• Postanowienie o zakresie ...
  21.05.2024

II US. PB-I/415/26/06

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 18 kwietnia 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 795 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

W jaki sposób należy zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakup gruntów oraz materiałów i usług budowlanych nabytych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług budowy budynków mieszkalnych?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 14 ust. 1, art. 22 ust. 1 i art. 22g ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), § 17, 27, 28 i 29 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. (Dz. U. Nr 152, poz. 1475), po rozpatrzeniu wniosku strony z dnia 28.02.2006 r. (data wpływu: 1.03.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej wyjaśnienia: w jaki sposób należy zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakup gruntów oraz materiałów i usług budowlanych nabytych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług budowy budynków mieszkalnych, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko podatnika za prawidłowe.

W dniu 1.03.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek z dnia 28.02.2006 r. pana Ronalda J. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik jest udziałowcem spółki cywilnej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie budowy domów mieszkalnych przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. Podatek dochodowy spółka opłaca na zasadach ogólnych prowadząc podatkową księgę przychodów. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, grunty pod budowę budynków najczęściej kupowane są na podstawie aktów notarialnych. Ponadto w celu wykonania usługi budowlanej, spółka dokonuje zakupu materiałów i usług. Na koniec roku grunty i budynki będą podlegały spisowi z natury. Podatnik pyta, w jaki sposób należy zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakup gruntów oraz materiałów i usług budowlanych, nabytych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług budowy budynków mieszkalnych. Zdaniem podatnika w opisanej sytuacji, zakup gruntów jest towarem w rozumieniu § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów i może go ująć w kol. 10 księgi w miesiącu, w którym nastąpiło nabycie. Podobnie ma prawo postąpić w przypadku zakupu materiałów i usług budowlanych. Natomiast opłaty notarialne ma prawo traktować jako koszty uboczne zakupu i ująć w kolumnie 11 księgi. Ponadto, na koniec roku. zarówno grunty, jak i budynki będą podlegały spisowi z natury i wycenie w oparciu o § 29 ww. rozporządzenia. Zakup tych gruntów nie stanowi środka trwałego, gdyż są one przeznaczone do sprzedaży wraz z wznoszonymi na nich budynkami.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska Podatnika Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie, wyjaśnia, co następuje:

Z zapytania wynika, że przedmiotem działalności gospodarczej podatnika w ramach spółki cywilnej jest budowa budynków mieszkalnych, a następnie ich sprzedaż wraz z gruntem. Przychody uzyskane z tej sprzedaży są przychodami z prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 i art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W tej sytuacji mają zastosowanie ogólne zasady ustalania dochodów, rozumianych jako osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów z danego źródła nad kosztami ich uzyskania.

Przepis art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Nie znajduje tu jednak zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy, który nie pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wydatków poniesionych na nabycie (wytworzenie lub ulepszenie) środków trwałych, gdyż z racji specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej, grunty zakupione pod budowę budynków mieszkalnych na sprzedaż nie stanowią środków trwałych, lecz są towarem handlowym. W związku z tym wydatki poniesione na nabycie gruntów pod budowę budynków mieszkalnych na sprzedaż, stanowią koszt uzyskania przychodów ze sprzedaży tych domów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475). Zgodnie z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów zawartymi w ww. rozporządzeniu, kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Prawidłowe zatem będzie księgowanie zakupionych gruntów oraz zakupionych materiałów budowlanych i usług w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, tj. "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Natomiast kolumna 11 jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, (np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze itp.). Poprawne zatem będzie księgowanie w kolumnie 11 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, tj. "Koszty uboczne zakupu", wydatku poniesionego na opłatę notarialną przy zakupie gruntów na podstawie aktu notarialnego (będących towarem handlowym w prowadzonej przez pana działalności gospodarczej) jako ściśle związanego z dokonanym zakupem.

Należy nadmienić, że zgodnie z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. (Dz. U. Nr 152, poz. 1475) zakup towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich nabyciu, natomiast zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 20 i 30, jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym. Na koniec roku podatkowego zgodnie z § 27, podatnicy są zobowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadów. Sposób sporządzenia spisu i jego wycenę regulują przepisy § 28 i 29 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...