• Interpretacja indywidualn...
  06.05.2024

IBPP4/443-893/10/ŁW

Interpretacja indywidualna
z dnia 23 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2010r. (data wpływu 28 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2010r. (data wpływu 15 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 28 maja 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 czerwca 2010r. (data wpływu 15 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „...”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W latach 2005 - 2007 w ramach Działania 2.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Gmina realizowała projekt na realizację którego otrzymała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006. Projekt „..." miał na celu promowanie wykształcenia na poziomie średnim, wspieranie szans edukacyjnych młodych ludzi zameldowanych na obszarach wiejskich pochodzących z rodzin o trudnej sytuacji materialnej. Bezpośrednim celem projektu było umożliwienie uczniom kontynuacji nauki w wybranej szkole ponadgimnazjalnej w C. kończącej się maturą. Przy realizacji projektu podatek od towarów i usług był wydatkiem kwalifikowanym i poniesiono następujące koszty: wyposażenie biurowe: 4 998,34, artykuły biurowe: 5 577,23, sprzęt komputerowy: 8 889,98, artykuły promocyjne: 4 392, audyt zewnętrzny: 17 080, 00.

Realizacja ww. projektu wynika z wykonywanych zadań własnych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001r. ze zm.).

Dokonane na potrzeby projektu zakupy towarów i usług nie były i nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym Gminie nie przysługiwało prawo do dokonania odliczeń podatku VAT bowiem myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Pismem z dnia 7 czerwca 2010r. (data wpływu 11 czerwca 2010r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek wyjaśniając, że projekt pn. „...” był realizowany w roku szkolnym 2004 – 2005.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu Gmina Miasto C. ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części ...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako czynny podatnik VAT nie ma i nie miał możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W latach 2005 - 2007 w ramach Działania 2.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Gmina realizowała projekt na realizację którego otrzymała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006. Projekt „..." miał na celu promowanie wykształcenia na poziomie średnim, wspieranie szans edukacyjnych młodych ludzi zameldowanych na obszarach wiejskich pochodzących z rodzin o trudnej sytuacji materialnej. Bezpośrednim celem projektu było umożliwienie uczniom kontynuacji nauki w wybranej szkole ponadgimnazjalnej w C. kończącej się maturą. Przy realizacji projektu podatek od towarów i usług był wydatkiem kwalifikowanym i poniesiono następujące koszty: wyposażenie biurowe, artykuły biurowe, sprzęt komputerowy, artykuły promocyjne, audyt zewnętrzny.

Dokonane na potrzeby projektu zakupy towarów i usług nie były i nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt pn. „...” był realizowany w roku szkolnym 2004 – 2005.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie występuje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawcy nie przysługiwało (w całości lub w części) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą „...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektów:

1. pn. „...2005/2006”,

2. pn. „...2006/2007”,

3. pn. „...”

-wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...