• Interpretacja indywidualn...
  17.05.2024

IBPP4/443-1659/09/AZ

Interpretacja indywidualna
z dnia 9 lutego 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009r. (data wpływu 21 grudnia 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2010r. (data wpływu 21 stycznia 2010r.) oraz pismem z dnia 29 stycznia 2010r. (data wpływu 5 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „….”– jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 21 grudnia 2009r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2010r. (data wpływu 21 stycznia 2010r.) oraz pismem z dnia 29 stycznia 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1659/09/AZ z dnia 12 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Szkół jest budżetową jednostką organizacyjną powiatu. Wnioskodawca jako płatnik podatku od towarów i usług będzie stroną (partnerem) w umowie o dofinansowanie projektu pn"…." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet 5 - Infrastruktura społeczna i szkolnictwo wyższe, działanie 5.3 - Rozwój kultury oraz ochrona dziedzictwa kulturowego. Głównym beneficjentem projektu jest Powiat. Ww. projekt zostanie zrealizowany w latach 2010-2011.

Pałac pochodzi z XVI wieku i wpisany jest do Rejestru Zabytków. Zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym art. 4 ust. 1 pkt 7 powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: 7) kultury i ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Powiat jest właścicielem obiektu, jednak trwały zarząd sprawuje nad nim ZS. Odrestaurowanie obiektu umożliwi zarządcy podjęcie szeregu przedsięwzięć min.:

* organizację konkursów i warsztatów tematycznych,

* organizację lekcji historii na terenie zamku, w celu przybliżenia dzieciom, młodzieży jak również dorosłym historii zamku oraz całej okolicy,

* wydanie materiałów informacyjno - promocyjnych,

* udostępnienie obiektu przy organizacji różnych imprez kulturalnych organizowanych przez powiat,

* plener malarski w parku zamkowym

* Regionalny Konkurs Sygnalistów.

* Stan faktyczny obiektu:

* w bardzo złym stanie znajduje się blaszany dach oraz opierzenia dachowe,

* przeciekający dach powoduje zalewanie stropów na górnym piętrze budynku,

* częściowe zniszczenie więźby dachowej,

* ograniczenie eksploatacji pomieszczeń pałacowych w górnej części obiektu.

* Zdarzenie przyszłe:

* częściowa wymiana osłabionej więźby dachowej,

* całkowita wymiana pokrycia dachowego,

* W ramach planowanego zadania poniesione zostaną koszty dotyczące:

* roboty rozbiórkowe i demontażowe,

* remont konstrukcji drewnianej dachu,

* wykonanie izolacji przeciwwilgociowych i przeciwwodnych,

* wykonanie robót stolarskich i ślusarskich,

* roboty pokrywcze i blacharskie,

* nadzór inwestorski,

* promocja (tablica informacyjna, tablica pamiątkowa, druk ulotek informacyjnych, organizacja spotkań informacyjnych, dokumentacja zdarzeń i etapów - usługa fotograficzna, ogłoszenia w prasie).

Wyżej wymienione pozycje są kosztami kwalifikowanymi zgodnie z wytycznymi (zał. Nr 6) do „Szczegółowego opisu osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPO WO)”. Na zadanie zakwalifikowane do RPO WO jednostka przeprowadzi przetarg w celu wyłonienia wykonawcy, z którym zostanie podpisana umowa. Wykonawca za wykonanie usługi obciążać będzie Zespół Szkół fakturami VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od jednostki nadrzędnej tj. powiatu środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy w ramach RPO WO i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.

W uzupełnieniu do wniosku dodatkowo wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Zespół Szkół nie sprawuje trwałego zarządu nad całą infrastrukturą objętą projektem, tylko nad jego częścią dotyczącą Zespołu Szkół, w którym będą wykonywane prace związane z remontem dachu w obiekcie pałacowym. Faktury dokumentujące zakupione towary oraz usługi związane z remontem wystawione dla Zespołu Szkół, będą dotyczyły części będącej w zarządzie Wnioskodawcy tj. obiektu pałacowego.

Obiekt pałacowy będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT takich jak: wynajem pomieszczeń oraz odpłatne organizowanie imprez (koszty związane z noclegiem i wyżywieniem).

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku w piśmie z dnia 29 stycznia 2010r. wyjaśniono, iż zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, Wnioskodawca dokonał wyliczenia procentowej proporcji w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2009 z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych w odniesieniu do sprzedaży opodatkowanej. Ustalona proporcja w przypadku Wnioskodawcy przekroczyła 2%, o których mowa w art. 90 ust. 10 ww. ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do planowanego do realizacji zadania istnieje możliwość otrzymania zwrotu w całości bądź w części podatku VAT od zapłaconych robót i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 29 stycznia 2010r.), przysługuje mu prawo do odliczenia części podatku VAT w odniesieniu do planowanej realizacji projektu w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonegow określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, przekroczyła 2% - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będzie stroną (partnerem) w umowie o dofinansowanie projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Priorytet 5 - Infrastruktura społeczna i szkolnictwo wyższe, działanie 5.3 - Rozwój kultury oraz ochrona dziedzictwa kulturowego. Głównym beneficjentem projektu jest Powiat. Ww. projekt zostanie zrealizowany w latach 2010-2011. Powiat jest właścicielem obiektu, jednak trwały zarząd sprawuje nad nim ZS .

W ramach planowanego zadania poniesione zostaną koszty dotyczące:

* roboty rozbiórkowe i demontażowe,

* remont konstrukcji drewnianej dachu,

* wykonanie izolacji przeciwwilgociowych i przeciwwodnych,

* wykonanie robót stolarskich i ślusarskich,

* roboty pokrywcze i blacharskie,

* nadzór inwestorski,

* promocja (tablica informacyjna, tablica pamiątkowa, druk ulotek informacyjnych, organizacja spotkań informacyjnych, dokumentacja zdarzeń i etapów - usługa fotograficzna, ogłoszenia w prasie).

Wykonawca za wykonanie usługi obciążać będzie Zespół Szkół fakturami VAT. Płatność realizowana będzie z otrzymanych od jednostki nadrzędnej tj. powiatu środków finansowych pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy w ramach RPO WO i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.

W uzupełnieniu do wniosku dodatkowo wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Zespół Szkół nie sprawuje trwałego zarządu nad całą infrastrukturą objętą projektem, tylko nad jego częścią dotyczącą Zespołu Szkół, w którym będą wykonywane prace związane z remontem dachu w obiekcie pałacowym. Faktury dokumentujące zakupione towary oraz usługi związane z remontem wystawione dla Zespołu Szkół, będą dotyczyły części będącej w zarządzie Wnioskodawcy tj. obiektu pałacowego.

Ponadto wyjaśniono, iż zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, Wnioskodawca dokonał wyliczenia procentowej proporcji w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2009 z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych w odniesieniu do sprzedaży opodatkowanej. Ustalona proporcja w przypadku Wnioskodawcy przekroczyła 2%, o których mowa w art. 90 ust. 10 ww. ustawy.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące remontu dachu budynku, w zakresie w jakim zakupy te będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany będzie do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej oraz działalności mieszanej).

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie wykorzystywał budynek z wyremontowanym dachem zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych od podatku, a jednocześnie nie będzie w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności z tytułu których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje (dach dotyczy całego budynku). Wnioskodawca będzie więc miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakupy inwestycyjne dotyczące remontu dachu, zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i 91 ustawy o VAT. W przypadku więc, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika według zasad określonych w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1719) zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki przedakcesyjnych Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...