Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.
Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

AKT ARCHIWALNY - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury


Akt uchylony z dniem 2015-01-14.
Dz.U.2014.0.144 t.j. - AKT ARCHIWALNY - Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 marca 2010 r. - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury

Rozdział 2. Organizacja pracy i sposób kierowania pracą

Oddział 1. Organizacja pracy

§ 55. Zakres zadań prokuratora wykonującego samodzielnie czynności określone w ustawach

1. Prokurator, wykonując samodzielnie czynności określone w ustawach, jest odpowiedzialny za prawidłowe i terminowe ich wykonanie, zwłaszcza za treść i formę wydanych postanowień i zarządzeń oraz sporządzonych pism procesowych, a także za rzetelność ustnych sprawozdań i ścisłość udzielanych informacji.
2. Prokurator podpisuje sporządzone przez siebie pisma w ramach prowadzonych spraw, jeżeli przepisy regulaminu lub wewnętrznego podziału czynności nie stanowią inaczej. Każde sporządzone przez prokuratora pismo i adnotacja powinny zawierać jego imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz datę.

§ 56. Zmiana lub uchylenie decyzji prokuratora podległego

1. Prokurator bezpośrednio przełożony, stwierdzając potrzebę zmiany lub uchylenia decyzji prokuratora podległego:
1) podejmuje nową decyzję osobiście;
2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach może polecić opracowanie projektu nowej decyzji, na podstawie pisemnych wytycznych, prokuratorowi, którego decyzję zmienia lub uchyla.
2. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2:
1) nową decyzję podpisuje prokurator bezpośrednio przełożony;
2) polecenie i wytyczne włącza się do akt głównych sprawy.

§ 57. Obowiązek zachowania drogi służbowej przy poleceniu

1. Prokurator przełożony, wydając polecenie, powinien zachować drogę służbową. Zachowanie drogi służbowej obowiązuje również w korespondencji z prokuratorem przełożonym.
2. Jeżeli polecenie zostało wydane z pominięciem drogi służbowej, wykonujący je prokurator zawiadamia o tym swojego zwierzchnika służbowego.

§ 58. Podział czynności i zasady organizacji pracy prokuratorów

1. Kierownik jednostki organizacyjnej określa podział czynności podległych prokuratorów oraz zasady organizacji pracy i zastępowania prokuratorów przy wykonywaniu czynności.
2. Odstąpienie od zasad wymienionych w ust. 1 wymaga zgody zwierzchnika służbowego, a w przypadkach niecierpiących zwłoki zawiadomienia zwierzchnika służbowego, niezwłocznie po wykonaniu czynności.

§ 60. Czynności na obszarze właściwości innej jednostki organizacyjnej – pomoc prawna

1. W razie potrzeby dokonania czynności na obszarze właściwości innej jednostki organizacyjnej, prokurator prowadzący lub nadzorujący postępowanie może zwrócić się do niej o udzielenie pomocy prawnej.
2. W pisemnym wniosku o udzielenie pomocy prawnej należy wskazać okoliczności wymagające wyjaśnienia oraz określić czynności, które mają być dokonane. Do wniosku dołącza się kopie niezbędnych dokumentów z akt sprawy. Akta sprawy lub odpowiednią ich część przesyła się tylko w razie konieczności.
3. Prokurator wezwany do udzielenia pomocy prawnej powinien niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni, dokonać wnioskowanych czynności, tak aby nie zachodziła konieczność ich powtarzania lub uzupełniania.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach prokurator wezwany do udzielenia pomocy prawnej jest uprawniony do powierzenia dokonania wnioskowanych czynności Policji lub innym organom uprawnionym do prowadzenia postępowań.
5. Jeżeli w toku realizacji wniosku o pomoc prawną wyłoni się potrzeba dokonania również innych, niewskazanych we wniosku czynności, prokurator wezwany powinien niezwłocznie je wykonać oraz poinformować o tym prokuratora wnioskującego.
6. Jeżeli wykonanie czynności w ramach pomocy prawnej w terminie określonym w ust. 3 nie jest możliwe, należy niezwłocznie zawiadomić prokuratora zwracającego się o pomoc prawną o przyczynie zwłoki, z podaniem terminu wykonania czynności.

§ 61. Odmowa uwzględnienia złożonego wniosku lub innego żądania

1. Zawiadomienie o odmowie uwzględnienia w całości lub w części złożonego w sprawie wniosku lub innego żądania przesyła się zainteresowanemu bezzwłocznie, z uzasadnieniem zajętego stanowiska, a w razie potrzeby z pouczeniem o przysługujących mu uprawnieniach.
2. Jeżeli wniosek lub inne żądanie pochodzi od osoby niebędącej w stanie samodzielnie dochodzić swoich praw, prokurator - gdy nie jest zobowiązany do podjęcia działania z urzędu - powinien rozważyć możliwość udzielenia jej pomocy prawnej lub potrzebą udzielenia takiej pomocy zainteresować właściwy organ, instytucję lub organizację.

