• Interpretacja indywidualn...
  27.04.2024

IBPBII/1/415-445/11/ŚS

Interpretacja indywidualna
z dnia 26 lipca 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 44 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 20 kwietnia 2011r.), uzupełnionym w dniu 20 czerwca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury wypłacanej z niemieckiej instytucji ubezpieczeniowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury wypłacanej z niemieckiej instytucji ubezpieczeniowej.
Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 10 czerwca 2011r. Znak: IBPBII/1/415-445/11/ŚS wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 20 czerwca 2011r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca pracował i mieszkał w Niemczech przez 16 lat do 2005r. W związku z tym uzyskał w Niemczech emeryturę. Niezależnie od tej emerytury wnioskodawca pobiera świadczenia emerytalne w Polsce. Wnioskodawca wskazał, iż emeryturę z Niemiec od kilku lat pobiera w Polsce w banku, który na jego zlecenie, począwszy od 2006r. potrąca z kwoty emerytury 19% podatku dochodowego i przekazuje do urzędu skarbowego. Dnia 20 stycznia 2011r. wnioskodawca otrzymał z urzędu skarbowego w Niemczech wezwanie do uiszczenia podatku od pobieranej emerytury niemieckiej za lata 2005-2009. W odpowiedzi z dnia 28 lutego 2011r. wnioskodawca wskazał, iż odprowadza podatek do polskiego urzędu skarbowego przesyłając także kopie PIT-ów. Jednakże organ podatkowy w Niemczech wystosował kolejne pismo z dnia 10 marca 2011r. wzywające do zapłaty podatku. Wnioskodawca stwierdził, iż gdy dawał zlecenie w banku potrącania podatku dochodowego od emerytury niemieckiej i jego odprowadzania do polskiego urzędu skarbowego został pouczony, iż dzieje się tak w oparciu o art. 18 pkt 1 powołanej powyżej umowy pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 14 maja 2003r. Jednakże w chwili obecnej wnioskodawca uzyskał informacje, że podatek winien być odprowadzony zgodnie z pkt 2 Umowy, a zatem nie do państwa miejsca zamieszkania, tylko do państwa z którego otrzymuje się płatności z obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych.
W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca stwierdził, iż emerytura jest wypłacana z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego. Wnioskodawca wskazał, iż wynika to z pisma niemieckiego urzędu skarbowego z dnia 10 marca 2011r., w którym to urząd stwierdził, iż założenie iż Rzeczpospolita Polska posiada prawo do opodatkowani emerytury z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego jest błędne oraz należy dostosować się do art. 18 ust. 2 porozumienia w sprawie podwójnego opodatkowania, wg którego Niemcy posiadają prawo do opodatkowania emerytury oraz z dokumentów, dotyczących przyznania przez Niemiecki Federalny Zakład Ubezpieczeń (BFA) emerytury za przepracowane w Niemczech lata, tj. decyzji w sprawie przyznania emerytury z dnia 23 sierpnia 1999r. Niemieckiego Federalnego Zakładu Ubezpieczeń (BFA), decyzji w sprawie ponownego przeliczenia emerytury z dnia 30 sierpnia 2002r. Niemieckiego Federalnego Zakładu Ubezpieczeń (BFA), informacje na temat rewaloryzacji świadczeń z ustawowego ubezpieczenia emerytalnego za lata 2006-2009.
Wnioskodawca w oparciu o pisma niemieckiego urzędu skarbowego z dnia 20 stycznia 2011r. oraz z dnia 10 marca 2011r. zobowiązany został przez niemiecki urząd do złożenia zeznań podatkowych na formularzu 606/045-ESt 1C za otrzymane emerytury w latach 2006-2009 oraz za 2010r. W wyniku złożonych zeznań niemiecki urząd skarbowy przysłał decyzję w sprawie wymiaru podatku dochodowego za te lata wraz z odsetkami za nie zapłacone podatki za lata 2006-2008, żądając ich zapłaty do dnia 27 lipca 2011r. grożąc jednocześnie, iż jeżeli podatek nie zostanie odprowadzony w wyznaczonym terminie to za każdy miesiąc zwłoki naliczane będą odsetki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy podatek od niemieckiej emerytury, którą wnioskodawca pobiera w Polsce, gdyż tu ma miejsce zamieszania, był uiszczany prawidłowo do polskiego urzędu skarbowego zgodnie z pkt 1 art. 18 Umowy, czy też winien być odprowadzany zgodnie z pkt 2 art. 18 Umowy do niemieckiego organu podatkowego...
Zdaniem wnioskodawcy, analiza art. 18 Umowy skłania do uznania, że słuszna jest interpretacja taka, że podatek winien być odprowadzany zgodnie z art. 18 pkt 2,a zatem do organu podatkowego w Niemczech. Wnioskodawca stwierdził, iż pkt 2 wydaje się stanowić wyjątek od zasady, którą statuuje pkt 1 art. 18 Umowy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 2004r. do 2006r., osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Natomiast zgodnie z brzmieniem ww. przepisu, obowiązującym od 01 stycznia 2007r., osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b (a w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. – przepisy art. 3 ust. 1 i 2a) stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z treści wniosku wynika, iż wnioskodawca uzyskuje emeryturę z Niemiec, a zatem w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie będzie miała stosowna umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec.
W myśl art. 18 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003r. (Dz. U. z 2005r. Nr 12, poz. 90), obowiązującej od 01 stycznia 2005r., emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Polska) z drugiego Umawiającego się Państwa (Niemcy), podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie. Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie (Polsce) z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa (Niemcy), podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie (w Niemczech).
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż emerytury i renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, bowiem wówczas stosownie do ww. art. 18 ust. 2 umowy płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła tj. w Niemczech.
Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:
ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,
ustawowe ubezpieczenie emerytalne,
ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,
ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz
ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.
Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak, wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących ze wszystkich ww. działów ustawowego ubezpieczenia.
Zatem mając na uwadze przedstawiony powyżej stan prawny oraz faktyczny, należy stwierdzić, że skoro przedmiotowa emerytura, jest wypłacana wnioskodawcy z obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych Niemiec, o którym mowa w art. 18 ust. 2 ww. umowy, to nie podlega opodatkowaniu w Polsce począwszy 01 stycznia 2005r. Tym samym podatek z tytułu ww. emerytury, otrzymywanej po dniu 31 grudnia 2004r., został uiszczony nienależnie.
Podkreślić należy, iż jeżeli wnioskodawca za lata 2006, 2007, 2008 i 2009 złożył zeznanie roczne, w którym wykazał przychód (dochód) z zagranicznej emerytury oraz pobrane zaliczki i podatek z tego tytułu, winien złożyć do Naczelnika właściwego urzędu skarbowego wniosek o stwierdzenie nadpłaty i korektę zeznania w ten sposób, że wypełni ponownie zeznanie roczne za każde z tych lat, przy czym w miejscu, w którym poprzednio wpisywał przychody (dochody) z zagranicznej emerytury wpisze zero, wykazując jednocześnie pobrane zaliczki, a następnie obliczy na nowo podatek należny od pozostałych dochodów.
W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dołączono kserokopię dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jej stanowiskiem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...