• Interpretacja indywidualn...
  05.06.2024

IPPB1/415-1334/08-2/AŻ

Interpretacja indywidualna
z dnia 9 lutego 2009

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2008 r. (data wpływu 02 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za wykonywanie czynności inspektora nadzoru na budowach finansowanych przez Unię Europejską - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 02 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za wykonywanie czynności inspektora nadzoru na budowach finansowanych przez Unię Europejską .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie kierowania i nadzorowania robót budowlanych. Od 1 sierpnia 2006 roku ma umowę z firmą, która jest tzw. Inżynierem Kontaktu według procedur unijnych F.... Według tej umowy Wnioskodawca jest inspektorem nadzoru na budowach dofinansowywanych przez Unię Europejską z Funduszu Spójności. Beneficjentem pomocy z Unii Europejskiej w 73% wartości robót jest Gmina P.. Wnioskodawca ma umowę tylko ma czas trwania tego Kontraktu. Walutą rozliczeniową jest Euro. Zarówno Gmina z firmą, z którą Wnioskodawca ma umowę, jak i firma ta z Wnioskodawcą rozliczają się w Euro w przeliczeniu na złote po aktualnym kursie NBP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może wystąpić do Urzędu Skarbowego z wnioskiem o zwrot zapłaconych zaliczek podatkowych... Wszystkie należne podatki Wnioskodawca opłaca w ustawowych terminach.

Zdaniem Wnioskodawcy w oparciu o wyroki Sądu: WSA z dn. 27 marca 2008 r., sygn. akt II SA/Wa 2165/07, WSA z dn. 24 stycznia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 1755/07, WSA z dn. 13 Czerwca 2007 r., sygn. akt I SA/Kr 1555/06, WSA z dn. 5 kwietnia 2007 r., sygn. akt I SA/Kr 1418/06, WSA z dn. 24 października 2007 r., sygn. akt I SA/Gl 308/07 i zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 Ustawy o PIT, ponieważ pieniądze na wynagrodzenie za pracę pochodzą z dotacji celowej z Funduszu Unii Europejskiej, Wnioskodawca powinien być zwolniony z płacenia przynajmniej 73% naliczonego podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powołany przepis wprowadza przedmiotowo-podmiotowe przesłanki zwolnienia, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

Zgodnie z powyższym istotne jest zarówno pochodzenie dochodów z określonych źródeł jak i bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem.

Z tego względu dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów, przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz treść umów, na podstawie których podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody.

Ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych mogą korzystać wynagrodzenia pracowników, zleceniobiorców oraz osób zaangażowanych na podstawie umowy o dzieło, jeśli wynagrodzenia te są finansowane przez pracodawcę, zleceniodawcę ze środków pomocowych, a oni bezpośrednio realizują program objęty pomocą. Zwolnienie nie dotyczy jednak dochodów osób fizycznych, którym podmiot bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ograniczenie to oznacza, że nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż od 1 sierpnia 2006 r. na podstawie umowy z firmą, która jest tzw. Inżynierem Kontraktu wg procedur unijnych FIDIC pełni funkcję inspektora nadzoru na budowach dofinansowywanych przez Unię Europejską z Funduszu Spójności. Firma, z którą Wnioskodawca zawarł umowę jest jedynie podwykonawcą kontraktu realizowanego przez bezpośredniego beneficjenta pomocy, którym jest Gmina P..

Reasumując, w świetle przedstawionych uregulowań prawnych należy stwierdzić, iż wynagrodzenie Wnioskodawcy nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie spełnia warunków wynikających z przedmiotowego przepisu – Wnioskodawca nie jest bezpośrednim beneficjentem lecz podwykonawcą projektu realizowanego przez bezpośredniego beneficjenta, którym jest gmina P..

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...