§ 62. Zasady podpisywania korespondencji do jednostek nadrzędnych i podrzędnych

1. Korespondencję kierowaną do nadrzędnych jednostek organizacyjnych podpisują:
1) prokurator apelacyjny - pisma kierowane do Prokuratora Generalnego, do dyrektora departamentu lub biura Prokuratury Generalnej; inne pisma kierowane do Prokuratury Generalnej może podpisywać naczelnik wydziału prokuratury apelacyjnej;
2) prokurator okręgowy - pisma kierowane do prokuratora apelacyjnego oraz naczelnika wydziału prokuratury apelacyjnej; inne pisma do prokuratury apelacyjnej może podpisywać naczelnik wydziału prokuratury okręgowej;
3) prokurator rejonowy - pisma kierowane do prokuratora okręgowego oraz naczelnika wydziału prokuratury okręgowej; inne pisma do prokuratury okręgowej, na podstawie upoważnienia prokuratora rejonowego, może podpisywać kierownik działu lub sekcji prokuratury rejonowej.
2. Korespondencję kierowaną do podległych jednostek organizacyjnych podpisują:
1) Prokurator Generalny, dyrektor departamentu Prokuratury Generalnej lub dyrektor biura Prokuratury Generalnej - pisma kierowane do prokuratora apelacyjnego;
2) prokurator apelacyjny, naczelnik wydziału, kierownik samodzielnego działu lub prokurator nadrzędny, działający w zakresie zleconych mu czynności - pisma kierowane do prokuratora okręgowego;
3) prokurator okręgowy, naczelnik wydziału, kierownik samodzielnego działu lub prokurator nadrzędny, działający w zakresie zleconych mu czynności - pisma kierowane do prokuratora rejonowego.
3. Do korespondencji prokuratury apelacyjnej i prokuratury okręgowej z prokuratorem rejonowym stosuje się odpowiednio przepisy ust. 2 pkt 2 i 3.
4. Prokurator okręgowy może na żądanie dyrektora departamentu Prokuratury Generalnej lub dyrektora biura Prokuratury Generalnej przekazać korespondencję bez pośrednictwa prokuratora apelacyjnego.
5. Do korespondencji prokuratury rejonowej z prokuraturą apelacyjną i Prokuraturą Generalną stosuje się odpowiednio przepis ust. 4.
6. W przypadkach określonych w ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio przepis § 57, ust. 2.

§ 64. Ustalanie godzin urzędowania prokuratur

1. Godziny urzędowania w prokuraturze apelacyjnej ustala prokurator apelacyjny.
2. Godziny urzędowania w prokuraturze okręgowej i podległych jej prokuraturach rejonowych ustala prokurator okręgowy.

§ 65. Dyżury prokuratorów

1. Prokurator przełożony może zarządzić pełnienie przez prokuratorów dyżurów po godzinach urzędowania lub w dni ustawowo wolne od pracy.
2. W razie niepełnienia dyżurów, o których mowa w ust. 1, prokurator przełożony zobowiązany jest do zapewnienia możliwości kontaktu służbowego z wyznaczonym prokuratorem po godzinach urzędowania.
3. W związku z rozpoznawaniem spraw w postępowaniu przyspieszonym prokurator przełożony może zarządzić pełnienie dyżurów przez prokuratorów w godzinach pełnienia dyżurów we właściwych sądach rejonowych.
4. Prokurator przełożony w przypadku, o którym mowa w ust. 3, ustala z właściwym prezesem sądu rejonowego sposób nawiązania kontaktu z wyznaczonym prokuratorem.
5. Dla zapewnienia dostępu do danych zgromadzonych w Krajowym Rejestrze Karnym, w związku z rozpoznawaniem spraw w postępowaniu przyspieszonym, prokurator przełożony w jednostce organizacyjnej, przy której działa Punkt Informacyjny Krajowego Rejestru Karnego, może zarządzić odpowiednio dłuższe godziny urzędowania Punktu.
6. O wydaniu zarządzenia, o którym mowa w ust. 5, prokurator przełożony informuje niezwłocznie Dyrektora Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego.
7. Prokurator przełożony może zarządzić przebywanie wyznaczonego prokuratora i pracownika prokuratury w dni ustawowo wolne od pracy oraz w określonych godzinach w dni robocze, poza siedzibą jednostki organizacyjnej, w warunkach stałego kontaktu telefonicznego.

§ 66. Dyżury prokuratorów w związku z udziałem w postępowaniach przyspieszonych

1. Prokurator rejonowy zapewnia odpowiednie warunki kadrowe, techniczne i organizacyjne niezbędne do udziału prokuratora w postępowaniu przyspieszonym.
2. Informację o warunkach pełnienia dyżuru prokurator rejonowy przekazuje właściwemu komendantowi Policji, wskazując sposób bezpośredniego kontaktowania się z prokuratorem pełniącym dyżur.
3. Prokurator rejonowy ustala listę prokuratorów wyznaczonych do pełnienia dyżurów, zarządzonych w związku z rozpoznawaniem spraw w postępowaniu przyspieszonym; listę przekazuje się niezwłocznie prezesowi właściwego sądu rejonowego oraz właściwemu komendantowi Policji.

§ 67. Przyjęcia interesantów

1. W Prokuraturze Generalnej interesantów przyjmuje Prokurator Generalny i jego zastępcy lub wyznaczeni prokuratorzy i pracownicy Prokuratury Generalnej.
2. W pozostałych jednostkach organizacyjnych interesantów przyjmują odpowiednio: prokurator apelacyjny, okręgowy i rejonowy, ich zastępcy lub wyznaczeni prokuratorzy i pracownicy prokuratury.
3. Godziny przyjęć interesantów ustala kierownik jednostki organizacyjnej, przy czym co najmniej raz w tygodniu przyjęcia powinny się odbywać w ustalonym dniu po godzinach urzędowania.
4. Czas przyjęć interesantów przez pracowników prokuratury nie może być krótszy niż połowa czasu urzędowania jednostki.

