• Interpretacja indywidualn...
  07.06.2024

ILPP1/443-258/10-5/AI

Interpretacja indywidualna
z dnia 24 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 15 kwietnia 2010 r.) oraz 17 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 8 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem. Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia: 7 kwietnia 2010 r. oraz 17 maja 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Budynek biurowy pochodzący z roku około 1930 był użytkowany przez Spółdzielnię od roku 1965. Dnia x1996 r. Spółdzielnia nabyła prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz ww. nieruchomość posadowioną na tym gruncie od urzędu miasta.

Transakcja ta była obciążona podatkiem od towarów i usług. Spółdzielni przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Budynek do roku 2003 był przeznaczony na cele własne/biura, a od roku 2004 w przeważającej części jest wynajmowany innym podmiotom gospodarczym. Wynajem jest fakturowany i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W maju 2010 r. Spółdzielnia zamierza sprzedać prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z przedmiotowym budynkiem posadowionym na tym gruncie.

Z pism z dnia 7 kwietnia oraz 17 maja 2010 r., stanowiących uzupełnienie do wniosku wynika, że Wnioskodawca użytkował budynek od roku 1965 w wyniku decyzji nr x Prezydium Powiatowej Rady Narodowej Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej z dnia x 1966 r. Zgodnie z pkt 2 tej uchwały były to „zarząd i użytkowanie na czas nieokreślony” terenów państwowych wraz z zabudowaniami. W punktach 5, 6 i 7 uchwały mówi się o ustaleniu i terminach zapłaty „opłaty rocznej tytułem czynszu za użytkowanie nieruchomości”.

Wnioskodawca poinformował, że Spółdzielnia (…) jest następcą prawnym Związku (…), o którym mowa w powyższej decyzji. Wymieniony w decyzji teren, w wyniku porządkowania administracyjnego, jeszcze w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku otrzymał adres oraz budynek który ma być przedmiotem dostawy znajduje się na tym terenie i jest objęty ww. decyzją.

Od czasu nabycia prawa własności do budynku oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu na którym ten budynek jest posadowiony, czyli od x 1996 r., Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku w kwocie przekraczającej 30% wartości początkowej tego budynku, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pierwsze zasiedlenie, zdaniem Wnioskodawcy, nastąpiło nie później niż dnia x 1996 r., kiedy to Zainteresowany przyjął nieruchomość do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu - nabył przedmiotową nieruchomość w oparciu o fakturę VAT (oraz akt notarialny). Nabywca (Wnioskodawca) był uprawniony i obniżył kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tej faktury.

Od pierwszego zasiedlenia (w roku 1996) do czasu dostawy (w roku 2010) upłynie 14 lat, w którym to czasie Wnioskodawca nieprzerwanie był użytkownikiem przedmiotowej nieruchomości zarówno na potrzeby własnej działalności gospodarczej jak i w formie najmu (powierzchnia budynku jest od roku 2004 wynajmowana w ponad 80%). Zarówno własna działalność gospodarcza Wnioskodawcy jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wskazuje, iż:

* dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż dwa lata,

a ponadto:

* Zainteresowany dokonujący dostawy budynku nie poniósł wydatków na jego ulepszenie, w kwocie przekraczającej 30% wartości początkowej budynku.

W myśl art. 29 ust.5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Tym samym, transakcja (dostawa budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu na którym budynek jest posadowiony) może w całości być zwolniona od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Ponadto, Zainteresowany doprecyzował, że w okresie użytkowania przedmiotowego budynku, tj. zarówno przed nabyciem prawa własności jak i po nabyciu prawa własności w roku 1996 nie poniósł wydatków na ulepszenie budynku w kwocie przekraczającej 30% jego wartości początkowej. Ponosił jedynie wydatki na remonty bieżące związane z jego funkcjonowaniem, tj. malowanie ścian, naprawy sieci wodociągowej, sanitarnej i elektrycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji, sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkiem posadowionym na tym gruncie będzie korzystała ze zwolnienia zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, budynek byt użytkowany od roku 1965, natomiast został nabyty w roku 1996. Spółdzielni przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej nabycie nieruchomości. Budynek po nabyciu był użytkowany na cele własne Spółdzielni. Sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem nie będzie więc dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i może, zdaniem Spółdzielni, korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

1. wybudowaniu lub

2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie należy rozumieć nie tylko sprzedaż ale także umowy najmu i dzierżawy. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment sprzedaży lub oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Jednocześnie na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków korzystających ze zwolnienia od podatku, po spełnieniu określonych warunków, możliwość do zrezygnowania ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przepisu ust. 5 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli (art. 29 ust. 5a ustawy).

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu) korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od roku 1965 użytkował budynek biurowy (pochodzący z roku około 1930) na podstawie decyzji nr x Prezydium Powiatowej Rady Narodowej Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Dnia x 1996 r. Zainteresowany nabył prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz ww. nieruchomość posadowioną na tym gruncie od Urzędu Miasta. Transakcja ta była obciążona podatkiem od towarów i usług. Spółdzielni przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Budynek do roku 2003 był przeznaczony na cele własne/biura, a od roku 2004 w przeważającej części jest wynajmowany innym podmiotom gospodarczym. Wynajem jest fakturowany i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W okresie użytkowania przedmiotowego budynku, tj. zarówno przed nabyciem prawa własności jak i po nabyciu prawa własności w roku 1996 Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ulepszenie budynku w kwocie przekraczającej 30% jego wartości początkowej. Ponosił jedynie wydatki na remonty bieżące związane z jego funkcjonowaniem, tj. malowanie ścian, naprawy sieci wodociągowej, sanitarnej i elektrycznej. W maju 2010 r. Spółdzielnia zamierza sprzedać prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z przedmiotowym budynkiem posadowionym na tym gruncie.

Mając na uwadze przedstawione przepisy prawa oraz okoliczności opisanego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie, dostawa budynku będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Dostawa przedmiotowego budynku wybudowanego około 1930 r. nie będzie bowiem dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, lub przed nim (dostawa nie następuje na rzecz pierwszego nabywcy, użytkownika po jego wybudowaniu; Wnioskodawca nie ponosił również wydatków na ulepszenie obiektu w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej), a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynęło więcej niż 2 lata.

Z uwagi na fakt, iż dostawa przedmiotowego budynku, o którym mowa wyżej będzie zwolniona od podatku, zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym budynek ten jest posadowiony, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy oraz § 12 ust. 1 pkt 11 cyt. rozporządzenia, będzie również korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Reasumując, sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkiem posadowionym na tym gruncie będzie korzystała ze zwolnienia zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...