• Interpretacja indywidualn...
  14.05.2024

IBPP1/443-450/10/MS

Interpretacja indywidualna
z dnia 27 sierpnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 542 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2010r. (data wpływu 17 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2010r. (data wpływu 9 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy wypłacane Wnioskodawcy (w oparciu o umowy dwustronne pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą oraz w oparciu o umowy trójstronne pomiędzy Wnioskodawcą, K. H. E. E. Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą) premie pieniężne, związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę określonych usług marketingowych, promocyjnych oraz technicznych, stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i czy powinny być udokumentowane fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 tej ustawy – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 17 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy wypłacane Wnioskodawcy (w oparciu o umowy dwustronne pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą oraz w oparciu o umowy trójstronne pomiędzy Wnioskodawcą, K. H. E. E. Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą) premie pieniężne, związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę określonych usług marketingowych, promocyjnych oraz technicznych, stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i czy powinny być udokumentowane fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 tej ustawy.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 sierpnia 2010r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-450/10/MS z dnia 21 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie obrotu artykułami elektrycznymi, elektrotechnicznymi, telekomunikacyjnymi, osprzętem elektroinstalacyjnym, siłowym jak również kablami i przewodami elektrycznymi i telekomunikacyjnymi.

Wnioskodawca jest udziałowcem K. H. E. E. Sp. z o.o. z siedzibą w W. KHE E. Sp. z o.o. w interesie udziałowców oraz firm stowarzyszonych koordynuje proces zaopatrzenia, negocjuje warunki handlowe, prowadzi działalność promocyjną oraz marketingową.

Dostawcami towarów będących przedmiotem obrotu są wiodący producenci szeroko rozumianego sprzętu elektrycznego i elektrotechnicznego zarówno polscy jak i zagraniczni.

W większości przypadków z dostawcami zawierane są trójstronne umowy handlowe, które określają warunki współpracy dla wszystkich podmiotów wchodzących w skład KHE E. Sp. z o.o. W indywidualnych przypadkach zawierane są indywidualne umowy pomiędzy Wnioskodawcą oraz konkretnym dostawcą sprzętu.

Umowy handlowe określają między innymi rabaty na określone grupy asortymentowe produktów oferowanych przez danego producenta, jak również wynagrodzenie należne odbiorcom za osiągnięcie określonego wolumenu zakupów (premie pieniężne). W niektórych przypadkach wypłata premii pieniężnej uwarunkowana jest świadczeniem przez Wnioskodawcę usług marketingowych, promocyjnych, technicznych polegających na odpowiedniej ekspozycji produktów, dystrybucji materiałów reklamowych, promocji produktów wśród odbiorców Wnioskodawcy, odpowiednim doborze sprzętu i szeroko rozumianego doradztwa w zakresie towarów stanowiących wolumen handlowy danego producenta. W innych przypadkach premia pieniężna nie jest powiązana z jakimikolwiek świadczeniem ze strony Wnioskodawcy i stanowi jedynie wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotów.

Umowy handlowe określają miesięczny, kwartalny, półroczny, a w niektórych przypadkach roczny okres rozliczeniowy. Premia pieniężna stanowi odpowiedni procent w stosunku do przekroczenia określonego pułapu obrotów netto. Wysokość wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy określona jest procentowo od wielkości obrotu u danego producenta na poszczególnych grupach asortymentowych. Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy nie jest powiązane z konkretnymi dostawami, ale z całym wolumenem dostaw w okresie rozrachunkowym.

Uzupełniając stan faktyczny Wnioskodawca stwierdził, że jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W przypadku umów trójstronnych pomiędzy Wnioskodawcą, K. H. E. E. Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą wynagrodzenie przysługujące Wnioskodawcy wypłacane jest przez dostawcę (producenta).

Na podstawie umów zarówno dwustronnych zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą jak i trójstronnych zawartych pomiędzy Wnioskodawcą, K. H. E. E. Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą Wnioskodawca zobowiązany jest do określonych działań marketingowych, promocyjnych, technicznych polegających na: odpowiedniej ekspozycji produktów, dystrybucji materiałów reklamowych, promocji produktów wśród odbiorców, odpowiednim doborze sprzętu i szeroko rozumianym doradztwie technicznym w przedmiotowym zakresie, organizowaniu szkoleń dla pracowników oraz klientów, powstrzymywaniu się od zakupów podobnego asortymentu od innych dostawców, utrzymywaniu stanów magazynowych w celu zapewnienia ciągłości sprzedaży, uczestniczeniu w akcjach promocyjnych i reklamowych organizowanych przez dostawcę. Wszystkie opisane działania mają na celu intensyfikację sprzedaży produktów dostawcy a zatem prowadzą do zwiększonych zakupów u dostawcy.