Oddział 2. Kierowanie pracą prokuratur

§ 68. Zadania prokuratorów pełniących funkcje kierownicze

Prokuratorzy pełniący funkcje kierownicze zapewniają prawidłową i sprawną realizację zadań służbowych przez podległych im prokuratorów i pracowników prokuratury oraz właściwą organizację pracy w powierzonych im jednostkach organizacyjnych i komórkach organizacyjnych prokuratury, poprzez:
1) dobór odpowiednich kadr;
2) usprawnianie organizacji i techniki pracy prokuratury;
3) dbałość o sprawność postępowania i należytą kulturę pracy w podległych jednostkach;
4) bieżącą współpracę z podmiotami uprawnionymi do prowadzenia postępowań przygotowawczych;
5) sprawowanie nadzoru nad szkoleniem prokuratorów i pracowników prokuratury;
6) kierowanie wykonaniem odpowiednio do kompetencji: budżetu w części budżetu państwa odpowiadającej prokuraturze lub planu finansowego;
7) wykonywanie zarządu majątkiem i zapewnienie oszczędnego gospodarowania mieniem prokuratury;
8) czuwanie nad przestrzeganiem zasad ochrony i bezpieczeństwa obiektów prokuratury stosownie do przepisów aktualnego ramowego wewnętrznego regulaminu w sprawie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w jednostkach organizacyjnych;
9) rzetelną i terminową sprawozdawczość statystyczną;
10) zapewnienie ochrony informacji niejawnych;
11) zapewnienie ochrony danych osobowych.

§ 72. Zadania kierowników jednostek

1. Kierownicy jednostek organizacyjnych dokonują podziału czynności podległych im prokuratorów i pracowników prokuratury, określając zakres i rodzaj wykonywanych przez nich zadań, z jednoczesnym wskazaniem zastrzeżonych dla siebie czynności, sporządzają plany pracy podległych jednostek organizacyjnych obejmujące ważniejsze ich działania, a w razie potrzeby zwołują narady i konferencje oraz podejmują inne niezbędne czynności dla prawidłowego i sprawnego kierowania jednostką.
2. Przy podziale czynności kierownicy jednostek organizacyjnych uwzględniają kwalifikacje, uzdolnienia oraz doświadczenie zawodowe prokuratorów i pracowników prokuratury, a także przestrzegają zasady odpowiedniego obciążenia ich pracą.
3. Podziału czynności dokonuje się w formie zarządzenia, którego treść podaje się do wiadomości wszystkich pracowników.

§ 73. Wykonywanie przez przełożonych i zwierzchników służbowych czynności bezpośrednio związanych z ustawowymi zadaniami prokuratury

1. Przełożeni i zwierzchnicy służbowi, niezależnie od sprawowania funkcji kierowniczych, powinni także wykonywać czynności bezpośrednio związane z realizacją zadań ustawowych prokuratury.
2. Prokuratorzy powołani do pełnienia funkcji kierownika działu, kierownika sekcji, wizytatora, rzecznika prasowego, rzecznika dyscyplinarnego oraz kierownika szkolenia wykonują także inne zlecone im zadania, niezwiązane z pełnioną funkcją.

Oddział 3. Nadzór służbowy

§ 74. Nadzór służbowy i kontrola służbowa

1. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji ustawowych zadań prokuratury w zakresie czuwania nad ściganiem przestępstw, a zwłaszcza należytego i sprawnego przebiegu postępowań przygotowawczych prowadzonych lub nadzorowanych w podległych jednostkach organizacyjnych, prokurator bezpośrednio przełożony, zwierzchnik służbowy, prokurator nadrzędny lub prokurator przełożony w ramach swoich uprawnień mogą podejmować czynności w trybie nadzoru służbowego.
2. Czynności w trybie nadzoru służbowego wykonywane są jako wewnętrzny nadzór służbowy sprawowany przez prokuratora bezpośrednio przełożonego lub zwierzchnika służbowego w tej samej jednostce organizacyjnej lub jako zwierzchni nadzór służbowy wykonywany przez prokuratora nadrzędnego albo jako kontrola służbowa.
3. Czynności w trybie kontroli służbowej realizowane są poprzez:
1) wizytacje i lustracje;
2) badanie akt prowadzonego lub zakończonego postępowania przygotowawczego;
3) ocenę prawidłowości działań prokuratorów podległych jednostek organizacyjnych, w szczególności dokonywaną w związku z informacją, o której mowa w § 81, ust. 1, przekazaną prokuratorowi nadrzędnemu;
4) monitorowanie lub koordynowanie ścigania określonej kategorii przestępstw.

§ 75. Wewnętrzny nadzór służbowy

1. Wewnętrzny nadzór służbowy prokurator bezpośrednio przełożony lub zwierzchnik służbowy sprawuje poprzez:
1) zapoznawanie się z aktami prowadzonych postępowań;
2) żądanie relacji o przebiegu postępowania w poszczególnych sprawach;
3) wydawanie, w razie potrzeby, poleceń dotyczących prowadzenia postępowania przy uwzględnieniu zasad określonych w art. 8 niezależność i samodzielność prokuratora, ust. 1 i 2 oraz art. 8a uprawnienia prokuratora bezpośrednio przełożonego, ust. 1 ustawy;
4) sprawdzanie przygotowania i poziomu wystąpień prokuratorów przed sądem;
5) kontrolę terminowości i poziomu czynności wykonywanych przez prokuratorów;
6) przeprowadzanie analiz prawidłowości realizacji zadań służbowych.
7) analizę obciążenia pracą poszczególnych prokuratorów.
2. W ramach wewnętrznego nadzoru służbowego prokurator bezpośrednio przełożony może przekazać sprawę do dalszego prowadzenia innemu prokuratorowi.
3. Wewnętrzny nadzór służbowy wobec asesora jest sprawowany również przez aprobatę.

