• Interpretacja indywidualn...
  27.04.2024

IPPP2/443-717/11-4/MM

Interpretacja indywidualna
z dnia 6 września 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011r. (data wpływu 13.06.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie rozłożenia płatności podatku VAT na raty w sytuacji, gdy płatność przez nabywcę udziału będzie rozłożona w czasie na kilka transzy – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13.06.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT z tytułu sprzedaży udziału w gruncie budowlanym, terminu, w jakim podatek ten powinien zostać uiszczony, rozłożenia płatności podatku VAT na raty w sytuacji, gdy płatność przez nabywcę udziału będzie rozłożona w czasie na kilka transzy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:
Na podstawie aktu notarialnego firma Sp. z. o.o. nabyła 1/2 udziału w działce budowlanej zakupionej od osoby fizycznej. W najbliższym czasie planowana jest odsprzedaż niniejszego udziału czyli (1/2) w gruncie (działka budowlana z wydanym pozwoleniem na budowę) innej Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.
Przy transakcji sprzedaży rozważany jest odroczony termin płatności oraz płatność ratalna przez kupującą Spółkę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z podziałem płatności na transzę rozłożone w czasie podatek VAT będzie naliczany w terminie i wysokości adekwatnej do danej transzy płaconej na podstawie wystawionej faktury częściowej (zgodnie z harmonogramem aktu notarialnego)...
Zdaniem Wnioskodawcy ewentualna wymagalność naliczenia podatku VAT powinna występować w wysokości i terminie adekwatnym do każdej raty płatności.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy planowana jest sprzedaż udziału w gruncie, w konsekwencji której nabywca będzie dysponować towarem jak właściciel należy uznać, że dokonano dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w w/w przepisie podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie przepisu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Obrotem są zatem kwoty należne z tytułu tych czynności opodatkowanych, które wykonywane są przez podatnika. Przedkładając powyższe na grunt niniejszej sprawy obrotem jest cała kwota, jaką Spółka z o.o. jest zobowiązana uiścić z tytułu przeniesienia prawa do rozporządzania towarem (udziałem w gruncie) jak właściciel.
Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Zgodnie z art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.
Powyższe zasady zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej „rozporządzeniem”.
Według § 5 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
Fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12 (§ 9 ust. 1 rozporządzenia).
W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Jak stanowi art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca na podstawie aktu notarialnego nabył 1/2 udziału w działce budowlanej zakupionej od osoby fizycznej. W najbliższym czasie planowana jest odsprzedaż niniejszego udziału czyli (1/2) w gruncie (działka budowlana z wydanym pozwoleniem na budowę) innej Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Przy transakcji sprzedaży rozważany jest odroczony termin płatności oraz płatność ratalna przez kupującą Spółkę.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, iż błędne jest stwierdzenie Wnioskodawcy, że w sytuacji, gdy płatność za sprzedaż udziału w gruncie rozłożona jest na raty podatek VAT będzie naliczany w terminie i wysokości adekwatnej do danej transzy płaconej na podstawie wystawionej faktury częściowej. W przedmiotowej sprawie do dostawy towarów (sprzedaży udziału w gruncie) dojdzie w momencie objęcia udziału w posiadanie innej Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. W tym też dniu powinna być wystawiona faktura dokumentująca, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, całą należność za sprzedany udział w nieruchomości, nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru. Nie znajdą w tym konkretnym przypadku zastosowania przepisy w zakresie płatności ratalnej oraz wystawiania faktur częściowych. Bez znaczenia w tym momencie jest fakt, że Wnioskodawca nie otrzyma w momencie dostawy towaru całej należności z tytułu przeniesienia własności udziału w gruncie. Obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje w momencie dostawy towaru, a jeżeli dostawa powinna być potwierdzona fakturą w chwili wystawienia faktury na całość należności, nie później jednak niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest osobą prawną – spółką kapitałową, która sprzedaje udział w gruncie innej spółce z o.o., zatem dostawa towaru winna być potwierdzona fakturą dokumentującą całość należności z tytułu przeniesienia własności udziału w gruncie. Obowiązek podatkowy w podatku VAT w tym konkretnym przypadku powstaje w momencie wystawienia tej faktury, nie później niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) należało uznać za nieprawidłowe.
Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była analiza treści zawartej między stronami umowy cywilnoprawnej w formie aktu notarialnego odnoszącego się do odroczonego terminu płatności i płatności ratalnej. Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, iż w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi na pytanie nr 3 przedmiotowego wniosku. Natomiast w zakresie pytania nr 1 i 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych sprawa została rozpatrzona odrębnie (postanowienie z dnia 02.08.2011r., znak IPPB2/436-207/11-4/MZ).
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...