Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.
Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

AKT ARCHIWALNY - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury


Akt uchylony z dniem 2015-01-14.
Dz.U.2014.0.144 t.j. - AKT ARCHIWALNY - Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 marca 2010 r. - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury

Rozdział 1. Wewnętrzna struktura organizacyjna i zadania Prokuratury Generalnej oraz pozostałych powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury

Oddział 1. Przepisy ogólne

§ 8. Ustalanie wewnętrznej struktury organizacyjnej

1. Wewnętrzną strukturę organizacyjną jednostki organizacyjnej ustala kierownik jednostki w uzgodnieniu z kierownikiem jednostki organizacyjnej wyższego stopnia, określając komórki organizacyjne i rodzaj wykonywanych przez nie zadań oraz zakres sprawowanego nad nimi nadzoru przez prokuratora bezpośrednio przełożonego.
2. Ustalenie wewnętrznej struktury organizacyjnej prokuratury rejonowej wymaga ponadto zgody prokuratora apelacyjnego.

§ 9. Zasady tworzenia komórek organizacyjnych

1. Prokuratorzy wykonują samodzielnie zlecone im czynności na stanowiskach pracy lub samodzielnych stanowiskach pracy, których zakres ustala się rzeczowo lub terytorialnie.
2. Łączenie stanowisk pracy w komórki organizacyjne jest wskazane wtedy, gdy liczba wpływających spraw przekracza możliwości sprawowania bezpośredniego nadzoru nad poszczególnymi stanowiskami pracy przez kierownika jednostki organizacyjnej i jego zastępcę.
3. W prokuraturach apelacyjnych, prokuraturach okręgowych i prokuraturach rejonowych tworzy się komórki organizacyjne wtedy, gdy liczba spraw przewidywanych do załatwienia uzasadnia zatrudnienie w niej:
1) w dziale prokuratury apelacyjnej i prokuratury okręgowej oraz w sekcji prokuratury rejonowej - co najmniej trzech prokuratorów;
2) w wydziale prokuratury apelacyjnej i prokuratury okręgowej oraz w dziale prokuratury rejonowej - co najmniej czterech prokuratorów;
3) w funkcjonalnych komórkach organizacyjnych - odpowiednio trzech lub czterech prokuratorów lub pracowników prokuratury.
4. W Prokuraturze Generalnej tworzy się:
1) departamenty - gdy przewidziany do załatwienia zakres zadań merytorycznych uzasadnia zatrudnienie w nich co najmniej dwunastu prokuratorów lub pracowników prokuratury;
2) biura - gdy przewidziany do załatwienia zakres zadań merytorycznych uzasadnia zatrudnienie w nich co najmniej sześciu prokuratorów lub pracowników prokuratury;
3) wydziały - gdy przewidziany do załatwienia zakres zadań merytorycznych uzasadnia zatrudnienie w nich co najmniej czterech prokuratorów lub pracowników prokuratury.
5. W departamentach i biurach Prokuratury Generalnej mogą być także tworzone, w zależności od potrzeb, zespoły. Zespoły tworzy się dla co najmniej trzech prokuratorów lub pracowników prokuratury.

§ 10. Przesyłanie odpisów zarządzeń o wewnętrznej strukturze organizacyjnej jednostki

Odpis zarządzenia określającego wewnętrzną strukturę organizacyjną jednostki organizacyjnej przesyła do wiadomości:
1) prokurator apelacyjny - odpisy zarządzeń określających strukturę organizacyjną prokuratury apelacyjnej i podległych prokuratur okręgowych - Prokuratorowi Generalnemu;
2) prokurator okręgowy - prokuratorowi apelacyjnemu;
3) prokurator rejonowy - prokuratorowi apelacyjnemu za pośrednictwem prokuratora okręgowego.

§ 11. Wykonywanie zadań przez Prokuratura Generalnego

1. Prokurator Generalny wykonuje swoje zadania przy pomocy Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego, trzech pozostałych zastępców Prokuratora Generalnego, Naczelnego Prokuratora Wojskowego oraz Dyrektora Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
2. Prokurator Generalny w drodze zarządzenia określi zakres nadzoru nad departamentami i biurami Prokuratury Generalnej wykonywanego przez Pierwszego Zastępcę Prokuratora Generalnego i trzech pozostałych zastępców Prokuratora Generalnego.

Oddział 2. Struktura organizacyjna i zadania Prokuratury Generalnej

§ 12. Komórki organizacyjne Prokuratury Generalnej

W skład Prokuratury Generalnej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Biuro Prokuratora Generalnego;
2) Biuro Spraw Konstytucyjnych;
3) Departament Organizacji Pracy, Wizytacji i Systemów Informatycznych Prokuratury;
4) Departament Postępowania Przygotowawczego;
5) Departament do spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji;
6) Departament Postępowania Sądowego;
7) Departament Współpracy Międzynarodowej;
8) Departament Budżetu i Majątku Prokuratury;
9) Biuro Kadr;
10) Biuro Administracyjno-Finansowe Prokuratury Generalnej;
11) Biuro Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych.

§ 13. Zadania Biura Prokuratora Generalnego

1. Do podstawowych zadań Biura Prokuratora Generalnego należy:
1) wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań Prokuratora Generalnego;
2) przygotowywanie sprawozdania Prokuratora Generalnego z rocznej działalności prokuratury, o którym mowa w art. 10e sprawozdanie z działalności prokuratury, ustawy;
3) przygotowywanie informacji o charakterze ogólnym dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Rady Ministrów i innych organów w zakresie działania prokuratury, przy uwzględnieniu materiałów przedstawionych przez inne departamenty i biura;
4) organizowanie ogólnopolskich narad Prokuratora Generalnego i jego zastępców z prokuratorami apelacyjnymi i prokuratorami okręgowymi;
5) koordynowanie działalności w zakresie realizacji zadań wspólnych dla departamentów i biur Prokuratury Generalnej;
6) obsługa narad Prokuratora Generalnego i jego zastępców;
7) obsługa sądów dyscyplinarnych dla prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym;
8) wykonywanie zadań określonych w przepisach o odpowiedzialności dyscyplinarnej prokuratorów;
9) obsługa Krajowej Rady Prokuratury;
10) sprawowanie nadzoru nad prawidłowością oraz terminowością rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących pracy i działalności jednostek organizacyjnych;
11) rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących pracy i działalności jednostek organizacyjnych w zakresie nieprzekazanym do załatwienia prokuratorom podległych jednostek organizacyjnych;
12) wykonywanie zadań na podstawie odrębnych przepisów dotyczących realizacji kompetencji Prokuratora Generalnego w zakresie kontroli operacyjnej i innych czynności operacyjno-rozpoznawczych dokonywanych przez uprawnione organy;
13) informowanie Prokuratora Generalnego o publikacjach dotyczących istotnych problemów funkcjonowania prokuratury;
14) współpraca w zakresie kontaktów z mediami i z innymi organami, instytucjami i organizacjami;
15) udostępnianie informacji publicznej w zakresie właściwości Prokuratury Generalnej;
16) zapewnienie obsługi Prokuratora Generalnego i jego zastępców w zakresie kontaktów z mediami;
17) organizowanie i koordynowanie działalności informacyjnej oraz współpraca z mediami;
18) koordynowanie i nadzorowanie działalności informacyjnej prowadzonej w prokuraturach apelacyjnych i prokuraturach okręgowych;
19) obsługa strony internetowej Prokuratury Generalnej;
20) organizacja działalności informacyjnej Prokuratury Generalnej;
21) obsługa Biuletynu Informacji Publicznej Prokuratury Generalnej;
22) przygotowywanie, dla potrzeb Prokuratora Generalnego i jego zastępców, opinii oraz innych opracowań dotyczących zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej aktów normatywnych;
23) opracowywanie opinii prawnych dotyczących zgłaszanych przez inne komórki organizacyjne Prokuratury Generalnej wątpliwości co do wykładni prawa;
24) opracowywanie opinii, na podstawie własnych analiz oraz uwag i opinii przedstawianych przez inne komórki organizacyjne Prokuratury Generalnej w zakresie ich działania, do projektów aktów normatywnych przekazywanych Prokuratorowi Generalnemu na podstawie art. 3 realizacja zadań przez prokuratorów, ust. 1 pkt 9 ustawy;
25) udział w pracach legislacyjnych związanych z projektami aktów normatywnych dotyczących prokuratury;
26) przygotowywanie opinii lub informacji w sprawach będących przedmiotem interpelacji i zapytań poselskich, stanowisk w związku z oświadczeniami senatorów oraz udzielanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich żądanych odpowiedzi i wyjaśnień;
27) obsługa odwoławczej komisji dyscyplinarnej dla mianowanych urzędników państwowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych;
28) wykonywanie czynności związanych z realizacją obowiązku składania Prokuratorowi Generalnemu oświadczeń o stanie majątkowym prokuratorów z zachowaniem zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1361, z późn. zm.).
2. W skład Biura Prokuratora Generalnego wchodzą:
1) Zespół Prezydialny;
2) Wydział Kwestii Prawnych;
3) Wydział Informacji i Kontaktu z Mediami;
4) Wydział Skarg i Wniosków;
5) Zespół Kontroli Działań Operacyjnych Organów Ścigania;
6) Rzecznik Dyscyplinarny Prokuratora Generalnego;
7) Rzecznik Prasowy Prokuratury Generalnej.