§ 76. Forma aprobaty lub jej odmowy

1. Aprobata, o której mowa w art. 99 powierzenie asesorowi pełnienia czynności prokuratorskich, ust. 1a ustawy, lub jej odmowa następuje poprzez zamieszczenie na rękopisie albo odpisie pisma procesowego odpowiedniej adnotacji, daty i podpisu oraz odciśnięcie pieczęci służbowej.
2. W razie odmowy aprobaty informuje się asesora o powodach tej decyzji i udziela mu wskazówek co do sposobu załatwienia sprawy lub usunięcia stwierdzonych uchybień.

§ 77. Niemożność uzyskania aprobaty przed podjęciem określonej decyzji

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli uzyskanie aprobaty przed podjęciem określonej decyzji jest niemożliwe lub w znacznym stopniu utrudnione, a okoliczności sprawy wymagają niezwłocznego działania, asesor decyduje samodzielnie, zawiadamiając bezzwłocznie przełożonego lub zwierzchnika służbowego o zajętym stanowisku.

§ 78. Zwierzchni nadzór służbowy

Zwierzchni nadzór służbowy stanowi zespół czynności podejmowanych przez prokuratora nadrzędnego w celu zapewnienia prawidłowego i sprawnego przebiegu postępowania przygotowawczego prowadzonego lub nadzorowanego w bezpośrednio podległej jednostce organizacyjnej w sprawach, które tego wymagają ze względu na ich wagę lub zawiłość.

§ 79. Decyzja o wdrożeniu zwierzchniego nadzoru służbowego

1. Prokurator kierujący jednostką organizacyjną wyższego stopnia może podjąć decyzję o wdrożeniu zwierzchniego nadzoru służbowego w sprawie prowadzonej w bezpośrednio podległej jednostce organizacyjnej z własnej inicjatywy albo na wniosek prokuratora bezpośrednio przełożonego nad prokuratorem prowadzącym lub nadzorującym postępowanie przygotowawcze.
2. Do sprawowania zwierzchniego nadzoru służbowego prokurator kierujący jednostką organizacyjną wyższego stopnia wyznacza prokuratora wykonującego czynności w kierowanej przez siebie jednostce oraz zawiadamia o tym kierownika jednostki organizacyjnej bezpośrednio podległej.

§ 80. Wykonywanie zwierzchniego nadzoru służbowego

1. Wykonywanie zwierzchniego nadzoru służbowego polega na:
1) zapoznawaniu się z aktami sprawy w jednostce organizacyjnej, w której prowadzone jest postępowanie;
2) udzielaniu pisemnych lub bezpośrednich konsultacji prokuratorowi prowadzącemu lub nadzorującemu postępowanie przygotowawcze, w szczególności co do zakresu i kierunków postępowania oraz efektywnego wykonywania czynności procesowych;
3) przyjmowaniu referatów o przebiegu postępowania;
4) omawianiu przebiegu postępowania w toku narad służbowych.
2. W toku czynności określonych w ust. 1 przepis § 248, stosuje się odpowiednio.
3. W wyjątkowych przypadkach prokurator sprawujący zwierzchni nadzór służbowy może żądać przedstawienia mu akt sprawy w oryginale lub w postaci kserokopii albo w formie dokumentu elektronicznego. Przedstawienie akt nie może tamować biegu postępowania przygotowawczego.
4. Prokurator sprawujący zwierzchni nadzór służbowy nie może żądać przedstawienia na piśmie informacji o aktualnym toku postępowania.
5. Prokurator sprawujący zwierzchni nadzór służbowy nie może wydawać prokuratorowi prowadzącemu lub nadzorującemu postępowanie przygotowawcze poleceń dotyczących prowadzenia postępowania. Jeżeli prokurator sprawujący zwierzchni nadzór służbowy stwierdzi potrzebę wydania takiego polecenia, występuje z pisemnym wnioskiem o jego wydanie do prokuratora bezpośrednio przełożonego nad prokuratorem prowadzącym lub nadzorującym postępowanie przygotowawcze, a w razie potrzeby - do kierownika jednostki organizacyjnej sprawującej nadzór.
6. Prokurator sprawujący zwierzchni nadzór służbowy może, w formie pisemnej, podając uzasadnienie, wystąpić o przejęcie sprawy objętej zwierzchnim nadzorem przez innego prokuratora podległej jednostki organizacyjnej albo prokuratora jednostki organizacyjnej wyższego stopnia.
7. Prokurator sprawujący zwierzchni nadzór służbowy nie może rozstrzygać zażaleń na decyzje podjęte w toku nadzorowanego przez niego postępowania przygotowawczego. Do rozstrzygnięcia zażaleń w tej sprawie wyznacza się innego prokuratora.

§ 81. Obowiązek informowania prokuratura nadrzędnego w sprawach dużej wagi i zawiłych

1. O wszczęciu śledztwa oraz istotnych dla przebiegu postępowania czynnościach i zdarzeniach w ich toku w sprawach dużej wagi ze względu na ich rodzaj, charakter, skutki lub społeczny oddźwięk, prokurator jest zobowiązany bezzwłocznie informować prokuratora nadrzędnego. Z własnej inicjatywy prokurator powinien informować prokuratora nadrzędnego także o sprawach zawiłych, wymagających konsultacji.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej wyższego stopnia może zwrócić się do kierownika podległej jednostki organizacyjnej o nadesłanie informacji dotyczącej postępowania przygotowawczego lub sądowego w każdej sprawie, określając zakres żądanej informacji.

