• Interpretacja indywidualn...
  31.05.2024

IBPP4/443-1701/09/AŚ

Interpretacja indywidualna
z dnia 13 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2009r. (data wpływu 31 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do inwestycji pn. „Rowerem po X – oznakowanie i częściowa modernizacja tras rowerowych” - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 31 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do inwestycji pn. „Rowerem po X – oznakowanie i częściowa modernizacja tras rowerowych”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w okresie od sierpnia 2006r. do września 2006r. realizował inwestycję pod nazwą „Rowerem po X - oznakowanie i częściowa modernizacja tras rowerowych", w ramach priorytetu Rozwój Lokalny. Inwestycja w 75% finansowana była ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - ZPORR na lata 2004-2006; w 10% z budżetu państwa; w 15% ze środków własnych Gminy. Wnioskodawca do momentu zrealizowania przedmiotowego projektu nie posiadał oznakowanych tras rowerowych. Brak było informacji o lokalizacji cennych pomników przyrody, obiektów kulturalnych i zabytkowych.

Brak oznakowań tras zniechęcał turystów do korzystania z walorów przyrodniczych Gminy. Z uwagi na położenie Gminy, gdzie około 70% jej terenu leży w granicach Parku Krajobrazowego, ograniczone są wszelkie działania mające negatywny wpływ na naturalne środowisko. Jedyną szansą na wzrost gospodarczy Gminy jest rozwój turystyki.

W ramach projektu częściowo zmodernizowano oraz oznakowano trasy rowerowe przebiegające przez miejscowości leżące na terenie Gminy. Produktem finalnym zadania było utwardzenie i wyrównanie nawierzchni (40 m#61447;) pod trasami, wykonanie przepustu, oznakowanie na drogach oraz na korze (237 znaków), wykonanie tabliczek z oznaczeniem tras (444 szt.), wykonanie tablic informacyjnych o przebiegu tras rowerowych (6 szt.), wykonanie tablic dydaktycznych (10 szt.). W ramach zadania wykonano również ławki (6 szt.), stoły (3 szt.), stojaki na rowery (3 szt.) oraz kosze na śmieci (3 szt.).

Realizacja przedmiotowego projektu służy poprawie jakości życia mieszkańców Gminy. Rozwój i rozbudowa infrastruktury turystycznej poprzez m.in. oznakowanie ścieżek, jest jednym z elementów sprzyjających aktywizacji tych obszarów, co jest szczególnie istotne w kontekście zwalczania dysproporcji w zakresie pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi. Ponadto realizacja inwestycji przyczyniła się do aktywizacji społeczeństwa, do wzrostu zadowolenia społecznego jak również do zwiększenia integracji rodzinnej.

Poniesione koszty (łącznie z podatkiem VAT) potraktowane zostały jako wydatek kwalifikowany (czyli w części finansowany ze środków Unii Europejskiej - w części z budżetu państwa oraz środków Gminy). Końcowym beneficjentem projektu jest Gmina, która w chwili obecnej zarządza trasami. W budżecie gminy co roku są zagwarantowane środki na utrzymanie i konserwację tras.

Ponadto, w myśl art. 30 pkt 4 Rozporządzenia Rady nr 1260/1999 z 21 czerwca 1999r. Gmina jako beneficjent końcowy zadania gwarantuje, że projekt w okresie 5 lat od daty zakończenia nie będzie podlegał żadnym modyfikacjom. Teren inwestycyjny, który jest własnością gminy nie zostanie sprzedany. Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia oraz zapisy ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z 2001 z pózn. zm.), które wyraźnie określają zadania własne gminy, m.in. poprzez zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (...) w zakresie (...) kultury fizycznej i turystyki (...), Wnioskodawca podkreśla, że realizując przedmiotowy projekt przy współudziale powołanych na wstępie środków, Gmina nie osiąga żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki jakie poniósł w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tak więc podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie od sierpnia 2006r. do września 2006r. realizował inwestycję pod nazwę „Rowerem po X- oznakowanie i częściowa modernizacja tras rowerowych", w ramach priorytetu Rozwój Lokalny.

W ramach projektu częściowo zmodernizowano oraz oznakowano trasy rowerowe przebiegające przez miejscowości leżące na terenie Gminy.

Poniesione koszty (łącznie z podatkiem VAT) potraktowane zostały jako wydatek kwalifikowany (czyli w części finansowany ze środków Unii Europejskiej - w części z budżetu państwa oraz środków Gminy). Końcowym beneficjentem projektu jest Gmina, która w chwili obecnej zarządza trasami. W budżecie gminy co roku są zagwarantowane środki na utrzymanie i konserwację tras.

Wnioskodawca przedstawiając zaistniały stan faktyczny podkreśla, że realizując przedmiotowy projekt przy współudziale powołanych na wstępie środków, Gmina nie osiąga żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych).

W oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy przy tym zauważyć, że źródło finansowania zakupów (środki własne czy też środki z budżetu państwa lub środki z EFRR) pozostaje bez wpływu na realizację ewentualnego prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przedmiotowymi zakupami.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedź na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby zrealizowanego projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Gminę. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...