§ 14. Zadania Biura Spraw Konstytucyjnych

Do podstawowych zadań Biura Spraw Konstytucyjnych należy:
1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Prokuratora Generalnego jego konstytucyjnych uprawnień do inicjowania kontroli zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej aktów normatywnych, w tym przygotowywanie projektów wniosków Prokuratora Generalnego do Trybunału Konstytucyjnego w przedmiocie zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej aktów normatywnych w sprawach zgłaszanych przez obywateli lub inne podmioty zewnętrzne albo z własnej inicjatywy;
2) podejmowanie działań związanych z wykonywaniem obowiązków i uprawnień procesowych Prokuratora Generalnego jako uczestnika postępowania w sprawach rozpoznawanych przez Trybunał Konstytucyjny;
3) udział w rozprawach przed Trybunałem Konstytucyjnym, w których nie jest wymagany osobisty udział Prokuratora Generalnego lub jego zastępcy;
4) bieżąca analiza wydawanych przez Trybunał Konstytucyjny orzeczeń oraz przedstawianie informacji w tym zakresie i wniosków wypływających z orzecznictwa Trybunału dla pracy prokuratury.

§ 15. Zadania Departamentu Organizacji Pracy, Wizytacji i Systemów Informatycznych Prokuratury

1. Do podstawowych zadań Departamentu Organizacji Pracy, Wizytacji i Systemów Informatycznych Prokuratury należy:
1) opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań prokuratury w zakresie wskazanym przez Prokuratora Generalnego;
2) współdziałanie z organami państwowymi, państwowymi jednostkami organizacyjnymi i organizacjami społecznymi w zapobieganiu przestępczości oraz innym naruszeniom prawa;
3) opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących stanu przestępczości i praktyki jednostek organizacyjnych, w tym realizacji wytycznych Prokuratora Generalnego;
4) opracowywanie programów dotyczących podstawowych kierunków działania prokuratury;
5) opracowywanie rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie jednostek organizacyjnych, a w tym:
a) rozpatrywanie wniosków dotyczących tworzenia, znoszenia i przekształcania jednostek organizacyjnych, a także zmian ich wewnętrznej struktury organizacyjnej,
b) przygotowywanie wstępnych projektów aktów prawnych dotyczących tworzenia, znoszenia i przekształcania jednostek organizacyjnych,
c) nadzorowanie prawidłowości tworzenia wewnętrznych struktur jednostek organizacyjnych i wprowadzanych zmian w tym zakresie,
d) opracowywanie projektów przepisów regulaminowych i instrukcyjnych dla jednostek organizacyjnych;
6) opracowywanie rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie jednostek organizacyjnych;
7) podejmowanie działań w zakresie usprawniania i doskonalenia organizacji oraz metod pracy jednostek organizacyjnych;
8) prowadzenie działalności wizytacyjnej i lustracyjnej w jednostkach organizacyjnych;
9) koordynowanie działalności wizytacyjnej i lustracyjnej prowadzonej w prokuraturach apelacyjnych;
10) dokonywanie przez wizytatorów Prokuratury Generalnej oceny pracy prokuratorów wykonujących czynności w prokuraturach apelacyjnych oraz koordynowanie działań w tym zakresie prowadzonych przez prokuratorów apelacyjnych i prokuratorów okręgowych;
11) opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie działania departamentu;
12) monitorowanie spraw, w których strona wniosła skargę na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora bez nieuzasadnionej zwłoki i przygotowywanie analiz w tym zakresie;
13) koordynowanie działalności szkoleniowej prowadzonej w prokuraturach apelacyjnych i prokuraturach okręgowych;
14) dokonywanie, we współpracy z Biurem Kadr, analiz obciążenia pracą prokuratorów oraz równomierności ich rozmieszczenia i wykorzystania w poszczególnych jednostkach organizacyjnych, opracowywanie propozycji limitów zatrudnienia prokuratorów oraz wielkości zatrudnienia w innych grupach zawodowych pracowników prokuratury w powiązaniu z planowanymi zadaniami rzeczowymi do projektu budżetu jednostek organizacyjnych na następny rok;
15) organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie sprawozdawczości statystycznej z działalności jednostek organizacyjnych oraz innych materiałów informacyjnych z tego zakresu;
16) gromadzenie, opracowywanie i analizowanie danych statystycznych w zakresie działania prokuratury oraz prowadzenie informatycznej bazy danych statystycznych prokuratury;
17) współpraca w zakresie sprawozdawczości i statystyki z Ministerstwem Sprawiedliwości, Głównym Urzędem Statystycznym i Komendą Główną Policji;
18) nadzór nad biurowością i pracą sekretariatu Prokuratury Generalnej;
19) prowadzenie spraw związanych z aktualizacją i zapewnieniem kompletności wzorów formularzy urządzeń ewidencyjnych i druków procesowych;
20) opracowywanie kierunków rozwoju informatyzacji jednostek organizacyjnych;
21) opracowywanie wstępnych projektów aktów normatywnych w zakresie wdrażania, stosowania i rozwoju systemów informatycznych w prokuraturze;
22) opracowywanie i wdrażanie centralnego systemu informatycznego oraz systemów informatycznych w jednostkach organizacyjnych i nadzór nad ich eksploatacją oraz koordynowanie działań zabezpieczających prawidłowe funkcjonowanie systemów informatycznych w jednostkach organizacyjnych, a także opiniowanie i standaryzacja zakupów sprzętu informatycznego;
23) opracowywanie w uzgodnieniu z Departamentem Budżetu i Majątku Prokuratury projektu budżetu w zakresie wdrażania rozwiązań informatycznych;
24) realizacja zadań informatycznych finansowanych ze środków pomocowych w ramach funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy;
25) współpraca z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendą Główną Policji, Centralnym Zarządem Służby Więziennej oraz innymi organizacjami i instytucjami w zakresie dostępu do prowadzonych przez te podmioty baz danych i ewidencji;
26) wdrażanie systemu analizy kryminalnej w jednostkach organizacyjnych;
27) wykorzystywanie systemów informatycznych w zakresie odzyskiwania mienia pochodzącego z przestępstw;
28) koordynowanie działań związanych z wypełnianiem obowiązków wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. Nr 165, poz. 1170, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o SIS oraz VIS";
29) koordynowanie działań związanych z przekazywaniem i otrzymywaniem informacji kryminalnych z Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
30) wykonywanie zadań związanych z administrowaniem przez Prokuratora Generalnego danymi przetwarzanymi w ogólnopolskich systemach informatycznych prokuratury;
31) zapewnienie obsługi informatycznej w Prokuraturze Generalnej i prawidłowego funkcjonowania centralnych urządzeń informatycznych;
32) prowadzenie ewidencji sprzętu komputerowego;
33) administrowanie informatycznymi systemami finansowo-księgowymi i kadrowymi funkcjonującymi w Prokuraturze Generalnej oraz zapewnienie właściwego działania urządzeń informatycznych obsługujących te systemy.
2. W skład Departamentu Organizacji Pracy, Wizytacji i Systemów Informatycznych Prokuratury wchodzą:
1) Wydział Organizacji Pracy Prokuratury;
2) Wydział do spraw Wizytacji, Lustracji i Oceny Prokuratorów;
3) Wydział do spraw Systemów Informatycznych;
4) Wydział do spraw Sprawozdawczości i Statystyki.

