• Interpretacja indywidualn...
  30.04.2024

ITPP1/443-1247/10/AJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 21 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 258 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu 23 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty wydatkowanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 23 grudnia 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwot wydatkowanych z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od 1 grudnia 2007 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży biżuterii sztucznej oraz pamiątek. Obowiązek stosowania kasy fiskalnej nastąpił 1 września 2009 r. Została zakupiona kasa fiskalna, skorzystano też z ulgi na zakup tejże kasy. Jednak kasa po kilku miesiącach używania zaczęła się psuć. Została dwa razy oddana do serwisu na naprawę, po czym Wnioskodawca znów jej używał. W listopadzie 2010 r. znów nastąpiła awaria kasy. W tym przypadku awaria była na tyle poważna, iż trzeba było wymienić moduł fiskalny kasy. Serwis dokonał w ramach gwarancji wymiany, Wnioskodawca kasę zaczął znów używać, do urzędu skarbowego natomiast złożono informację o ponownym zgłoszeniu kasy po wymianie modułu fiskalnego. W kasie nie został zmieniony numer fabryczny, zmianie uległ natomiast numer unikatowy w związku ze zmianą modułu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z zaistniałą sytuacją wnioskodawca powinien dokonać zwrotu ulgi, z której skorzystał przy zakupie kasy fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinno się dokonywać zwrotu ulgi, z której skorzystano po zakupie kasy fiskalnej. W przypadku awarii tej kasy nastąpiła krótka przerwa w jej używaniu. W ramach gwarancji kasa została oddana do serwisu. Po kilkunastu dniach otrzymano naprawioną kasę, którą Wnioskodawca nadal wykorzystuje do ewidencjonowania sprzedaży. W takim przypadku, zdaniem Wnioskodawcy, nie powstanie obowiązek zwrotu ulgi. Przerwa w użytkowaniu kasy fiskalnej dotyczyła tylko pewnego, krótkiego okresu i nie miała postaci trwałego zaprzestania użytkowania. Serwis nie wymienił kasy na nową, dokonał wymiany jedynie części uszkodzonej w kasie. Nie zmienił się numer fabryczny kasy. Książka serwisowa jest nadal ta sama.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i dotyczy podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 powołanej ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Natomiast jak wynika z zapisu art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Na podstawie art. 111 ust. 7 pkt 2 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z ich odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących, przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas oraz konieczność zapewnienia kontroli realizacji nałożonego na podatników obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem (zwrotem) tych kwot.

Natomiast na podstawie art. 111 ust. 9 pkt 1 i 3 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia m.in. szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące i warunki stosowania kas przez podatników.

Kwestie rozliczenia wydatków poniesionych w związku z nabyciem urządzeń fiskalnych, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. regulowały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1509 ).

Stosownie do zapisu § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

zaprzestaną działalności;

nastąpi otwarcie likwidacji;

zostanie ogłoszona upadłość;

nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);

dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

Obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących dotyczy tylko tych kas, których dotyczą okoliczności wymienione w ust. 1 (§ 6 ust. 2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od września 2009 r. prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej i skorzystał z ulgi z tytułu jej zakupu. Kasa dwukrotnie uległa awarii, w związku z czym była oddawana do naprawy firmie prowadzącej serwis. W miesiącu listopadzie 2010 r. w wyniku kolejnej już awarii, serwis dokonał w ramach gwarancji wymiany pamięci fiskalnej, w efekcie czego, zmianie uległ numer unikatowy kasy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że podatnik jest obowiązany do zwrotu kwoty wydatkowanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej w konkretnie określonych przypadkach.

Odnosząc zatem przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, że fakt wymiany pamięci fiskalnej nie jest wymieniony wśród okoliczności powodujących utratę prawa do odliczonej ulgi z tytułu zakupu kasy. Zarówno czasowa przerwa w ewidencjonowaniu przy zastosowaniu urządzenia fiskalnego spowodowana awarią i koniecznością dokonania naprawy, jak i wymiana pamięci fiskalnej nie są okolicznościami, które powodującymi zaprzestanie używania kasy.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonania zwrotu odliczonej ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej w związku z przedstawionymi w stanie faktycznym okolicznościami.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...