• Interpretacja indywidualn...
  15.05.2024

ILPP2/443-592/10-4/EN

Interpretacja indywidualna
z dnia 29 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 23 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia i dokumentowania usług związanych z nieruchomością – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 23 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia i dokumentowania usług związanych z nieruchomością. Wniosek uzupełniono pismem sygnowanym datą 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.) o podpis Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania projektów budowlanych oraz prowadzenia nadzoru nad realizacją inwestycji budowlanych. W ostatnim miesiącu zgłosiła się do niego firma z Czech, z którą podpisał umowę współpracy. Współpraca będzie polegać na tym, że Zainteresowany dla firmy z Czech będzie prowadził nadzór budowlany nad realizacją budowy – hali produkcyjnej w Polsce, innymi słowy będzie on kierownikiem budowy.

Wnioskodawca wskazał, iż zarówno jego firma, jak i firma z Czech są zarejestrowanymi wewnątrzwspólnotowymi podatnikami VAT. Firma z Czech nie ma siedziby, ani żadnych placówek w Polsce, tylko w Czechach. Jest to firma budowlana, która realizuje inwestycję – buduje halę produkcyjną w Polsce dla obcej firmy.

Zainteresowany podkreślił, iż zaistniała sytuacja jest dla niego nowa, gdyż nigdy wcześniej nie świadczył usług dla wewnątrzwspólnotowego kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca z tytułu świadczenia dla kontrahenta z Czech usług polegających na realizacji nadzoru budowlanego powinien rozliczyć podatek VAT, czy powinien to zrobić odbiorca faktury...

2. Kto jest zobowiązany do zapłaty podatku VAT i w którym państwie członkowskim UE powinien być on uiszczony...

3. Jakie stawki podatku VAT Zainteresowany ma stosować na wystawionych przez siebie fakturach dla kontrahenta z Czech...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją usług na terytorium RP, świadczona przez niego usługa na rzecz kontrahenta z Czech powinna być tak samo traktowana jak dla kontrahenta krajowego, czyli opodatkowana 22% stawką podatku VAT, który powinien on odprowadzić do urzędu skarbowego w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania projektów budowlanych oraz prowadzenia nadzoru nad realizacją inwestycji budowlanych. W ostatnim miesiącu zgłosiła się do niego firma z Czech, z którą podpisał umowę współpracy. Współpraca będzie polegać na tym, że na rzecz firmy z Czech będzie prowadził nadzór budowlany nad realizacją budowy – hali produkcyjnej w Polsce, innymi słowy będzie on kierownikiem budowy. Wnioskodawca wskazał, iż zarówno jego firma, jak i firma z Czech są zarejestrowanymi wewnątrzwspólnotowymi podatnikami VAT. Firma z Czech nie ma siedziby, ani żadnych placówek w Polsce, tylko w Czechach.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż ustawodawca przewidział szczególny sposób określenia miejsca świadczenia dla usług związanych z nieruchomościami, sposób ten reguluje art. 28e ustawy. Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach i obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

W przepisie tym przyjęto, że usługi związane z nieruchomościami są zawsze opodatkowane w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu są wykonywane, gdzie ma siedzibę usługodawca oraz, gdzie faktycznie (fizycznie) wykonuje tę usługę. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia.

Zatem, stosownie do art. 28e ustawy, miejscem opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz firmy Czeskiej usługi związanej z nieruchomością będzie terytorium Polski, bowiem nieruchomość ta położona jest na terytorium kraju.

W związku z powyższym, zgodnie z zakresem przedmiotowym wskazanym w art. 5 ust. 1 ustawy, przedmiotowa usługa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wg stawki obowiązującej na terytorium kraju.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% oraz dał także podatnikom możliwości stosowania zwolnień od podatku.

Z analizy sprawy wynika, iż usługa będąca przedmiotem pytania będzie podlegała opodatkowaniu wg stawki podatku w wysokości 22%, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy.

Art. 106 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle powyższego, w niniejszej sprawie do zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu wykonywanej usługi, której miejscem opodatkowania będzie terytorium kraju, zobowiązany będzie Zainteresowany.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy iż Wnioskodawca powinien udokumentować świadczoną przez siebie usługę związaną z nieruchomością położoną w Polsce, na rzecz podmiotu czeskiego, wystawiając fakturę VAT ze stawką właściwą dla tej usługi na terytorium kraju tj. 22%, oraz zobowiązany będzie do rozliczenia podatku od towarów i usług, wynikającego z tej faktury.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...