§ 16. Zadania Departamentu Postępowania Przygotowawczego

Do podstawowych zadań Departamentu Postępowania Przygotowawczego należy:
1) sprawowanie nadzoru procesowego związanego z realizacją uprawnień Prokuratora Generalnego w postępowaniu przygotowawczym;
2) koordynowanie i kontrolowanie prawidłowości sprawowania zwierzchniego nadzoru służbowego nad postępowaniem przygotowawczym przez prokuratury apelacyjne i prokuratury okręgowe;
3) kontrolowanie prawidłowości prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach nieobjętych zwierzchnim nadzorem służbowym;
4) koordynowanie działań prokuratury w zakresie określonych rodzajów przestępstw;
5) monitorowanie postępowań przygotowawczych prowadzonych w sprawach o określone rodzaje przestępstw;
6) koordynowanie działalności innych organów państwowych w zakresie ścigania przestępstw;
7) kształtowanie praktyki w zakresie zwalczania przestępczości na podstawie badań akt, analiz informacji przekazywanych przez prokuratury apelacyjne i prokuratury okręgowe, innych ustaleń departamentu oraz w ramach współpracy międzynarodowej;
8) przygotowywanie informacji dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych organów w zakresie działania departamentu;
9) opracowywanie opinii prawnych w zakresie postępowania przygotowawczego.

§ 17. Zadania Departamentu do spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji

Do podstawowych zadań Departamentu do spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji należy:
1) nadzorowanie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa:
a) o charakterze terrorystycznym,
b) noszące cechy zorganizowanej przestępczości,
c) łapownictwa w organach władzy ustawodawczej, organach administracji rządowej, samorządu terytorialnego, wymiaru sprawiedliwości, ścigania i kontroli,
d) inne, które ze względu na wagę sprawy, na podstawie polecenia Prokuratora Generalnego, zostały przekazane do prowadzenia w wydziałach do spraw przestępczości zorganizowanej i korupcji prokuratur apelacyjnych;
2) zbieranie i analizowanie informacji oraz materiałów dotyczących przestępczości zorganizowanej, a także opracowywanie na ich podstawie ocen dotyczących kierunków i dynamiki tej przestępczości;
3) koordynowanie działalności prokuratury i innych organów państwowych w zakresie ścigania przestępczości zorganizowanej i zwalczania terroryzmu, handlu bronią, korupcji, prania pieniędzy, handlu ludźmi, produkcji oraz obrotu środkami odurzającymi i psychotropowymi;
4) współpraca międzynarodowa w zakresie opracowywania strategii zwalczania międzynarodowej przestępczości zorganizowanej oraz ścigania jej sprawców, współdziałanie z polskim przedstawicielem w EUROJUST w zakresie działań prokuratury oraz z przedstawicielami innych organizacji międzynarodowych i ponadnarodowych działających na podstawie umów międzynarodowych ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej i terroryzmu, korupcji, prania pieniędzy, handlu ludźmi, rozprzestrzeniania broni masowego rażenia, produkcji oraz obrotu środkami odurzającymi i psychotropowymi;
5) sprawowanie zwierzchniego nadzoru służbowego oraz nadzoru procesowego w sprawach prowadzonych w wydziałach do spraw przestępczości zorganizowanej i korupcji prokuratur apelacyjnych;
6) kształtowanie praktyki ścigania na podstawie prowadzonych analiz i badań w zakresie działania departamentu;
7) opiniowanie wniosków kierowanych do Prokuratora Generalnego o wyrażenie zgody na wystąpienie do sądu o dopuszczenie dowodu z zeznań świadka koronnego;
8) monitorowanie działań prokuratury w zakresie określonych rodzajów przestępstw.

§ 18. Zadania Departamentu Postępowania Sądowego

1. Do podstawowych zadań Departamentu Postępowania Sądowego należy:
1) opracowywanie projektów stanowisk w sprawach cywilnych, w których Sąd Najwyższy zobowiązał Prokuratora Generalnego do zajęcia na piśmie stanowiska co do skargi kasacyjnej wniesionej przez stronę i odpowiedzi na skargę;
2) udział w posiedzeniach Sądu Najwyższego w składach zwykłych i powiększonych, dotyczących zagadnień prawnych w sprawach karnych i cywilnych oraz w posiedzeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego rozpoznającego zagadnienie prawne;
3) udział w postępowaniu przed Sądem Najwyższym, udział w posiedzeniu składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, udział w posiedzeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie, w której skargę kasacyjną wniósł prokurator wykonujący czynności służbowe w Prokuraturze Generalnej lub strona, jeżeli w postępowaniu przed wojewódzkim sądem administracyjnym brał udział prokurator wykonujący czynności służbowe w Prokuraturze Generalnej, a także udział w postępowaniu przed wojewódzkim sądem administracyjnym w sprawie, w której skargę wniósł prokurator wykonujący czynności służbowe w Prokuraturze Generalnej, oraz w sprawie dotyczącej decyzji wydanej w postępowaniu administracyjnym, w którym zgłosił udział prokurator wykonujący czynności służbowe w Prokuraturze Generalnej;
4) opracowywanie projektów wniosków Prokuratora Generalnego do Sądu Najwyższego i do Naczelnego Sądu Administracyjnego o podejmowanie uchwał mających na celu wyjaśnienie przepisów prawnych, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie, oraz projektów wystąpień w przedmiocie unieważnienia prawomocnego orzeczenia sądu przez Sąd Najwyższy i przez Naczelny Sąd Administracyjny, a także opracowywanie wniosków zawierających propozycje rozstrzygnięć zagadnień prawnych w sprawach nadesłanych przez Sąd Najwyższy i przez Naczelny Sąd Administracyjny;
5) rozpatrywanie, kierowanych do Prokuratury Generalnej, pism kwestionujących stanowisko prokuratur apelacyjnych zajmowane w sprawach przed sądami administracyjnymi i związanych z udziałem prokuratora w postępowaniu administracyjnym;
6) analiza orzecznictwa Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego;
7) oddziaływanie na praktykę oskarżycielską jednostek organizacyjnych w szczególności przez opracowywanie wyników badań problematyki kasacyjnej i kierowanie pism instrukcyjnych do prokuratur apelacyjnych;
8) opracowywanie projektów sprzeciwów od decyzji wydanych przez ministrów, skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzje nieuwzględniające sprzeciwu Prokuratora Generalnego, skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego od orzeczeń wojewódzkiego sądu administracyjnego w tego rodzaju sprawach oraz innych środków prawnych zastrzeżonych do kompetencji Prokuratora Generalnego;
9) opracowywanie opinii prawnych w zakresie postępowania sądowego;
10) udzielanie pomocy instruktażowej prokuratorom podległych jednostek organizacyjnych;
11) prowadzenie spraw związanych z postępowaniem o ułaskawienie;
12) opracowywanie projektów kasacji Prokuratora Generalnego od orzeczeń sądów powszechnych w sprawach karnych i nieletnich rozpoznawanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.), zwanej dalej "k.p.k.";
13) koordynowanie spraw związanych z udziałem prokuratora w postępowaniu wykonawczym;
14) współdziałanie z Centralnym Zarządem Służby Więziennej i innymi właściwymi organami w zakresie udziału prokuratora w postępowaniu wykonawczym.
2. W skład Departamentu Postępowania Sądowego wchodzą:
1) Wydział Postępowania Sądowego w Sprawach Karnych;
2) Wydział do spraw Cywilnych i Administracyjnych;
3) Zespół Kasacji;
4) Zespół do spraw Ułaskawień.

