośrednio przełożonego lub zwierzchnika służbowego w tej samej jednostce organizacyjnej lub jako zwierzchni nadzór służbowy wykonywany przez prokuratora nadrzędnego albo jako kontrola służbowa.
3. Czynności w trybie kontroli służbowej realizowane są poprzez:
1) wizytacje i lustracje;
2) badanie akt prowadzonego lub zakończonego postępowania przygotowawczego;
3) ocenę prawidłowości działań prokuratorów podległych jednostek organizacyjnych, w szczególności dokonywaną w związku z informacją, o której mowa w § 81, ust. 1, przekazaną prokuratorowi nadrzędnemu;
4) monitorowanie lub koordynowanie ścigania określonej kategorii przestępstw.

§ 75. Wewnętrzny nadzór służbowy

1. Wewnętrzny nadzór służbowy prokurator bezpośrednio przełożony lub zwierzchnik służbowy sprawuje poprzez:
1) zapoznawanie się z aktami prowadzonych postępowań;
2) żądanie relacji o przebiegu postępowania w poszczególnych sprawach;
3) wydawanie, w razie potrzeby, poleceń dotyczących prowadzenia postępowania przy uwzględnieniu zasad określonych w art. 8 niezależność i samodzielność prokuratora, ust. 1 i 2 oraz art. 8a uprawnienia prokuratora bezpośrednio przełożonego, ust. 1 ustawy;
4) sprawdzanie przygotowania i poziomu wystąpień prokuratorów przed sądem;
5) kontrolę terminowości i poziomu czynności wykonywanych przez prokuratorów;
6) przeprowadzanie analiz prawidłowości realizacji zadań służbowych.
7) analizę obciążenia pracą poszczególnych prokuratorów.
2. W ramach wewnętrznego nadzoru służbowego prokurator bezpośrednio przełożony może przekazać sprawę do dalszego prowadzenia innemu prokuratorowi.
3. Wewnętrzny nadzór służbowy wobec asesora jest sprawowany również przez aprobatę.

§ 76. Forma aprobaty lub jej odmowy

1. Aprobata, o której mowa w art. 99 powierzenie asesorowi pełnienia czynności prokuratorskich, ust. 1a ustawy, lub jej odmowa następuje poprzez zamieszczenie na rękopisie albo odpisie pisma procesowego odpowiedniej adnotacji, daty i podpisu oraz odciśnięcie pieczęci służbowej.
2. W razie odmowy aprobaty informuje się asesora o powodach tej decyzji i udziela mu wskazówek co do sposobu załatwienia sprawy lub usunięcia stwierdzonych uchybień.

§ 77. Niemożność uzyskania aprobaty przed podjęciem określonej decyzji

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli uzyskanie aprobaty przed podjęciem określonej decyzji jest niemożliwe lub w znacznym stopniu utrudnione, a okoliczności sprawy wymagają niezwłocznego działania, asesor decyduje samodzielnie, zawiadamiając bezzwłocznie przełożonego lub zwierzchnika służbowego o zajętym stanowisku.

§ 78. Zwierzchni nadzór służbowy

Zwierzchni nadzór służbowy stanowi zespół czynności podejmowanych przez prokuratora nadrzędnego w celu zapewnienia prawidłowego i sprawnego przebiegu postępowania przygotowawczego prowadzonego lub nadzorowanego w bezpośrednio podległej jednostce organizacyjnej w sprawach, które tego wymagają ze względu na ich wagę lub zawiłość.

§ 79. Decyzja o wdrożeniu zwierzchniego nadzoru służbowego

1. Prokurator kierujący jednostką organizacyjną wyższego stopnia może podjąć decyzję o wdrożeniu zwierzchniego nadzoru służbowego w sprawie prowadzonej w bezpośrednio podległej jednostce organizacyjnej z własnej inicjatywy albo na wniosek prokuratora bezpośrednio przełożonego nad prokuratorem prowadzącym lub nadzorującym postępowanie przygotowawcze.
2. Do sprawowania zwierzchniego nadzoru służbowego prokurator kierujący jednostką organizacyjną wyższego stopnia wyznacza prokuratora wykonującego czynności w kierowanej przez siebie jednostce oraz zawiadamia o tym kierownika jednostki organizacyjnej bezpośrednio podległej.

