• Interpretacja indywidualn...
  08.06.2024

ITPP2/443-1100/10/KT

Interpretacja indywidualna
z dnia 31 grudnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2010 r. (data wpływu 29 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 30 grudnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „Budowa siedziby Młodzieżowego Domu Kultury w celu wsparcia wzbogacenia oferty turystycznej poprzez działania związane z propagowaniem wydarzeń historycznych” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 29 października 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „Budowa siedziby Młodzieżowego Domu Kultury w celu wsparcia wzbogacenia oferty turystycznej poprzez działania związane z propagowaniem wydarzeń historycznych”.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem realizowanego przez Gminę projektu jest rozbudowa dostępnej powierzchni w ramach istniejącej jednostki budżetowej miasta – Młodzieżowego Domu Kultury, poprzez przeniesienie zabytkowego obiektu z centrum miasta, nadanie mu nowych funkcji oraz jego wyposażenie. Zakres inwestycji obejmuje: roboty budowlane ziemne, betoniarskie, zbrojarskie, murarskie, ciesielskie, izolacyjne, dekarskie, posadzkarskie, wykonanie ścianek i okładzin z płyt gipsowo - kartonowych, tynkarskie, wykonanie okładzin ścian płytkami glazurowanymi i zabytkową boazerią, malarskie, konserwatorskie, montaż stolarki okiennej i drzwiowej, kowalsko - ślusarskie, instalacyjne oraz drogowe. Zakres robót instalacyjnych obejmuje: instalację wodociągową, kanalizacyjną, wentylacyjną, c.o. i węzła c.o., przyłącze wodociągowe, przyłącze kanalizacji sanitarnej, przyłącze kanalizacji deszczowej wraz z przepompownią, instalacje elektryczne silnoprądowe i słaboprądowe oraz oświetlenie ogólne i ewakuacyjne. Zasadnicza bryła budynku wykonywana będzie z cegły ceramicznej w wątku główkowym, wykształcona na planie dwutraktowego prostokąta 16.3 x 11.3 m, dłuższym bokiem zorientowanego na kierunek wschód - zachód, z ryzalitem na ścianie środkowej w elewacji wschodniej o głębokości 0.9 m. Zostaną wykonane izolacje przeciwwodne, przeciwwilgociowe, paraizolacje, izolacje termiczne oraz akustyczne, przy użyciu folii paro przepuszczalnej zbrojonej oraz papy termozgrzewalnej do izolacji posadzek i ścian fundamentowych. Zostanie odtworzone zabytkowe pokrycie łupkiem naturalnym dachu, bryły głównej budynku oraz daszków wystawek dachowych. Zadaszenia płaskie nad aneksami zachodnimi pokryte zostaną papą termozgrzewalną wierzchniego krycia. Obróbki blacharskie, rynny i rury spustowe zostaną wykonane z blachy miedzianej. W obiekcie będą wykonane posadzki terakotowe na kleju i podłogi z klepki parkietowej z drewna twardego.

W ramach wyposażenia przewiduje się wyposażenie pracowni: studia nagrań dla zespołów amatorskich, pracowni modelarskiej, pracowni muzycznej, oraz wyposażenie biurowe. Wszystkie, zakupione w ramach realizacji projektu, towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Po zakończeniu przedmiotowej inwestycji Gmina będzie właścicielem ww. wyposażenia oraz samego obiektu budowlanego.

Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, co do zasady projekt musi zachować trwałość przez okres 5 lat od daty zakończenia jego realizacji, określonej w umowie o dofinansowanie projektu oraz nie może zostać poddany znaczącej modyfikacji, mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu.

We wniosku aplikacyjnym oraz umowie o dofinansowanie projektu, Gmina uwzględniła podatek od towarów i usług jako koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatek naliczony jest niemożliwy do odzyskania przez Gminę...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odzyskać naliczonego podatku od towarów i usług, zatem w projekcie jest rozliczany jako koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt polegający na rozbudowie Młodzieżowego Domu Kultury poprzez przeniesienie zabytkowego obiektu z centrum miasta, nadanie mu nowych funkcji oraz jego wyposażenie. W ramach projektu przewidziane jest m.in. przeprowadzenie robót budowlanych, instalacyjnych oraz drogowych. Zasadnicza bryła budynku wykonywana będzie z cegły ceramicznej, zostaną wykonane izolacje oraz odtworzone zabytkowe pokrycie łupkiem naturalnym dachu, bryły głównej budynku oraz daszków wystawek dachowych. Zadaszenia płaskie nad aneksami zachodnimi pokryte zostaną papą termozgrzewalną wierzchniego krycia. Obróbki blacharskie, rynny i rury spustowe będą wykonane z blachy miedzianej. W obiekcie zostaną wykonane posadzki terakotowe i podłogi z klepki parkietowej. Przewiduje się również wyposażenie pracowni: studia nagrań dla zespołów amatorskich, pracowni modelarskiej, pracowni muzycznej, oraz wyposażenie biurowe. W związku z realizacją projektu Gmina ubiega się o dofinansowanie poniesionych wydatków ze środków Unii Europejskiej. Po zakończeniu przedmiotowej inwestycji Gmina będzie właścicielem ww. wyposażenia oraz samego obiektu budowlanego. Zakupione w ramach realizacji projektu, towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie będzie także przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...