§ 19. Zadania Departamentu Współpracy Międzynarodowej

1. Do podstawowych zadań Departamentu Współpracy Międzynarodowej należy:
1) analiza formalnoprawna, ekspedycja i nadzorowanie realizacji kierowanych za granicę wniosków o pomoc prawną w sprawach karnych prowadzonych w jednostkach organizacyjnych i wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury oraz przez Instytut Pamięci Narodowej - Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu;
2) nadzorowanie i koordynowanie wykonywania wniosków o pomoc prawną pochodzących z zagranicy;
3) nadzorowanie i koordynowanie działań podejmowanych przez jednostki organizacyjne w zakresie realizacji i wdrażania procedur związanych z europejskim nakazem aresztowania;
4) nadzorowanie postępowań ekstradycyjnych realizowanych w Rzeczypospolitej Polskiej, przygotowywanie projektów decyzji ekstradycyjnych Ministra Sprawiedliwości oraz ekspediowanie wniosków ekstradycyjnych i monitorowanie postępowań wszczynanych w tych sprawach za granicą;
5) przygotowywanie projektów porozumień o utworzeniu międzynarodowych zespołów śledczych;
6) obsługa służbowych wyjazdów zagranicznych przedstawicieli Prokuratora Generalnego i jego zastępców oraz przedstawicieli organów państw obcych i organizacji międzynarodowych przybywających na ich zaproszenie;
7) wykonywanie zadań związanych ze współpracą Prokuratora Generalnego i jego zastępców z przedstawicielstwami dyplomatycznymi, organami państw obcych i organizacji międzynarodowych;
8) współpraca z organami Rady Europy i Unii Europejskiej polegająca w szczególności na przygotowywaniu opinii prawnych, sprawozdań, ocen stanu prawnego i innych opracowań w związku z inicjatywą legislacyjną tych organów, a także udział w pracach legislacyjnych związanych z wdrażaniem prawa Unii Europejskiej do prawa polskiego;
9) nadzorowanie działalności punktów kontaktowych Europejskiej Sieci Sądowej w jednostkach organizacyjnych;
10) udział w pracach międzyresortowych grup multidyscyplinarnych oceniających stan prawa polskiego pod kątem jego zgodności z prawem Unii Europejskiej oraz opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie ich zgodności z międzynarodowymi zobowiązaniami Rzeczypospolitej Polskiej;
11) przygotowywanie projektów porozumień dotyczących współpracy, zawieranych pomiędzy Prokuratorem Generalnym a przedstawicielami organów centralnych prokuratury państw obcych.
2. W skład Departamentu Współpracy Międzynarodowej wchodzą:
1) Wydział Spraw Międzynarodowych;
2) Wydział Obrotu Prawnego z Zagranicą.

§ 20. Zadania Departamentu Budżetu i Majątku Prokuratury

1. Do podstawowych zadań Departamentu Budżetu i Majątku Prokuratury należy:
1) zapewnienie obsługi oraz prawidłowego wykonywania obowiązków dysponenta głównego części budżetowej - powszechne jednostki organizacyjne prokuratury, zwanej dalej "częścią budżetu państwa odpowiadającą prokuraturze";
2) opracowywanie materiałów do projektu ustawy budżetowej obejmujących plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych jednostek organizacyjnych;
3) sprawowanie nadzoru i kontroli:
a) nad całością gospodarki finansowej podległych jednostek organizacyjnych, w tym nad dokonywaniem przez te jednostki wstępnej oceny celowości poniesionych wydatków oraz realizacją właściwych procedur, a także sygnalizowanie potrzeb w zakresie przeprowadzenia kontroli ich działalności i audytu przez właściwe komórki,
b) wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu państwa,
c) realizacji zadań finansowanych z budżetu państwa,
d) sporządzania okresowych ocen dotyczących wykonywania zadań oraz dochodów i wydatków przez podległe jednostki organizacyjne oraz podejmowanie, w razie potrzeby, działań zmierzających do prawidłowego wykonania budżetu;
4) planowanie, finansowanie i nadzorowanie inwestycji części budżetu państwa odpowiadającej prokuraturze;
5) ustalanie, na wniosek departamentów lub biur, skutków finansowych projektowanych przez te komórki organizacyjne aktów normatywnych, po uzyskaniu niezbędnych do tego informacji;
6) opiniowanie projektów aktów normatywnych, przedstawianych Prokuratorowi Generalnemu do uzgodnienia przez inne podmioty, w aspekcie skutków finansowych projektowanych regulacji dla jednostek organizacyjnych;
7) monitorowanie wykonania wydatków w układzie zadaniowym i sporządzanie informacji w tym zakresie;
8) nadzorowanie wykonywania zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych;
9) pozyskiwanie środków pomocowych z funduszy unijnych i koordynowanie ich wydatkowania;
10) koordynowanie zarządzania środkami transportowymi jednostek organizacyjnych.
2. Do podstawowych zadań Głównego Księgowego Budżetu Prokuratury należy kierowanie wszelkimi pracami mającymi na celu realizację praw i obowiązków dysponenta głównego w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938 i 1646), a w szczególności:
1) planowanie i wykonywanie budżetu części oraz sporządzanie sprawozdań i informacji z wykonania zadań budżetowych;
2) sprawowanie nadzoru i kontroli;
3) opracowanie harmonogramu realizacji budżetu państwa w części;
4) wykonywanie dyspozycji środkami budżetowymi z rachunku bieżącego dysponenta części na rachunki bieżące podległych dysponentów na sfinansowanie wydatków ujętych w ich planach finansowych;
5) przygotowywanie i wprowadzanie zmian w budżecie części;
6) sporządzanie wniosków o rezerwy celowe, rezerwę ogólną i zapewnienie dofinansowania oraz decyzji o blokowaniu planowanych wydatków w części;
7) planowanie budżetu środków europejskich w części i kontrola wykonywania wydatków w tym zakresie;
8) dokonywanie oceny skutków projektowanych regulacji prawnych dla budżetu części.
3. W skład Departamentu Budżetu i Majątku Prokuratury wchodzą:
1) Główny Księgowy Budżetu Prokuratury;
2) Wydział Budżetu;
3) Wydział Majątku i Inwestycji;
4) Wydział Nadzoru Finansowego i Analiz;
5) Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej.
4. Główny Księgowy Budżetu Prokuratury realizuje zadania przy pomocy podległych wydziałów: Wydziału Budżetu oraz Wydziału Nadzoru Finansowego i Analiz.

