• Interpretacja indywidualn...
  11.05.2024

IPTPP1/443-294/11-4/IG

Interpretacja indywidualna
z dnia 8 września 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 2 czerwca 2011 r.) uzupełnionym w dniu 30 sierpnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur ze stawką zwolnioną za prowadzone przez Wnioskodawcę kursy – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 czerwca 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur ze stawką zwolnioną za prowadzone przez Wnioskodawcę kursy.
Wniosek został uzupełniony w dniu 30 sierpnia 2011r. w zakresie doprecyzowania przedstawionego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.
Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień statutu, posiada osobowość prawną. Nadzór nad Fundacją pełni Minister Edukacji Narodowej. Celem Fundacji jest m.in. działanie na rzecz rozwoju nauki i edukacji poprzez organizowanie szkoleń i programów edukacyjnych. Fundacja wystawia faktury VAT na następujące kursy:
kurs „…”, projekt „…”,
kurs obsługi komputera, projekt „…”,
kurs „…", projekt „…”,
kurs „…”,
przeprowadzenie zajęć praktycznych z zakresu obsługi obrabiarek CNC.
Świadczone przez Fundację usługi nie są finansowane ze środków publicznych. Fundacja posiada nadaną decyzją Kuratora Oświaty akredytację dla niżej wymienionego zakresu kształcenia: kursy - pełna księgowość, mała przedsiębiorczość, kierowca wózków jezdniowych i prawo spożywcze; grafika komputerowa, kadry - płace, fakturzysta - kierowca wózków jezdniowych, sprzedawca hurtownik.
Fundacja prowadzi szkoły:
Zaoczne uzupełniające liceum ogólnokształcące dla dorosłych wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych przez Prezydenta Miasta na podstawie ustawy o systemie oświaty;
Zaoczne liceum ogólnokształcące dla dorosłych o uprawnieniach szkoły publicznej;
Policealną szkołę zawodową dla dorosłych o uprawnieniach szkoły publicznej.
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Fundacja jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Podstawa prawna działania: ww. ustawa, zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, decyzja w sprawie nadania uprawnień szkoły publicznej.
Wnioskodawca posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Usługi będące przedmiotem pytania są objęte tym zaświadczeniem, tzn. Wnioskodawca posiada akredytację Kuratora Oświaty (w załączeniu ksero decyzji i zaświadczeń).
Efektem szkoleń jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Przedmiotowe usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą, zawodem. Mają na celu uzyskanie, uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Usługi prowadzone są na podstawie ogólnych przepisów. Objęte są akredytacją w zakresie wymienionym w decyzji kuratora, finansowane są ze środków EFS.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Fundacja prawidłowo wystawia faktury ze stawką VAT zwolnioną dla ww. kursów...
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stosowanie stawki zwolnionej dla ww. kursów. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26-29 zwolnienie przysługuje usługom nauczania języków obcych oraz usługom kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego – kształceniu bądź przekwalifikowaniu zawodowemu służą ww. kursy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Na mocy art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.
Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Stosownie do treści obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania
uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo -rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.
Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 ww. artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 347. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Dokonując oceny, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi są objęte zwolnieniem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 i 29 ustawy, zwalnia od podatku usługi nauczania języków obcych oraz kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Uregulowania zawarte w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, wskazują, iż zwolnienie od podatku VAT obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo – przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, konieczne jest spełnienie przesłanki przedmiotowej w zakresie kształcenia i wychowania oraz przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką (bez względu na to, czy ma ona charakter publiczny, czy niepubliczny) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Odnosząc się do przesłanki przedmiotowej należy wskazać, iż nie jest konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje szkoły:
podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
artystyczne.
System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o czym stanowi pkt 3a) powyższego artykułu.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Na podstawie art. 82 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Zgodnie z ust. 2b powyższego artykułu, organ, o którym mowa w ust. 1a, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje organowi podatkowemu, a w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne również właściwemu kuratorowi oświaty.
Z opisu sprawy wynika, iż Fundacja jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty. Podstawą prawną działania Fundacji jest ww. ustawa, zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz decyzja ws. nadania uprawnień szkoły publicznej. Wnioskodawca posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Usługi będące przedmiotem pytania są objęte tym zaświadczeniem, tzn. Wnioskodawca posiada akredytację Kuratora Oświaty (w załączeniu ksero decyzji i zaświadczeń). Efektem szkoleń jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Przedmiotowe usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą, zawodem. Mają na celu uzyskanie, uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Usługi prowadzone są na podstawie ogólnych przepisów. Objęte są akredytacją w zakresie wymienionym w decyzji kuratora, finansowane są ze środków EFS.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w przypadku, gdy Wnioskodawca jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczy usługi kształcenia objęte wpisem, to usługi te podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Natomiast w sytuacji gdy ww. usługi szkoleniowe są świadczone przez Wnioskodawcę poza zakresem objętym wpisem do ww. ewidencji, lecz w ramach posiadanej przez Wnioskodawcę akredytacji, to podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy.
Zaś kursy języka angielskiego jeżeli nie są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jak również nie są objęte akredytacją podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Reasumując, należy stwierdzić, że prawidłowym jest wystawianie przez Wnioskodawcę faktur, w których świadczenie usług organizowania kursów jest wskazywane jako zwolnione od podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie zwolnienia z opodatkowania prowadzonych kursów należało uznać je za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, że Fundacja jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a usługi będące przedmiotem pytania są objęte tym zaświadczeniem.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...