§ 80. Wykonywanie zwierzchniego nadzoru służbowego

1. Wykonywanie zwierzchniego nadzoru służbowego polega na:
1) zapoznawaniu się z aktami sprawy w jednostce organizacyjnej, w której prowadzone jest postępowanie;
2) udzielaniu pisemnych lub bezpośrednich konsultacji prokuratorowi prowadzącemu lub nadzorującemu postępowanie przygotowawcze, w szczególności co do zakresu i kierunków postępowania oraz efektywnego wykonywania czynności procesowych;
3) przyjmowaniu referatów o przebiegu postępowania;
4) omawianiu przebiegu postępowania w toku narad służbowych.
2. W toku czynności określonych w ust. 1 przepis § 248, stosuje się odpowiednio.
3. W wyjątkowych przypadkach prokurator sprawujący zwierzchni nadzór służbowy może żądać przedstawienia mu akt sprawy w oryginale lub w postaci kserokopii albo w formie dokumentu elektronicznego. Przedstawienie akt nie może tamować biegu postępowania przygotowawczego.
4. Prokurator sprawujący zwierzchni nadzór służbowy nie może żądać przedstawienia na piśmie informacji o aktualnym toku postępowania.
5. Prokurator sprawujący zwierzchni nadzór służbowy nie może wydawać prokuratorowi prowadzącemu lub nadzorującemu postępowanie przygotowawcze poleceń dotyczących prowadzenia postępowania. Jeżeli prokurator sprawujący zwierzchni nadzór służbowy stwierdzi potrzebę wydania takiego polecenia, występuje z pisemnym wnioskiem o jego wydanie do prokuratora bezpośrednio przełożonego nad prokuratorem prowadzącym lub nadzorującym postępowanie przygotowawcze, a w razie potrzeby - do kierownika jednostki organizacyjnej sprawującej nadzór.
6. Prokurator sprawujący zwierzchni nadzór służbowy może, w formie pisemnej, podając uzasadnienie, wystąpić o przejęcie sprawy objętej zwierzchnim nadzorem przez innego prokuratora podległej jednostki organizacyjnej albo prokuratora jednostki organizacyjnej wyższego stopnia.
7. Prokurator sprawujący zwierzchni nadzór służbowy nie może rozstrzygać zażaleń na decyzje podjęte w toku nadzorowanego przez niego postępowania przygotowawczego. Do rozstrzygnięcia zażaleń w tej sprawie wyznacza się innego prokuratora.

§ 81. Obowiązek informowania prokuratura nadrzędnego w sprawach dużej wagi i zawiłych

1. O wszczęciu śledztwa oraz istotnych dla przebiegu postępowania czynnościach i zdarzeniach w ich toku w sprawach dużej wagi ze względu na ich rodzaj, charakter, skutki lub społeczny oddźwięk, prokurator jest zobowiązany bezzwłocznie informować prokuratora nadrzędnego. Z własnej inicjatywy prokurator powinien informować prokuratora nadrzędnego także o sprawach zawiłych, wymagających konsultacji.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej wyższego stopnia może zwrócić się do kierownika podległej jednostki organizacyjnej o nadesłanie informacji dotyczącej postępowania przygotowawczego lub sądowego w każdej sprawie, określając zakres żądanej informacji.

§ 82. Kontrola akt postępowania przygotowawczego

1. W razie wystąpienia takiej potrzeby prokurator nadrzędny może dokonać kontroli akt toczącego się lub zakończonego postępowania przygotowawczego.
2. O poczynionych w toku kontroli ustaleniach, w tym zwłaszcza o stwierdzonych uchybieniach, prokurator nadrzędny informuje kierownika podległej jednostki organizacyjnej.

§ 83. Dokumentowanie poleceń, zaleceń, ustaleń i konsultacji wydanych w toku nadzoru

1. Wydane w toku wykonywania czynności nadzoru i kontroli polecenia, zalecenia, a także treść ustaleń i konsultacji, dokumentuje się na piśmie.
2. O stwierdzonych w toku wykonywania czynności nadzoru i kontroli przypadkach oczywistej i rażącej obrazy przepisów prawa przez prokuratora zawiadamia się przełożonego dyscyplinarnego tego prokuratora.

§ 84. Analiza akt postępowania przygotowawczego

Prokurator nadrzędny w każdym czasie może dokonać analizy akt toczącego się lub zakończonego w podległej jednostce organizacyjnej postępowania przygotowawczego i zająć pisemne stanowisko w kwestii zgłoszonej przez strony lub inne uprawnione osoby.

§ 86. Zakres monitorowania lub koordynowanie ścigania przestępstw

Monitorowanie lub koordynowanie ścigania przestępstw polega w szczególności na:
1) systematycznym zbieraniu i analizowaniu materiałów, w tym danych statystycznych, dotyczących form, kierunków i dynamiki przestępczości, sposobu działania sprawców przestępstw oraz okoliczności sprzyjających ich popełnianiu;
2) prowadzeniu badań akt spraw dotyczących określonej kategorii przestępstw oraz opracowywanie, przy uwzględnieniu danych, o których mowa w pkt 1, sprawozdań i raportów o stanie przestępczości;
3) opracowywaniu i wdrażaniu do praktyki prokuratorskiej metodyki prowadzenia postępowań przygotowawczych, dotyczącej wybranej kategorii przestępstw.

§ 88. Cel wizytacji i lustracji

Wizytację i lustrację przeprowadza się stosownie do potrzeb, w szczególności gdy pojawią się sygnały o istotnych nieprawidłowościach w działalności danej jednostki organizacyjnej.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.