§ 82. Kontrola akt postępowania przygotowawczego

1. W razie wystąpienia takiej potrzeby prokurator nadrzędny może dokonać kontroli akt toczącego się lub zakończonego postępowania przygotowawczego.
2. O poczynionych w toku kontroli ustaleniach, w tym zwłaszcza o stwierdzonych uchybieniach, prokurator nadrzędny informuje kierownika podległej jednostki organizacyjnej.

§ 83. Dokumentowanie poleceń, zaleceń, ustaleń i konsultacji wydanych w toku nadzoru

1. Wydane w toku wykonywania czynności nadzoru i kontroli polecenia, zalecenia, a także treść ustaleń i konsultacji, dokumentuje się na piśmie.
2. O stwierdzonych w toku wykonywania czynności nadzoru i kontroli przypadkach oczywistej i rażącej obrazy przepisów prawa przez prokuratora zawiadamia się przełożonego dyscyplinarnego tego prokuratora.

§ 84. Analiza akt postępowania przygotowawczego

Prokurator nadrzędny w każdym czasie może dokonać analizy akt toczącego się lub zakończonego w podległej jednostce organizacyjnej postępowania przygotowawczego i zająć pisemne stanowisko w kwestii zgłoszonej przez strony lub inne uprawnione osoby.

§ 86. Zakres monitorowania lub koordynowanie ścigania przestępstw

Monitorowanie lub koordynowanie ścigania przestępstw polega w szczególności na:
1) systematycznym zbieraniu i analizowaniu materiałów, w tym danych statystycznych, dotyczących form, kierunków i dynamiki przestępczości, sposobu działania sprawców przestępstw oraz okoliczności sprzyjających ich popełnianiu;
2) prowadzeniu badań akt spraw dotyczących określonej kategorii przestępstw oraz opracowywanie, przy uwzględnieniu danych, o których mowa w pkt 1, sprawozdań i raportów o stanie przestępczości;
3) opracowywaniu i wdrażaniu do praktyki prokuratorskiej metodyki prowadzenia postępowań przygotowawczych, dotyczącej wybranej kategorii przestępstw.

Oddział 4. Wizytacja i lustracja

§ 88. Cel wizytacji i lustracji

Wizytację i lustrację przeprowadza się stosownie do potrzeb, w szczególności gdy pojawią się sygnały o istotnych nieprawidłowościach w działalności danej jednostki organizacyjnej.

§ 89. Zakres wizytacji

1. Wizytacja jednostki organizacyjnej obejmuje:
1) zgodność ukształtowania wewnętrznej struktury jednostki organizacyjnej z przepisami obowiązującymi w tym
zakresie;
2) prawidłowość podziału czynności prokuratorów i pozostałych pracowników jednostki organizacyjnej;
3) prawidłowość kierowania podległymi komórkami organizacyjnymi, formy i organizację nadzoru wewnętrznego;
4) sposób planowania zadań i realizacji harmonogramu pracy;
5) prawidłowość prowadzenia działalności wizytacyjnej i lustracyjnej;
6) organizację i poziom prowadzenia wewnętrznej działalności szkoleniowej;
7) organizację wewnętrznego obiegu informacji i systemu zapoznawania pracowników z poleceniami i wytycznymi
obowiązującymi w prokuraturze;
8) prawidłowość załatwiania spraw kadrowych, w tym udzielania kar porządkowych i inicjowania postępowań
dyscyplinarnych;
9) organizację kontaktów z mediami;
10) prawidłowość postępowania w sprawach skarg i wniosków;
11) organizację ochrony informacji niejawnych przetwarzanych na terenie danej jednostki organizacyjnej;
12) wykonywanie zadań związanych z administrowaniem danymi w systemach informatycznych;
13) sposób i metody sprawowania zwierzchniego nadzoru służbowego przez prokuratora nadrzędnego i sprawowania
wewnętrznego nadzoru służbowego przez bezpośredniego przełożonego;
14) sposób sprawowania nadzoru instancyjnego przez prokuratora nadrzędnego;
15) prawidłowość prowadzenia postępowań przygotowawczych;
16) poziom i sprawność postępowań przygotowawczych w badanych sprawach;
17) działalność w zakresie postępowania sądowego w sprawach karnych;
18) działalność pozakarną w pozostałych sprawach;
19) funkcjonowanie i organizację sekretariatu;
20) okresową ocenę pracy prokuratora.
2. Wizytacja powinna obejmować co najmniej 6-miesięczny okres działalności jednostki organizacyjnej, a jej zakres może być rozszerzony w zależności od potrzeb.
3. Wizytację przeprowadza się nie rzadziej niż co 4 lata.
4. Wizytacja nie powinna trwać dłużej niż 14 kolejnych dni roboczych.
5. Prokurator zarządzający wizytację w uzasadnionych przypadkach może wyznaczyć dłuższy czas trwania wizytacji niż określony w ust. 4, który nie może jednak przekroczyć 25 kolejnych dni roboczych.

§ 90. Zakres lustracji

1. Lustrację, w celu kontroli prawidłowości praktyki na wybranych odcinkach pracy, zbadania przyczyn uchybień w pracy lub nieprawidłowości działania jednostki organizacyjnej można przeprowadzić w każdym czasie.
2. Zakresem lustracji obejmuje się okres niezbędny dla dokonania ocen prawidłowości praktyki na określonym odcinku pracy oraz ustalenia przyczyn nieprawidłowości w działaniu jednostki organizacyjnej.