§ 21. Zadania Biura Kadr

1. Do podstawowych zadań Biura Kadr należy:
1) realizacja zadań związanych z problematyką zatrudniania i wynagradzania prokuratorów Prokuratury Generalnej oraz prokuratorów delegowanych do Prokuratury Generalnej i pozostających na etacie tej jednostki, w tym prowadzenie dokumentacji osobowej i obsługa modułu kadrowego w elektronicznym systemie finansowo-księgowym QNT;
2) realizacja zadań związanych z problematyką uposażeń prokuratorów w stanie spoczynku i uposażeń rodzinnych, wypłacanych ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Prokuratury Generalnej, w tym prowadzenie dokumentacji osobowej i obsługa modułu kadrowego w elektronicznym systemie finansowo-księgowym QNT;
3) przygotowywanie projektów wniosków Prokuratora Generalnego do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie powołania bądź odwołania zastępców Prokuratora Generalnego;
4) przygotowywanie projektów decyzji kadrowych Prokuratora Generalnego dotyczących: prokuratorów, asesorów, prokuratorów w stanie spoczynku, członków ich rodzin pobierających uposażenie rodzinne, asystentów prokuratora i urzędników jednostek organizacyjnych, z zastrzeżeniem art. 13d powoływanie do pełnienia pozostałych funkcji w prokuraturze, ust. 2 ustawy;
5) obsługa nominacji prokuratorskich i asesorskich;
6) przygotowywanie projektów decyzji kadrowych dotyczących prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, zastrzeżonych do kompetencji Prokuratora Generalnego, wynikających z ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 424, z późn. zm.);
7) przygotowywanie projektów decyzji kadrowych dotyczących prokuratorów wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury, zastrzeżonych do kompetencji Prokuratora Generalnego, wynikających z art 11-14b, art. 16 odwołanie prokuratora dwukrotnie ukaranego karą dyscyplinarną, art. 50 delegowanie prokuratora do innej jednostki, art. 51a jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, ust. 2 pkt 4, art. 62a odesłanie do przepisów ustawy - Prawo ustroju sądów powszechnych, i art. 65a zrzeczenie się stanowiska przez prokuratora powołanego do pełnienia funkcji w innych organach, ustawy, z zastrzeżeniem art. 13d powoływanie do pełnienia pozostałych funkcji w prokuraturze, ust. 4 ustawy;
8) wykonywanie czynności związanych z realizacją uprawnień Prokuratora Generalnego wynikających z prawomocnych orzeczeń: sądu dyscyplinarnego, Odwoławczego Sądu Dyscyplinarnego, Sądu Dyscyplinarnego w Naczelnej Prokuraturze Wojskowej, sądu dyscyplinarnego oraz Odwoławczego Sądu Dyscyplinarnego dla prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Badania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu o wymierzeniu kary dyscyplinarnej określonej w art. 67 katalog kar dyscyplinarnych, ust. 1 ustawy i w art. 104 odpowiedzialność dyscyplinarna sędziego w stanie spoczynku, skazanie za przestępstwo, § 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych ((Dz. U. z 2013 r. poz. 427, z późn. zm.) w związku z art. 62a odesłanie do przepisów ustawy - Prawo ustroju sądów powszechnych, ustawy, jak również z orzeczeń sądów powszechnych o wymierzeniu środka karnego zakazu zajmowania stanowiska, zakazu wykonywania zawodu prokuratora oraz z realizacją uprawnień Prokuratora Generalnego wynikających z art. 86 włączenie do akt osobowych odpisu orzeczenia skazującego na karę dyscyplinarną, ust. 2 i 4 ustawy;
9) realizacja zadań związanych z wykonywaniem ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2013 r. poz. 1388);
10) badanie akt osobowych prokuratorów w stanie spoczynku oraz analiza wszelkich zasobów archiwalnych i przygotowywanie projektów decyzji Prokuratora Generalnego związanych z wykonywaniem art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1997 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1998 r. Nr 98, poz. 607 oraz z 2001 r. Nr 98, poz. 1070);
11) opracowywanie dla Departamentu Budżetu i Majątku Prokuratury materiałów do projektu budżetu i budżetu w zakresie uposażeń i świadczeń prokuratorów w stanie spoczynku oraz członków ich rodzin pobierających uposażenie rodzinne, wypłacanych ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Prokuratury Generalnej;
12) opracowywanie analiz, informacji i sprawozdań w zakresie liczby prokuratorów, w zależności od stażu pracy, niezbędnych do wyliczenia wynagrodzeń w poszczególnych stawkach wynagrodzenia, uposażeń i świadczeń prokuratorów w stanie spoczynku oraz członków ich rodzin pobierających uposażenie rodzinne;
13) rozpatrywanie wniosków oraz przygotowywanie projektów decyzji o udzieleniu prokuratorom płatnego urlopu dla poratowania zdrowia;
14) realizacja zadań związanych z zatrudnianiem asystentów prokuratora i pracowników Prokuratury Generalnej, ich wynagrodzeniami i innymi świadczeniami, w tym prowadzenie dokumentacji osobowej i obsługa modułu kadrowego w elektronicznym systemie finansowo-księgowym QNT;
15) koordynowanie spraw związanych z przeprowadzaniem ocen kwalifikacyjnych pracowników Prokuratury Generalnej;
16) sporządzanie projektów decyzji płacowych w związku z przyznaniem lub zmianą dodatków funkcyjnego i specjalnego oraz spowodowanych nabyciem przez prokuratorów uprawnień do stawki awansowej lub nagrody jubileuszowej;
17) opiniowanie i przygotowywanie projektów aktów prawnych pozostających w zakresie działania biura, dotyczących prokuratorów i pracowników prokuratury;
18) wykonywanie czynności związanych z nadawaniem orderów i odznaczeń państwowych oraz resortowych prokuratorom i pracownikom prokuratury;
19) przygotowywanie do publikacji w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" projektów obwieszczeń Prokuratora Generalnego o wolnych i zwolnionych stanowiskach prokuratorskich;
20) prowadzenie bazy danych o limitach etatów prokuratorskich, asesorskich i urzędniczych oraz przygotowywanie - w porozumieniu z Departamentem Organizacji Pracy, Wizytacji i Systemów Informatycznych Prokuratury - analiz zatrudnienia prokuratorów i pracowników prokuratury oraz ich rozmieszczenia i wykorzystania w poszczególnych jednostkach organizacyjnych;
21) rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących spraw osobowych prokuratorów i pracowników prokuratury;
22) nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy przez prokuratorów, asystentów prokuratora i pracowników Prokuratury Generalnej oraz prokuratorów i urzędników delegowanych do Prokuratury Generalnej;
23) przygotowywanie informacji w sprawach kadrowych.
2. W skład Biura Kadr wchodzą:
1) Wydział Spraw Osobowych Prokuratorów;
2) Zespół do spraw Prokuratorów w Stanie Spoczynku;
3) Zespół do spraw Osobowych Pracowników Prokuratury;
4) Zespół do spraw Etatyzacji Prokuratury.