Wynagrodzenie przysługujące Wnioskodawcy uzależnione jest od wywiązania się Wnioskodawcy z wyżej opisanych działań marketingowych, promocyjnych oraz technicznych.

Wysokość wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy uzależniona jest od:

* uzyskania określonych progów obrotów z danych dostawcą (producentem) w określonym czasie. W umowach określone są progresywne skale powodujące osiąganie relatywnie wyższych wynagrodzeń (premii pieniężnych) wraz z rosnącymi obrotami lub jest to,

* wynagrodzenie stałe (procentowe - tzw. liniowe),

* lub wynagrodzenie mieszane, czyli wynagrodzenie stałe (procent) oraz zadaniowe czyli progresywne w skali określonej umową.

Umowy określają zobowiązanie Wnioskodawcy do terminowego regulowania zobowiązań względem dostawcy (producenta). Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy zależne jest od terminowego regulowania zobowiązań względem dostawcy oraz ustalane na podstawie obrotów z danym dostawcą w okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, półrocze, rok). Umowy określają stałe i permanentne działania Wnioskodawcy zmierzające do maksymalizacji sprzedaży produktów danego dostawcy (producenta). Umowy nie określają konieczności potwierdzania tych działań jak również nie określają sposobu weryfikacji tych działań przez producentów. Nadzór ze strony producenta (dostawcy) nad realizacją działań prowadzony jest na bieżąco poprzez wizyty umocowanych przedstawicieli handlowych producenta (dostawcy).

W przypadku jeżeli w okresie rozliczeniowym Wnioskodawca nie wykonywałby działań marketingowych, promocyjnych oraz w zakresie doradztwa technicznego na podstawie zawartych umów wynagrodzenie Wnioskodawcy nie przysługiwałoby, przy czym jest to sytuacja czysto hipotetyczna, ponieważ oznaczałoby to nie realizowanie przez Wnioskodawcę zadań nałożonych na niego zawartą z dostawcą umową, co mogłoby doprowadzić do jej rozwiązania, byłyby więc to działania irracjonalne z punktu widzenia prowadzenia przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Wnioskodawca na rzecz dostawców świadczy usługi sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod numerami:

* 74.13.11 - Usługi w zakresie badania rynku (usługi marketingowe),

* 74.40.1 - Usługi reklamowe,

* 74.30.1 - Usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji gdy wypłacana premia pieniężna powiązana jest ze świadczeniem przez Wnioskodawcę określonych usług marketingowych, promocyjnych oraz technicznych, stanowi dla jego beneficjenta odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i winna być udokumentowana wystawioną fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie z tytułu premii pieniężnej jeżeli jest powiązane z dodatkowymi czynnościami promocyjnymi, marketingowymi oraz technicznymi mieści się w definicji usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu, mieści się w definicji usługi. Działania Wnioskodawcy polegają na odpłatnym świadczeniu określonych czynności, które w całości stanowią usługę, za którą Wnioskodawcy przysługuje określone w umowie wynagrodzenie, określone jako procent od obrotu u danego kontrahenta na poszczególnych grupach asortymentowych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedmiotowe usługi za świadczenie których Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie zwane premią pieniężną, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych oraz winny być udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy usługi - tj. kontrahenta po wykonaniu usługi w terminie 7 dni od zakończenia okresu rozliczeniowego określonego w umowie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż w związku z tym, że wypłaty Wnioskodawcy premii pieniężnych powiązanych ze świadczeniem przez Wnioskodawcę określonych usług marketingowych, promocyjnych oraz technicznych, zarówno w oparciu o umowy dwustronne pomiędzy Wnioskodawcą a producentami-dostawcami jak i w oparciu o umowy trójstronne pomiędzy Wnioskodawcą, K. H. E. E. Sp. z o.o. oraz producentami-dostawcami, dokonywane są na analogicznych zasadach – w kwestii uznania tych premii jako wynagrodzenia za odpłatne świadczenie przez Wnioskodawcę usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz w kwestii dokumentowania tych premii wydane zostało jedno rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2010r.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.) wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, iż w przepisach powołanej ustawy określeniem „usług” objęto obszerny krąg czynności obejmujący swoim zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Jednocześnie z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl art. 29 ust. 4 cyt. ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Wskazać również należy, iż w myśl art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie obrotu artykułami elektrycznymi, elektrotechnicznymi, telekomunikacyjnymi, osprzętem elektroinstalacyjnym, siłowym jak również kablami i przewodami elektrycznymi i telekomunikacyjnymi.