§ 91. Instruktaż w toku wizytacji i lustracji

W toku wizytacji i lustracji udziela się instruktażu niezbędnego dla usprawnienia działania kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz pomocy w rozwiązywaniu bieżących problemów w jej działaniu.

§ 93. Elementy zarządzenia o przeprowadzeniu wizytacji lub lustracji

1. W zarządzeniu określa się zadania, zakres kontroli i termin jej przeprowadzenia oraz skład zespołu wizytacyjnego lub lustracyjnego, ze wskazaniem prokuratora - przewodniczącego zespołu.
2. O zamierzonej wizytacji lub lustracji zawiadamia się kierownika jednostki organizacyjnej w terminie umożliwiającym przygotowanie żądanych materiałów i akt spraw.
3. W odniesieniu do planowanej wizytacji termin określony w ust. 1 nie może być krótszy niż 14 dni.

§ 94. Podmioty przeprowadzające wizytacje i lustracje

1. Wizytacje i lustracje prokuratur apelacyjnych przeprowadzają wizytatorzy Prokuratury Generalnej i wyznaczeni prokuratorzy Prokuratury Generalnej lub prokuratur apelacyjnych. Zespołowi wizytacyjnemu przewodniczy wizytator Prokuratury Generalnej.
2. Wizytacje i lustracje prokuratur okręgowych przeprowadzają wizytatorzy prokuratury apelacyjnej i wyznaczeni prokuratorzy prokuratury apelacyjnej lub podległych prokuratur okręgowych. Zespołowi wizytacyjnemu przewodniczy wizytator prokuratury apelacyjnej.
3. Wizytacje i lustracje prokuratur rejonowych przeprowadzają wizytatorzy prokuratury okręgowej lub prokuratury apelacyjnej i wyznaczeni prokuratorzy prokuratury okręgowej lub prokuratury apelacyjnej. Zespołowi wizytacyjnemu przewodniczy wizytator prokuratury okręgowej lub prokuratury apelacyjnej.
4. W skład zespołu przeprowadzającego wizytację lub lustrację powołuje się również inspektorów do spraw biurowości lub pracowników sekretariatu nadrzędnej jednostki organizacyjnej.

§ 96. Narada po zakończeniu wizytacji lub lustracji

1. Ustalenia poczynione w toku wizytacji lub lustracji omawia się bezpośrednio po jej zakończeniu, na naradzie z prokuratorami i pracownikami kontrolowanej jednostki organizacyjnej.
2. W toku narady określonej w ust. 1 informuje się kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o najistotniejszych spostrzeżeniach wskazujących na potrzebę bezzwłocznego usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 97. Sprawozdanie z przebiegu wizytacji i lustracji

1. Z przebiegu wizytacji i lustracji sporządza się sprawozdanie.
2. Sprawozdanie z wizytacji powinno zawierać:
1) określenie celu i zakresu wizytacji;
2) poczynione ustalenia oraz, w razie potrzeby, zalecany sposób usunięcia przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości;
3) oceny badanych odcinków pracy i ogólną ocenę kontrolowanej jednostki organizacyjnej, określenie poziomu pracy prokuratorów i pracowników prokuratury oraz odrębną ocenę pracy kierownika jednostki organizacyjnej i jego zastępców;
4) wnioski końcowe.
3. Sprawozdanie z lustracji powinno zawierać dane dotyczące zakresu poczynionych ustaleń, ujawnionych uchybień i ich przyczyn oraz wynikające z nich wnioski. W sprawozdaniu, w razie potrzeby, należy zamieścić zalecenia polustracyjne.
4. W sprawozdaniu z wizytacji i lustracji należy wskazać zakres badań dokonywanych przez poszczególnych członków zespołu wizytacyjnego lub lustracyjnego, a w załączniku do sprawozdania - wykaz zbadanych spraw.
5. Okresowa ocena pracy prokuratora stanowi załącznik do sprawozdania z wizytacji.

§ 98. Oceny poszczególnych odcinków pracy jednostki

1. Przy formułowaniu ocen poszczególnych odcinków pracy jednostki organizacyjnej uwzględnia się dokonane w toku wizytacji ustalenia dotyczące zwłaszcza:
1) prawidłowości i terminowości dokonywanych czynności procesowych w toku postępowań przygotowawczych i po ich zakończeniu;
2) sprawności i poziomu prowadzonych lub nadzorowanych postępowań przygotowawczych;
3) przestrzegania terminów procesowych;
4) trafności podejmowanych decyzji i poziomu ich sporządzenia oraz poziomu opracowywania pism procesowych;
5) aktywności i poziomu wystąpień prokuratorów w postępowaniu sądowym;
6) prawidłowości oceny orzeczeń sądowych i praktyki odwoławczej;
7) poziomu i terminowości czynności podejmowanych w toku innych postępowań.
2. Za oczywiście rażące uchybienia w pracy prokuratora uważa się zwłaszcza:
1) znaczną i zawinioną przewlekłość postępowania;
2) bezpodstawny wniosek o zastosowanie przez sąd tymczasowego aresztowania lub podjęcie przez prokuratora innej bezpodstawnej decyzji w przedmiocie tymczasowego aresztowania;
3) bezpodstawne postanowienie kończące postępowanie przygotowawcze;
4) nieuzasadniony akt oskarżenia;
5) oczywiście niesłuszny wniosek w zakresie wymiaru kary;
6) niezaskarżenie oczywiście niesłusznego orzeczenia sądowego;
7) niezachowanie terminu zawitego.
3. Przy formułowaniu ogólnej oceny kontrolowanej jednostki organizacyjnej uwzględnia się ponadto:
1) wyniki pracy jednostki organizacyjnej na poszczególnych odcinkach;
2) stan kadrowy i warunki pracy jednostki organizacyjnej;
3) stopień obciążenia pracą prokuratorów i pracowników prokuratury;
4) odsetek prowadzonych w jednostce organizacyjnej spraw o skomplikowanym charakterze;
5) liczbę oraz zasadność skarg na prokuratorów i pracowników prokuratury;
6) liczbę oraz zasadność skarg na przewlekłość postępowania przygotowawczego.
4. Przy ustalaniu wyników wizytacji ocenia się prawidłowość realizacji ustawowych zadań prokuratury na poszczególnych odcinkach pracy, całokształt funkcjonowania kontrolowanej jednostki organizacyjnej oraz określa stopień realizacji zaleceń z poprzedniej kontroli.
5. Odrębnej ocenie podlega prawidłowość i poziom wykonywania zadań przez kierownika jednostki organizacyjnej, jego zastępców, naczelników wydziałów, kierowników samodzielnych działów, kierowników ośrodków zamiejscowych i wizytatorów.

