• Interpretacja indywidualn...
  02.05.2024

IPPP3/443-1248/11-2/JK

Interpretacja indywidualna
z dnia 8 grudnia 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 13.09.2011 r. (data wpływu 15.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług organizacji szkoleń – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 15.09.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług organizacji szkoleń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą oraz miejscem zarządu na terytorium Polski, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT w Polsce. Wnioskodawca zleca podmiotom trzecim organizację szkoleń („Usługa Organizacji Szkoleń”). Usługa Organizacji Szkoleń przeznaczona jest dla pracowników Wnioskodawcy, lub/i dla kontrahentów (dostawców/odbiorców) w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę. Zakres Usług Organizacji Szkoleń może obejmować m.in.: (i) wynajem Sali, (ii) nagłośnienie, (iii) w niektórych przypadkach usługę szkoleniową oraz (iv) konsumpcję podczas szkolenia. Szkolenia prowadzone będą przez:

poszczególnych pracowników Wnioskodawcy lub/i,

podmioty trzecie.

Usługi Organizacji Szkoleń świadczone przez podmioty trzecie nie podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy o VAT i podlegają opodatkowaniu wg stawki podstawowej.

Działalność Wnioskodawcy jest, co do zasady, opodatkowana podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT - wystawianych przez podmioty trzecie - dokumentujących Usługi Organizacji Szkoleń...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, iż w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT - wystawianych przez podmioty trzecie - dokumentujących Usługi Organizacji Szkoleń.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają: (...) 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 (ustawy o VAT), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 (ustawy o VAT).” Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT stanowi, iż „kwotę podatku naliczonego stanowi (…) 1) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: a) z tytułu nabycia towarów i usług (...).”

Jak zatem wynika z powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku VAT w sytuacji gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Oznacza to zatem, iż podatnik nie ma prawa do odliczenia, jeżeli towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz w ogóle niepodlegających podatkowi VAT. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabywaniu przez Wnioskodawcę Usług Organizacji Szkoleń uzależnione jest zatem od spełnienia dwóch przesłanek, po pierwsze - musi istnieć związek nabywanych usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych (wynika to z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), po drugie - brak przepisu zakazującego odliczenia podatku VAT naliczonego (obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się w przypadkach wskazanych w art. 86 ustawy o VAT).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, szkolenia dotyczą prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę i przeznaczone są dla pracowników Wnioskodawcy lub/i dla kontrahentów (głównie dostawców/odbiorców). Wiedza w tym zakresie niewątpliwie ułatwia prowadzenie działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę przez co związana jest z czynnościami opodatkowanymi świadczonymi przez Wnioskodawcę. Jak przedstawiono w stanie faktycznym we wniosku, Usługi Organizacji Szkoleń nie podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy o VAT. Dodatkowo, brak jest przepisu w ustawie o VAT zakazującego odliczenie podatku VAT od przedmiotowych usług. Wobec powyższego, Wnioskodawca uważa, iż na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących Usługi Organizacji Szkoleń.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Ministra Finansów m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2011 r. (sygn. IPPP1-443-246/11-8/PR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z podstawową zasadą obowiązującą w podatku od towarów i usług wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi natomiast art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Analizując powyższe należy stwierdzić, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadząc działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, zleca podmiotom trzecim organizację szkoleń. Szkolenia dotyczą prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę i przeznaczone są dla pracowników Wnioskodawcy lub/i dla kontrahentów (głównie dostawców/odbiorców). Wiedza w tym zakresie niewątpliwie ułatwia prowadzenie działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę przez co związana jest z czynnościami opodatkowanymi świadczonymi przez Wnioskodawcę. Wyżej wymieniona organizacja szkoleń może obejmować m.in.: 1) wynajem sali, 2) nagłośnienie, 3) w niektórych przypadkach usługę szkoleniową, oraz 4) konsumpcję podczas szkolenia. Szkolenia prowadzone będą przez poszczególnych pracowników Wnioskodawcy lub/i podmioty trzecie. Usługi Organizacji Szkoleń świadczone przez podmioty trzecie nie podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy o VAT i podlegają opodatkowaniu wg stawki podstawowej.

Z powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że ustawodawca wyłączył z prawa do odliczenia podatku naliczonego te zakupy towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi ani działalności zwolnionej od podatku VAT, ani czynności niepodlegających opodatkowaniu, a usługa szkoleniowa jest opodatkowana stawką podstawową 23%.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż o ile faktycznie nabywane przez Wnioskodawcę Usługi Organizacji Szkoleń związane są wyłącznie z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych usług od podmiotów trzecich, pod warunkiem jednakże, iż nie zaistnieją wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Jednocześnie tut. Organ podkreśla, że niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że nabywane przez Wnioskodawcę Usługi Organizacji Szkolenia będą opodatkowane podatkiem VAT, tj. nie będą czynnościami zwolnionymi od podatku. Kwestia ta nie była bowiem przedmiotem niniejszej interpretacji.

Ponadto nadmienia się, iż w zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...