Wnioskodawca jest udziałowcem K. H. E. E. Sp. z o.o. z siedzibą w W. KHE E. Sp. z o.o. w interesie udziałowców oraz firm stowarzyszonych koordynuje proces zaopatrzenia, negocjuje warunki handlowe, prowadzi działalność promocyjną oraz marketingową.

Dostawcami towarów będących przedmiotem obrotu są wiodący producenci szeroko rozumianego sprzętu elektrycznego i elektrotechnicznego zarówno polscy jak i zagraniczni.

W większości przypadków z dostawcami zawierane są trójstronne umowy handlowe, które określają warunki współpracy dla wszystkich podmiotów wchodzących w skład KHE E. Sp. z o.o. W indywidualnych przypadkach zawierane są indywidualne umowy pomiędzy Wnioskodawcą oraz konkretnym dostawcą sprzętu.

W przypadku umów trójstronnych pomiędzy Wnioskodawcą, K. H. E. E. Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą wynagrodzenie przysługujące Wnioskodawcy wypłacane jest przez dostawcę (producenta).

Na podstawie umów zarówno dwustronnych zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą jak i trójstronnych zawartych pomiędzy Wnioskodawcą, K. H. E. E. Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą Wnioskodawca zobowiązany jest do określonych działań marketingowych, promocyjnych, technicznych polegających na: odpowiedniej ekspozycji produktów, dystrybucji materiałów reklamowych, promocji produktów wśród odbiorców, odpowiednim doborze sprzętu i szeroko rozumianym doradztwie technicznym w przedmiotowym zakresie, organizowaniu szkoleń dla pracowników oraz klientów, powstrzymywaniu się od zakupów podobnego asortymentu od innych dostawców, utrzymywaniu stanów magazynowych w celu zapewnienia ciągłości sprzedaży, uczestniczeniu w akcjach promocyjnych i reklamowych organizowanych przez dostawcę. Wszystkie opisane działania mają na celu intensyfikację sprzedaży produktów dostawcy a zatem prowadzą do zwiększonych zakupów u dostawcy.

Ponadto umowy określają zobowiązanie Wnioskodawcy do terminowego regulowania zobowiązań względem dostawcy (producenta). Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy zależne jest od terminowego regulowania zobowiązań względem dostawcy oraz ustalane na podstawie obrotów z danym dostawcą w okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, półrocze, rok). Umowy określają stałe i permanentne działania Wnioskodawcy zmierzające do maksymalizacji sprzedaży produktów danego dostawcy (producenta). Umowy nie określają konieczności potwierdzania tych działań jak również nie określają sposobu weryfikacji tych działań przez producentów. Nadzór ze strony producenta (dostawcy) nad realizacją działań prowadzony jest na bieżąco poprzez wizyty umocowanych przedstawicieli handlowych producenta (dostawcy). W przypadku jeżeli w okresie rozliczeniowym Wnioskodawca nie wykonywałby działań marketingowych, promocyjnych oraz w zakresie doradztwa technicznego na podstawie zawartych umów wynagrodzenie Wnioskodawcy nie przysługiwałoby, przy czym jest to sytuacja czysto hipotetyczna, ponieważ oznaczałoby to nie realizowanie przez Wnioskodawcę zadań nałożonych na niego zawartą z dostawcą umową, co mogłoby doprowadzić do jej rozwiązania, byłyby więc to działania irracjonalne z punktu widzenia prowadzenia przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Wnioskodawca na rzecz dostawców świadczy usługi sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod numerami:

* 74.13.11 - Usługi w zakresie badania rynku (usługi marketingowe),

* 74.40.1 - Usługi reklamowe,

* 74.30.1 - Usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

Wysokość premii pieniężnej przysługującej Wnioskodawcy uzależniona jest od:

* uzyskania określonych progów obrotów z danych dostawcą (producentem) w określonym czasie. W umowach określone są progresywne skale powodujące osiąganie relatywnie wyższych wynagrodzeń (premii pieniężnych) wraz z rosnącymi obrotami lub jest to

* wynagrodzenie stałe (procentowe - tzw. liniowe) lub wynagrodzenie mieszane czyli

* wynagrodzenie stałe (procent) oraz zadaniowe czyli progresywne w skali określonej umową.