§ 99. Sprawozdanie z wizytacji

1. Sprawozdanie z wizytacji przesyła się kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej w terminie 60 dni od dnia jej zakończenia.
2. W przypadkach uzasadnionych zwłaszcza wielkością wpływu spraw do kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub zakresem kontroli zarządzający wizytację, na wniosek przewodniczącego zespołu wizytacyjnego, może przedłużyć termin sporządzenia sprawozdania z wizytacji na dalszy czas oznaczony, nie dłuższy niż 90 dni od dnia jej zakończenia.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej może zgłosić uwagi do sprawozdania w terminie 14 dni od daty jego otrzymania. W razie potrzeby do uwag tych ustosunkowuje się zespół wizytacyjny.
4. Po rozpatrzeniu uwag kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej prokurator zarządzający wizytację zatwierdza przedstawione przez zespół wizytacyjny oceny pracy kontrolowanej jednostki, jej kierownika i zastępców kierownika.
5. Prokurator zarządzający wizytację podpisuje i przesyła do podległej jednostki organizacyjnej zalecenia powizytacyjne.

§ 100. Omówienie wyników wizytacji

1. Omówienie wyników wizytacji z prokuratorami kontrolowanej jednostki organizacyjnej powinno nastąpić w terminie do 30 dni od daty zatwierdzenia ocen, o których mowa w § 99, ust. 4.
2. W omówieniu wyników wizytacji w prokuraturze apelacyjnej uczestniczy Prokurator Generalny, w prokuraturze okręgowej – prokurator apelacyjny, a w prokuraturze rejonowej – prokurator, który ją zarządził.
3. Ustalenia dokonane w toku wizytacji przedstawia przewodniczący zespołu wizytacyjnego.

§ 101. Sprawdzenie prawidłowości wykonania zaleceń powizytacyjnych

W przypadku stwierdzenia oczywiście rażących uchybień, a także uzyskania niezadowalającej oceny pracy jednostki organizacyjnej lub niezadowalającej oceny pracy na określonym odcinku, przeprowadza się, po upływie wyznaczonego terminu, sprawdzenie prawidłowości wykonania zaleceń powizytacyjnych.

§ 102. Sprawozdanie z lustracji

1. Sprawozdanie z lustracji przesyła się kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej w terminie 14 dni od dnia jej zakończenia.
2. Zarządzający lustrację, na wniosek przewodniczącego zespołu lustracyjnego, może przedłużyć termin sporządzenia sprawozdania z lustracji na dalszy czas oznaczony, nie dłuższy niż 30 dni od daty jej zakończenia, w przypadkach uzasadnionych zwłaszcza wielkością wpływu spraw do jednostki organizacyjnej lub zakresem kontroli.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej może zgłosić uwagi do sprawozdania w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. W razie potrzeby do uwag tych ustosunkowuje się zespół lustracyjny.
4. Zarządzający lustrację, po rozpatrzeniu zgłoszonych uwag, bezzwłocznie zatwierdza zalecenia polustracyjne, które przekazuje kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej, zakreślając termin ich wykonania.

§ 103. Doraźne lustracje

1. Przepisy niniejszego oddziału nie mają zastosowania do doraźnych lustracji prowadzonych na polecenie Prokuratora Generalnego lub jego zastępców.
2. Sprawozdanie z lustracji, o której mowa w ust. 1, dyrektor właściwego departamentu przedstawia Prokuratorowi Generalnemu.
3. Informację o sposobie wykonania zaleceń sformułowanych na tle ustaleń doraźnie przeprowadzonej lustracji dyrektor właściwego departamentu przedstawia Prokuratorowi Generalnemu w terminie określonym w poleceniu.