§ 22. Zadania Biura Administracyjno-Finansowego

1. Do podstawowych zadań Biura Administracyjno-Finansowego Prokuratury Generalnej należy:
1) zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań i funkcji przez dysponenta trzeciego stopnia;
2) prowadzenie rachunkowości Prokuratury Generalnej;
3) sporządzanie dokumentacji płacowej we współpracy z Biurem Kadr;
4) prowadzenie obsługi kasowej Prokuratury Generalnej;
5) prowadzenie rejestru zawartych umów Prokuratury Generalnej;
6) administrowanie nieruchomościami, z których korzysta Prokuratura Generalna;
7) prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem, wyposażeniem oraz usługami z zakresu obsługi administracyjno-gospodarczej;
8) planowanie i realizacja zadań inwestycyjno-remontowych w odniesieniu do nieruchomości, z których korzysta Prokuratura Generalna;
9) zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań związanych z udzielaniem zamówień publicznych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.);
10) prowadzenie spraw socjalno-bytowych;
11) gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych Prokuratury Generalnej;
12) prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Prokuraturze Generalnej;
13) wykonywanie zadań w zakresie realizacji przez Prokuraturę Generalną projektów finansowanych z budżetu środków europejskich, zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami w tym zakresie;
2. W skład Biura Administracyjno-Finansowego wchodzą:
1) Wydział Rachunkowości i Finansów;
2) Wydział Administracyjno-Gospodarczy;
3) Zespół do spraw Zamówień Publicznych;
4) Zespół do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej.
3. Wydziałem Rachunkowości i Finansów kieruje Główny Księgowy Prokuratury Generalnej.

§ 24. Zadania Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych

1. Do podstawowych zadań Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych należy:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przekazywanych lub przechowywanych w Prokuraturze Generalnej;
2) zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne;
3) przeprowadzanie postępowań sprawdzających,
4) szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
5) prowadzenie Kancelarii Tajnej Prokuratury Generalnej;
6) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
7) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;
8) zapewnienie ochrony fizycznej obiektów Prokuratury Generalnej, w tym kontrola ruchu osobowego w tych obiektach;
9) zapewnienie prawidłowej realizacji zadań Prokuratora Generalnego w zakresie obronności państwa określonych w przepisach ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.) i innych ustaw oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych.
2. Biurem Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych kieruje pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych podlegający bezpośrednio Prokuratorowi Generalnemu.
3. W skład Biura Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych wchodzą:
1) Kancelaria Tajna;
2) Zespół do spraw Obronnych.

Oddział 3. Struktura organizacyjna i zadania prokuratury apelacyjnej

§ 25. Komórki organizacyjne prokuratury apelacyjnej

1. W skład prokuratury apelacyjnej wchodzą:
1) Wydział do spraw Wizytacji i Okresowej Oceny Prokuratorów;
2) Wydział Postępowania Sądowego;
3) Wydział do spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji.
2. W prokuraturze apelacyjnej można ponadto utworzyć:
1) Wydział Organizacji Pracy Prokuratur;
2) Wydział Nadzoru nad Postępowaniem Przygotowawczym;
3) Wydział Budżetowo-Administracyjny;
4) Samodzielny Dział do spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
3. Poszczególne wydziały prokuratury apelacyjnej oznacza się następującymi cyframi rzymskimi:
I - Wydział Organizacji Pracy Prokuratur;
II - Wydział Postępowania Sądowego;
III - Wydział Nadzoru nad Postępowaniem Przygotowawczym;
IV - Wydział do spraw Wizytacji i Okresowej Oceny Prokuratorów;
V - Wydział do spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji;
VI - Wydział Budżetowo-Administracyjny.

§ 26. Zadania Wydziału Organizacji Pracy Prokuratur

1. Do podstawowych zadań Wydziału Organizacji Pracy Prokuratur należą sprawy:
1) organizacyjne i kadrowe;
2) przygotowywania posiedzeń zgromadzenia prokuratorów i kolegium prokuratury apelacyjnej;
3) szkoleń prokuratorów, pozostałych pracowników prokuratury oraz aplikantów prokuratorskich;
4) działalności rzecznika dyscyplinarnego;
5) udostępniania informacji publicznej;
6) skarg i wniosków;
7) kontaktów z mediami;
8) sprawozdawczości i statystyki;
9) nadzoru nad biurowością i pracą sekretariatu;
10) wykonywania zadań związanych z administrowaniem przez prokuratora apelacyjnego danymi w systemach informatycznych;
11) koordynowania wprowadzania do praktyki w prokuraturach okręgowych ogólnopolskich oraz lokalnych systemów informatycznych;
12) prowadzenia stanowiska dostępowego do Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
13) zapewnienia technicznej obsługi czynności związanych z zastosowaniem w postępowaniu karnym technik informatycznych;
14) zapewnienia przestrzegania zasad bezpieczeństwa systemów informatycznych oraz ochrony danych osobowych w prokuraturze apelacyjnej i prokuraturach okręgowych;
15) dokonywania analizy kryminalnej;
16) prowadzenia strony internetowej prokuratury apelacyjnej;
17) obsługi Biuletynu Informacji Publicznej.
2. W przypadkach szczególnie uzasadnionych, wynikających zwłaszcza z liczby i wielkości podległych prokuratur okręgowych, dla realizacji zadań określonych w ust. 1 pkt 10-17, w Wydziale Organizacji Pracy Prokuratur może zostać utworzony dział do spraw informatyzacji i analiz.

§ 27. Zadania Wydziału Postępowania Sądowego

Do podstawowych zadań Wydziału Postępowania Sądowego należy:
1) udział prokuratorów w postępowaniu odwoławczym przed sądem apelacyjnym w sprawach karnych, cywilnych, ze stosunku pracy, ubezpieczeń społecznych i gospodarczych;
2) udział prokuratorów w postępowaniu przed sądami administracyjnymi;
3) nadzór nad udziałem prokuratorów prokuratur okręgowych i prokuratur rejonowych w postępowaniu przed sądami i innymi organami;
4) kształtowanie praktyki prokuratorskiej w zakresie postępowania sądowego;
5) analiza orzecznictwa sądu apelacyjnego i wojewódzkiego sądu administracyjnego oraz badanie zasadności i poziomu środków zaskarżenia wnoszonych przez podległe jednostki organizacyjne.

§ 28. Zadania Wydziału Nadzoru nad Postępowaniem Przygotowawczym

Do podstawowych zadań Wydziału Nadzoru nad Postępowaniem Przygotowawczym należy:
1) wykonywanie nadzoru instancyjnego w zakresie środków odwoławczych rozpoznawanych przez prokuratora nadrzędnego oraz innych form nadzoru procesowego;
2) sprawowanie zwierzchniego nadzoru służbowego oraz kontroli nad śledztwami prowadzonymi w prokuraturach okręgowych;
3) koordynowanie i kontrola prawidłowości sprawowania nadzoru służbowego nad postępowaniem przygotowawczym przez prokuratury okręgowe;
4) koordynowanie działalności w zakresie ścigania przestępstw, prowadzonej przez inne organy;
5) kształtowanie praktyki w zakresie zwalczania przestępczości na podstawie badań akt, analiz informacji przekazywanych przez prokuratury okręgowe oraz innych ustaleń;
6) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych;
7) obrót prawny z zagranicą.

§ 29. Zadania Wydziału do spraw Wizytacji i Okresowej Oceny Prokuratorów

Do podstawowych zadań Wydziału do spraw Wizytacji i Okresowej Oceny Prokuratorów należy:
1) przeprowadzanie wizytacji i lustracji prokuratur okręgowych oraz koordynowanie działań podległych prokuratur okręgowych w tym zakresie;
2) przeprowadzanie innych działań o charakterze kontrolnym i analitycznym na podstawie badań akt oraz innych ustaleń, w szczególności w sferze postępowania karnego i działalności pozakarnej na obszarze działania prokuratury apelacyjnej;
3) dokonywanie ocen pracy prokuratorów wykonujących czynności w podległych prokuraturach okręgowych;
4) wykonywanie zadań z zakresu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników prokuratury apelacyjnej.

