• Interpretacja indywidualn...
  01.06.2024

IPPP2/443-410/10-4/RR

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 sierpnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 553 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2010r. (data wpływu 17.06.2010r.), uzupełnione pismem z dnia 04.08.2010r. (data wpływu 10.08.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 17.06.2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z datą ustanowienia Fundacji u notariusza, Fundacja prowadzi działalność od dnia 25.05.2007r. Zgodnie ze statutem Fundacja jest powołana w celach:

* upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, propagowanie równouprawnienia osób i grup społecznych zagrożonych wykluczeniem społecznym albo dyskryminacji na skutek swojej rasy, religii, narodowości, płci, przynależności do określonej grupy społecznej lub z powodu swojego światopoglądu i przekonań,

* propagowanie rozwoju demokracji, integracji Polski z rynkiem światowym i środowiskiem międzynarodowym (tzw. globalizacja) z uwzględnieniem zmian związanych z tworzeniem się społeczeństwa różnorodnego, kształtowanie, budowanie i promowanie społeczeństwa inkluzywnego i otwartego wobec różnorodności społecznej.

Działalność Fundacji ma charakter niezarobkowy. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Fundacja posiada status OPP od 30.12.2009r.

Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Nie jest czynnym podatnikiem VAT. Fundacja nie wykonuje żadnych czynności polegających na sprzedaży towarów i usług. Fundacja nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w związku z którymi ponosi wydatki na nabycie towarów i usług.

Fundacja realizuje projekty w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców. Na realizacje ww. projektów zgodnie z umową o dofinansowanie Fundacja otrzymuje środki, w ramach których świadczy usługi na rzecz beneficjentów ostatecznych i wszystkie te usługi mają charakter nieodpłatny. Realizując projekt Fundacja zgodnie z budżetem ponosi wydatki na zakup rożnych towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja jest podmiotem uprawnionym do odliczenia podatku VAT naliczonego od dokonywanych zakupów związanych z realizacją projektów z Europejskiego Funduszu...

Zdaniem Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów, Fundacja nie może odliczyć podatku VAT naliczonego od nabywanych towarów i usług w ramach realizowanych projektów z Europejskiego Funduszu na Rzecz integracji Obywateli Państw Trzecich i Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców.

W rozumieniu przepisów Fundacja nie spełnia kryteriów zawartych w artykule 15 pkt 1, 2 ustawy o podatku od towarów i usług i na podstawie art. 15 wnioskuje, iż nie przysługuje jej zwrot podatku VAT wynikający z zakupów towarów i usług w ramach projektów, które realizuje z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Fundacja prowadzi działalność o charakterze niezarobkowym, posiada status OPP. Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Nie jest czynnym podatnikiem VAT. Fundacja nie wykonuje żadnych czynności polegających na sprzedaży towarów i usług. Fundacja nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w związku z którymi ponosi wydatki na nabycie towarów i usług. Fundacja realizuje projekty w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców. Na realizacje ww. projektów zgodnie z umową o dofinansowanie Fundacja otrzymuje środki, w ramach których świadczy usługi na rzecz beneficjentów ostatecznych i wszystkie te usługi maja charakter nieodpłatny. Realizując projekt Fundacja zgodnie z budżetem ponosi wydatki na zakup rożnych towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadań nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowych operacji. W związku z powyższym Fundacja Forum Różnorodności nie będzie podmiotem uprawnionym do odliczenia podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów związanych z realizacją projektów z Europejskiego Funduszu.

W zakresie ww. przedsięwzięcia Fundacja nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...