• Interpretacja indywidualn...
  23.05.2024

IBPP1/443-1078/09/EA

Interpretacja indywidualna
z dnia 15 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 211 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2009r. (data wpływu 23 października 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług księgowych oraz usług w zakresie doradztwa – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 23 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług księgowych oraz usług w zakresie doradztwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od stycznia 2008r. Wnioskodawca prowadzi biuro rachunkowe. Przedmiotem świadczonych usług jest:

1. prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości; sporządzanie deklaracji podatkowych;

2. ewidencja środków trwałych i wyposażenia;

3. ewidencja sprzedaży oraz zakupu VAT;

4. ewidencja wynagrodzeń, narzutów na wynagrodzenia, pełna dokumentacja dla pracowników;

5. pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD: 70.22.2).

Wnioskodawca posiada uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wnioskodawca nie jest doradcą podatkowym. Usługi zostały sklasyfikowane przez GUS jako 69.20.z. Od początku prowadzonej działalności Wnioskodawca opodatkowuje wszystkie czynności podatkiem VAT, zgodnie ze zgłoszeniem, którego dokonał w urzędzie skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT ze względu na wysokość obrotów...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi księgowe mieszczą się w PKWiU:

1. 69.20.21 usługi sprawdzania rachunków;

2. 69.20.22 usługi zestawienia sprawozdań i bilansów finansowych;

3. 69.20.23 usługi w zakresie księgowości;

4. 69.20.24 usługi sporządzania listy płac;

5. 69.20.29 pozostałe usługi rachunkowo-księgowe;

6. 69.20.3 usługi doradztwa podatkowego.

Z opodatkowania podatkiem VAT nie mogą być zwolnione usługi doradztwa podatkowego. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie dotyczą doradztwa podatkowego, do którego Wnioskodawca nie ma uprawnień. Dlatego też Wnioskodawca uważa, iż wykonywane przez niego usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT ze względu na wysokość obrotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące do dnia 31 grudnia 2009r., gdyż we wniosku z dnia 24 września 2009r. (data wpływu 23 października 2009r.) zaznaczono, iż dotyczy on zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 113 ust. 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w cyt. art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit.a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z § 26 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” jest szerszy niż terminu „usługi w zakresie doradztwa podatkowego”. Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem „doradca” należy rozumieć „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych, doradztwo finansowe, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko. Należy również podkreślić, iż w poz. 37 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (…) nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż od stycznia 2008r. Wnioskodawca prowadzi biuro rachunkowe. Przedmiotem świadczonych usług jest:

1. prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości;

2. sporządzanie deklaracji podatkowych;

3. ewidencja środków trwałych i wyposażenia;

4. ewidencja sprzedaży oraz zakupu VAT;

5. ewidencja wynagrodzeń, narzutów na wynagrodzenia, pełna dokumentacja dla pracowników;

6. pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD: 70.22.2).

Wnioskodawca posiada uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wnioskodawca nie jest doradcą podatkowym. Usługi zostały sklasyfikowane przez GUS jako 69.20.z. Od początku prowadzonej działalności Wnioskodawca opodatkowuje wszystkie czynności podatkiem VAT, zgodnie ze zgłoszeniem, którego dokonał w urzędzie skarbowym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz wskazane przepisy prawa należy stwierdzić, że w ocenie tut. organu bez znaczenia dla sprawy pozostaje fakt, czy Wnioskodawca jest czy nie jest doradcą podatkowym. Najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest bowiem charakter wykonywanych czynności.

Jednakże przede wszystkim należy zauważyć, iż Wnioskodawca wskazał, że wykonywana przez niego działalność obejmuje również pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, ze względu na wykonywanie przez Wnioskodawcę usług obejmujących m.in. pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, będzie miało zastosowanie wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT.

Jeśli bowiem choć jedna czynność wykonywana przez Wnioskodawcę jest wyłączona ze zwolnienia, to Wnioskodawca w ramach całej działalności (tj. do czynności, które nie są objęte ewentualnymi zwolnieniami przedmiotowymi) nie może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...