§ 30. Zadania Wydziału do spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji

Do podstawowych zadań Wydziału do spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji należy:
1) prowadzenie i nadzorowanie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa:
a) o charakterze terrorystycznym,
b) noszące cechy zorganizowanej przestępczości,
c) korupcji, a w szczególności łapownictwa w organach władzy ustawodawczej, organach administracji rządowej, samorządu terytorialnego, wymiaru sprawiedliwości, ścigania i kontroli,
d) inne, które ze względu na wagę sprawy zostały przekazane przez prokuratora apelacyjnego do prowadzenia w wydziale;
2) udział prokuratorów w postępowaniu sądowym w sprawach wymienionych w pkt 1, rozstrzyganych w pierwszej i drugiej instancji oraz w toku czynności sądowych w postępowaniu przygotowawczym.

§ 31. Zadania Wydziału Budżetowo-Administracyjnego

1. Do zadań Wydziału Budżetowo-Administracyjnego należy:
1) zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań i funkcji przez dysponenta budżetu odpowiednio drugiego i trzeciego stopnia;
2) prowadzenie rachunkowości;
3) zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań związanych z udzielaniem zamówień publicznych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych;
4) obsługa administracyjno-gospodarcza;
5) prowadzenie inwestycji i remontów;
6) prowadzenie spraw socjalno-bytowych;
7) zapewnienie ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. W przypadkach uzasadnionych wielkością prokuratury apelacyjnej oraz liczbą i wielkością podległych jednostek organizacyjnych, w Wydziale Budżetowo-Administracyjnym można utworzyć dział finansowo-księgowy.
3. Wydziałem Budżetowo-Administracyjnym kieruje dyrektor finansowo-administracyjny. Funkcji dyrektora finansowo-administracyjnego nie może pełnić, pozostający w strukturze tego wydziału, główny księgowy.

§ 32. Zadania Samodzielnego Działu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych

1. Samodzielny Dział do spraw Ochrony Informacji Niejawnych obejmuje zakresem swego działania ochronę wytwarzanych, przetwarzanych, przekazywanych lub przechowywanych informacji niejawnych.
2. W skład samodzielnego działu, o którym mowa w ust. 1, wchodzi kancelaria tajna. W uzasadnionych przypadkach może być utworzony oddział kancelarii tajnej prokuratury apelacyjnej.
3. Samodzielnym działem, o którym mowa w ust. 1, kieruje pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, podlegający bezpośrednio prokuratorowi apelacyjnemu.

§ 33. Realizacja zadań w zakresie obronności państwa w prokuraturach apelacyjnych

W prokuraturach apelacyjnych zapewnienie prawidłowej realizacji zadań w zakresie obronności państwa, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i innych ustaw oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych, należy do starszego inspektora do spraw obronnych, który podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki.

§ 35. Samodzielne działy i samodzielne stanowiska pracy w prokuraturach apelacyjnych

1. W prokuraturach apelacyjnych, w których, poza wymienionymi w art. 17 powszechne jednostki organizacyjne prokuratury, ust. 18 ustawy, nie utworzono pozostałych wydziałów wymienionych w § 25, lub utworzono niektóre z nich, zadania przewidziane dla tych wydziałów wykonywane są w samodzielnych działach lub wchodzących w skład wydziałów albo przez prokuratorów lub pracowników wykonujących czynności na samodzielnych stanowiskach pracy.
2. W prokuraturach apelacyjnych do kompetencji komórek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu organizacji pracy prokuratur należą także zadania, które nie są objęte właściwością innych komórek organizacyjnych tych jednostek.

Oddział 4. Struktura organizacyjna i zadania prokuratury okręgowej

§ 36. Komórki organizacyjne prokuratury okręgowej

1. W skład prokuratury okręgowej mogą wchodzić następujące komórki organizacyjne:
1) Wydział Organizacyjny;
2) Wydział Postępowania Sądowego;
3) Wydział Nadzoru nad Postępowaniem Przygotowawczym;
4) Wydział Śledczy;
5) Wydział do spraw Przestępczości Gospodarczej;
6) Wydział Budżetowo-Administracyjny;
7) Samodzielny Dział do spraw Informatyzacji i Analiz;
8) Samodzielny Dział do spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
2. W uzasadnionych przypadkach w prokuraturach okręgowych, którym podlega więcej niż 9 prokuratur rejonowych, zamiast Samodzielnych Działów do spraw Informatyzacji i Analiz mogą zostać utworzone Wydziały do spraw Informatyzacji i Analiz.
3. Poszczególne wydziały prokuratury okręgowej oznacza się następującymi cyframi rzymskimi:
I - Wydział Organizacyjny;
II - Wydział Postępowania Sądowego;
III - Wydział Nadzoru nad Postępowaniem Przygotowawczym;
IV - Wydział do spraw Informatyzacji i Analiz;
V - Wydział Śledczy;
VI - Wydział do spraw Przestępczości Gospodarczej;
VII - Wydział Budżetowo-Administracyjny.

§ 37. Zadania Wydziału Organizacyjnego

Do podstawowych zadań Wydziału Organizacyjnego należą sprawy:
1) organizacyjne i kadrowe;
2) szkoleń prokuratorów i pozostałych pracowników prokuratury okręgowej i podległych jednostek organizacyjnych;
3) kontroli realizacji ustawowych zadań przez podległe prokuratury rejonowe poprzez przeprowadzanie, w uzgodnieniu z jednostką nadrzędną, wizytacji, lustracji i badań akt oraz innych działań o charakterze kontrolnym i analitycznym;
4) dokonywania ocen pracy prokuratorów wykonujących czynności w podległych prokuraturach rejonowych;
5) dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników prokuratury okręgowej i podległych prokuratur rejonowych;
6) skarg i wniosków;
7) udostępniania informacji publicznej;
8) kontaktów z mediami;
9) sprawozdawczości i statystyki;
10) nadzoru nad biurowością i pracą sekretariatu.

§ 38. Zadania Wydziału Postępowania Sądowego

Do podstawowych zadań Wydziału Postępowania Sądowego należy:
1) udział prokuratorów w postępowaniu odwoławczym przed sądem okręgowym w sprawach karnych, cywilnych, ze stosunku pracy, ubezpieczeń społecznych, gospodarczych oraz w sprawach o wykroczenia i w innych postępowaniach przewidzianych przez ustawy;
2) nadzór nad udziałem prokuratorów prokuratur rejonowych w postępowaniu przed sądem;
3) udział prokuratorów w postępowaniu administracyjnym, przed sądami administracyjnymi oraz w innych postępowaniach;
4) udział prokuratorów przed sądem w postępowaniu wykonawczym i postępowaniu o ułaskawienie;
5) kształtowanie praktyki prokuratorskiej w zakresie postępowania sądowego;
6) analiza orzecznictwa sądu okręgowego oraz badanie zasadności i poziomu środków zaskarżenia wnoszonych przez podległe jednostki organizacyjne.