Oddział 5. Sprawy osobowe

§ 105. Kompetencje prokuratora okręgowego w zakresie spraw pracowniczych

Prokurator okręgowy:
1) dokonuje podziału etatów prokuratorskich i asesorskich, etatów asystenta prokuratora oraz etatów pracowników prokuratury na prokuratury rejonowe i komórki organizacyjne prokuratury okręgowej;
2) przed przedstawieniem Krajowej Radzie Prokuratury zgłoszenia kandydata na stanowisko prokuratora prokuratury rejonowej przeprowadza kontrolę formalną zgłoszenia, wyznacza wizytatora prokuratury okręgowej do przeprowadzenia oceny kwalifikacji, którą następnie przedstawia kolegium prokuratury okręgowej;
3) występuje, z zachowaniem drogi służbowej, z wnioskami o odwołanie ze stanowiska prokuratora prokuratury rejonowej i prokuratora prokuratury okręgowej oraz o mianowanie i zwolnienie asesora prokuratury, a także w innych sprawach zastrzeżonych do decyzji Prokuratora Generalnego;
4) występuje z wnioskami do prokuratora apelacyjnego, upoważnionego na podstawie odrębnych przepisów do podejmowania decyzji w tym przedmiocie, z wnioskami o powołanie do pełnienia określonych funkcji w prokuraturach rejonowych i prokuraturze okręgowej oraz o odwołania z ich pełnienia, a także w innych sprawach zastrzeżonych do decyzji prokuratora apelacyjnego;
5) podejmuje pozostałe decyzje kadrowe w zakresie pozostawionym do jego kompetencji na podstawie przepisów szczególnych;
6) w granicach posiadanych środków finansowych, z zachowaniem przepisów o wynagrodzeniu, przyznaje podległym pracownikom prokuratur rejonowych i prokuratury okręgowej kolejne wyższe stawki wynagrodzenia zasadniczego, określa wysokość przysługujących im dodatków oraz ustala wysokość wynagrodzenia podległych asystentów prokuratora;
7) na podstawie przepisów szczególnych udziela urlopów wychowawczych oraz urlopów bezpłatnych asesorom prokuratury i prokuratorom prokuratur rejonowych, prokuratorom prokuratury okręgowej oraz pozostałym pracownikom podległych jednostek organizacyjnych;
8) podejmuje decyzje we wszystkich innych sprawach dotyczących pracowników, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej;
9) niezwłocznie zawiadamia Prokuratora Generalnego, z zachowaniem drogi służbowej, o utworzeniu lub zwolnieniu stanowiska prokuratora prokuratury rejonowej w celu uruchomienia procedury obwieszczenia o wolnym stanowisku prokuratorskim w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

§ 106. Kompetencje prokuratora apelacyjnego w zakresie spraw pracowniczych

Prokurator apelacyjny:
1) dokonuje podziału etatów prokuratorskich, etatów asystenta prokuratora oraz etatów pracowników prokuratury na prokuratury okręgowe i komórki organizacyjne prokuratury apelacyjnej;
2) przed przedstawieniem Krajowej Radzie Prokuratury zgłoszenia kandydata na stanowisko prokuratora prokuratury okręgowej lub prokuratury apelacyjnej przeprowadza kontrolę formalną zgłoszenia, wyznacza wizytatora prokuratury apelacyjnej do przeprowadzenia oceny kwalifikacji, którą następnie przedstawia kolegium prokuratury apelacyjnej;
3) na podstawie odrębnych przepisów, powołuje prokuratorów do pełnienia funkcji w prokuraturze apelacyjnej, prokuraturach okręgowych i prokuraturach rejonowych oraz odwołuje z ich pełnienia;
4) realizuje uprawnienia przewidziane w § 105, pkt 3, 5-8 w stosunku do prokuratorów oraz pracowników prokuratury apelacyjnej;
5) niezwłocznie zawiadamia Prokuratora Generalnego, z zachowaniem drogi służbowej, o utworzeniu lub zwolnieniu stanowiska prokuratora prokuratury okręgowej lub prokuratury apelacyjnej w celu uruchomienia procedury obwieszczenia o wolnym stanowisku prokuratorskim w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

§ 107. Kompetencje Prokuratora Generalnego w zakresie spraw pracowniczych

Prokurator Generalny:
1) dokonuje podziału etatów prokuratorskich, etatów asystenta prokuratora oraz etatów pracowników prokuratury na poszczególne prokuratury apelacyjne;
2) przed przedstawieniem Krajowej Radzie Prokuratury zgłoszenia kandydata na stanowisko prokuratora Prokuratury Generalnej przeprowadza kontrolę formalną zgłoszenia oraz wyznacza wizytatora Prokuratury Generalnej do przeprowadzenia oceny kwalifikacji;
3) realizuje uprawnienia przewidziane w § 105, pkt 6 i 7 w stosunku do prokuratorów oraz pracowników Prokuratury Generalnej.

§ 109. Plany urlopów prokuratorów i pracowników prokuratury

1. Roczny plan urlopów prokuratorów i pracowników prokuratury ustala kierownik jednostki organizacyjnej.
2. Prokurator Generalny ustala także plan urlopów prokuratorów apelacyjnych, prokurator apelacyjny - plan urlopów prokuratorów okręgowych, a prokurator okręgowy - plan urlopów prokuratorów rejonowych.
3. Kierownicy jednostek organizacyjnych, zgodnie z ustalonym planem, udzielają urlopów wypoczynkowych oraz decydują o konieczności odwołania z urlopu wypoczynkowego podległych im prokuratorów i pozostałych pracowników.

§ 110. Wydawanie opinii o prokuratorach i pracownikach prokuratury

1. Opinia o prokuratorach i pracownikach prokuratury w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy może być wydana wyłącznie na ich prośbę.
2. Opinie o prokuratorach i pracownikach prokuratury wykonujących czynności w Prokuraturze Generalnej wydaje Prokurator Generalny, o prokuratorach i pracownikach prokuratury wykonujących czynności w prokuraturze apelacyjnej wydaje prokurator apelacyjny, a o prokuratorach i pracownikach prokuratury wykonujących czynności w prokuraturze okręgowej i prokuraturze rejonowej - prokurator okręgowy.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą opinii wydawanych o aplikantach i asesorach prokuratury oraz innych opinii służbowych sporządzonych w czasie trwania stosunku służbowego (stosunku pracy) prokuratorów i pracowników prokuratury.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.