Z powyższego wynika, iż wyliczona według ww. zasad premia pieniężna jest udzielana Wnioskodawcy w zamian za dokonanie przez niego zakupu określonej ilości towarów producenta-dostawcy oraz wykonanie dodatkowych działań marketingowych, promocyjnych, technicznych polegających na: odpowiedniej ekspozycji produktów, dystrybucji materiałów reklamowych, promocji produktów wśród odbiorców, odpowiednim doborze sprzętu i szeroko rozumianym doradztwie technicznym w przedmiotowym zakresie, organizowaniu szkoleń dla pracowników oraz klientów, utrzymywaniu stanów magazynowych w celu zapewnienia ciągłości sprzedaży, uczestniczeniu w akcjach promocyjnych i reklamowych organizowanych przez dostawcę, oraz na powstrzymywaniu się od zakupów podobnego asortymentu od innych dostawców.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, że mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której pomiędzy stronami został zawarty stosunek zobowiązaniowy na mocy którego jedna strona transakcji zobowiązana jest do wykonania określonych czynności na rzecz drugiej strony, za które to czynności przewidziana jest należna zapłata nazwana premią pieniężną. Strony łączy tym samym stosunek prawny wiążący się ze świadczeniem wzajemnym.

Zatem zobowiązanie Wnioskodawcy wynikające z zawartej umowy do świadczenia na rzecz kontrahenta (producenta-dostawcy) wskazanych czynności powoduje, że zachowanie takie spełnia przesłanki do uznania go za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a wypłacona przez kontrahenta (producenta-dostawcę) premia stanowi wynagrodzenie za świadczenie tej usługi.

Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz stan prawny stwierdzić należy, iż premia pieniężna udzielona w zamian za dokonanie zakupu określonej ilości towarów z jednoczesnym świadczeniem dodatkowych czynności stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. Przy czym zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT według takiej samej stawki podlega opodatkowaniu powstrzymywanie się Wnioskodawcy od zakupów podobnego asortymentu towarów od innych dostawców. W myśl bowiem tego przepisu towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Dla udokumentowania powyższych transakcji zastosowanie znajdą przepisy art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem, świadczenie usług przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta (producenta-dostawcy) winno być udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez Wnioskodawcę w oparciu o ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z § 9 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12. W przypadku gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Zatem faktura dokumentująca świadczenie przez Wnioskodawcę określonych we wniosku usług, za które przysługuje mu przewidziane w umowie wynagrodzenie powinna być wystawiona nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania tych usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymane przez niego premie pieniężne (w oparciu o umowy dwustronne pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą oraz w oparciu o umowy trójstronne pomiędzy Wnioskodawcą, K. H. E. E. Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą) stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i powinny być udokumentowane fakturą VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 tej ustawy, w terminie 7 dni od dnia ich wykonania należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Z uwagi na to, iż Wnioskodawca zawęził swoje stanowisko tylko i wyłącznie do kwestii opodatkowania otrzymywanych przez niego premii pieniężnych (w oparciu o umowy dwustronne pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą oraz w oparciu o umowy trójstronne pomiędzy Wnioskodawcą, K. H. E. E. Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą) stanowiących wynagrodzenie za świadczenie przez niego usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia nie jest kwestia opodatkowania wypłacanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych.

W zakresie opodatkowania i udokumentowania wypłacanych Wnioskodawcy (w oparciu o umowy dwustronne pomiędzy Wnioskodawcą a producentem-dostawcą oraz w oparciu o umowy trójstronne pomiędzy Wnioskodawcą, K. H. E. E. Sp. z o.o. oraz producentem-dostawcą) premii pieniężnych stanowiących wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotu i nie związanych ze spełnieniem przez Wnioskodawcę jakichkolwiek świadczeń dodatkowych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...