§ 39. Zadania Wydziału Nadzoru nad Postępowaniem Przygotowawczym

Do podstawowych zadań Wydziału Nadzoru nad Postępowaniem Przygotowawczym należy:
1) sprawowanie nadzoru instancyjnego w zakresie środków odwoławczych rozpoznawanych przez prokuratora nadrzędnego oraz innych form nadzoru procesowego;
2) sprawowanie zwierzchniego nadzoru służbowego i kontroli nad śledztwami i dochodzeniami prowadzonymi w prokuraturach rejonowych;
3) koordynowanie działalności w zakresie ścigania przestępstw, prowadzonej przez inne organy;
4) kształtowanie praktyki w zakresie zwalczania przestępczości na podstawie badań akt, analiz informacji przekazywanych przez prokuratury rejonowe oraz innych ustaleń;
5) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych;
6) obrót prawny z zagranicą;
7) udział prokuratorów w postępowaniu odwoławczym przed sądem okręgowym w sprawach karnych.

§ 40. Zadania Wydziału Śledczego

Do zadań Wydziału Śledczego należy:
1) prowadzenie śledztw własnych i nadzorowanie śledztw powierzonych innym organom w sprawach o poważne przestępstwa o charakterze kryminalnym;
2) udział prokuratorów w postępowaniu sądowym w sprawach, o których mowa w pkt 1, rozstrzyganych w pierwszej instancji oraz w toku czynności sądowych w postępowaniu przygotowawczym.

§ 41. Zadania Wydziału do spraw Przestępczości Gospodarczej

Do zadań Wydziału do spraw Przestępczości Gospodarczej należy:
1) prowadzenie śledztw własnych i nadzorowanie śledztw powierzonych innym organom w sprawach o poważne przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, przestępstwa skarbowe i inne przestępstwa o charakterze gospodarczym;
2) udział prokuratorów w postępowaniu sądowym w sprawach, o których mowa w pkt 1, rozstrzyganych w pierwszej instancji oraz w toku czynności sądowych w postępowaniu przygotowawczym.

§ 42. Zadania Wydziału Postępowania Przygotowawczego

W prokuraturach okręgowych, w których nie utworzono Wydziału Śledczego lub Wydziału do spraw Przestępczości Gospodarczej, zadania w zakresie prowadzenia śledztw i występowania w tych sprawach przed sądem pierwszej instancji realizuje się w Wydziale Nadzoru nad Postępowaniem Przygotowawczym, który w tych jednostkach otrzymuje nazwę Wydziału Postępowania Przygotowawczego.

§ 43. Zadania Wydziału Budżetowo-Administracyjnego

1. Do zadań Wydziału Budżetowo-Administracyjnego należy:
1) zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań i funkcji przez dysponenta budżetu trzeciego stopnia;
2) prowadzenie rachunkowości;
3) zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań związanych z udzielaniem zamówień publicznych, w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych;
4) obsługa administracyjno-gospodarcza;
5) prowadzenie inwestycji i remontów;
6) prowadzenie spraw socjalno-bytowych;
7) zapewnienie ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. W przypadkach uzasadnionych wielkością prokuratury okręgowej oraz liczbą i wielkością podległych prokuratur rejonowych, w Wydziale Budżetowo-Administracyjnym można utworzyć działy: finansowo-księgowy, administracyjno-gospodarczy oraz inwestycji i remontów.
3. Wydziałem Budżetowo-Administracyjnym kieruje dyrektor finansowo-administracyjny. Funkcji dyrektora finansowo-administracyjnego nie może pełnić, pozostający w strukturze tego wydziału, główny księgowy.

§ 44. Zadania Samodzielnego Działu do spraw Informatyzacji i Analiz

Do podstawowych zadań Samodzielnego Działu do spraw Informatyzacji i Analiz należy:
1) wykonywanie zadań związanych z administrowaniem przez prokuratora okręgowego danymi w systemach informatycznych;
2) koordynowanie wprowadzania do praktyki w prokuraturach okręgowych ogólnopolskich oraz lokalnych systemów informatycznych;
3) prowadzenie stanowiska dostępowego do Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych oraz Punktu Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego;
4) zapewnienie technicznej obsługi czynności dokonywanych w postępowaniu karnym z zastosowaniem technik informatycznych;
5) zapewnienie przestrzegania zasad bezpieczeństwa systemów informatycznych oraz ochrony danych osobowych w prokuraturze okręgowej i podległych prokuraturach rejonowych;
6) dokonywanie analizy kryminalnej;
7) prowadzenie strony internetowej prokuratury okręgowej;
8) obsługa Biuletynu Informacji Publicznej.

§ 45. Samodzielny Dział do spraw Ochrony Informacji Niejawnych

1. Samodzielny Dział do spraw Ochrony Informacji Niejawnych obejmuje zakresem swego działania ochronę wytwarzanych, przetwarzanych, przekazywanych lub przechowywanych informacji niejawnych.
2. W skład samodzielnego działu, o którym mowa w ust. 1, wchodzi kancelaria tajna. W razie potrzeby w prokuraturze rejonowej można utworzyć oddział kancelarii tajnej prokuratury okręgowej.
3. Samodzielnym działem, o którym mowa w ust. 1, kieruje pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, podlegający bezpośrednio prokuratorowi okręgowemu.
4. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych prokuratury okręgowej obejmuje zakresem swego działania prokuratury rejonowe pozostające w obszarze właściwości miejscowej prokuratury okręgowej.

§ 46. Realizacja zadań w zakresie obronności państwa w prokuraturach okręgowych

W prokuraturach okręgowych zapewnienie prawidłowej realizacji zadań w zakresie obronności państwa, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i innych ustaw oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych, należy do starszego inspektora do spraw obronnych, który podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki.

§ 48. Samodzielne działy i samodzielne stanowiska pracy w prokuraturach okręgowych

1. W prokuraturach okręgowych, w których nie utworzono wydziałów wymienionych w § 36, lub utworzono niektóre z nich, zadania przewidziane dla tych wydziałów wykonywane są w samodzielnych działach lub wchodzących w skład wydziałów albo przez prokuratorów lub pracowników, wykonujących czynności na samodzielnych stanowiskach pracy.
2. W prokuraturach okręgowych do kompetencji komórek wykonujących zadania z zakresu organizacji pracy należą także zadania, które nie są objęte właściwością innych komórek organizacyjnych tych jednostek.

§ 49. Ośrodki zamiejscowe prokuratur okręgowych

1. W ośrodkach zamiejscowych prokuratur okręgowych nie wyodrębnia się komórek organizacyjnych.
2. W prokuraturze okręgowej, w której utworzono ośrodek zamiejscowy, funkcję kierownika ośrodka pełni zastępca prokuratora okręgowego.

Oddział 5. Struktura organizacyjna i zadania prokuratury rejonowej

§ 54. Ośrodki zamiejscowe prokuratur rejonowych

1. W ośrodkach zamiejscowych prokuratur rejonowych nie wyodrębnia się komórek organizacyjnych.
2. W prokuraturze rejonowej, w której utworzono ośrodek zamiejscowy, funkcję kierownika ośrodka pełni zastępca prokuratora rejonowego.

§ 55. Zakres zadań prokuratora wykonującego samodzielnie czynności określone w ustawach

1. Prokurator, wykonując samodzielnie czynności określone w ustawach, jest odpowiedzialny za prawidłowe i terminowe ich wykonanie, zwłaszcza za treść i formę wydanych postanowień i zarządzeń oraz sporządzonych pism procesowych, a także za rzetelność ustnych sprawozdań i ścisłość udzielanych informacji.
2. Prokurator podpisuje sporządzone przez siebie pisma w ramach prowadzonych spraw, jeżeli przepisy regulaminu lub wewnętrznego podziału czynności nie stanowią inaczej. Każde sporządzone przez prokuratora pismo i adnotacja powinny zawierać jego imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz datę.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.