• Postanowienie o zakresie ...
  23.05.2024

PSUS/PPOI-443/433/05/MS/19135

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 28 lutego 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 526 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy otrzymywanie bonów towarowych przez dystrybutora w celu przeprowadzenia wspólnie z jego dostawcą akcji promocyjnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) stwierdzam, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 28.11.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej opodatkowania otrzymanych bonów towarowych w ramach prowadzonej akcji marketingowej, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 29 listopada 2005 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.

Spółka prowadzi działalność handlową polegającą na odsprzedaży towarów, zakupionych wprost u producentów osprzętu elektrycznego, do odbiorców, z którymi zawarte są umowy o współpracy handlowej. Dostawa towarów następuje bezpośrednio do magazynu odbiorcy. Jeden z dostawców zorganizował poza działaniami przewidzianymi w aktualnie obowiązującej umowie dystrybucyjnej akcję marketingową, polegającą na sprzedaży promocyjnej niektórych swoich wyrobów. W tym celu zawarł ze Spółką stosowne porozumienie. W ramach sprzedaży premiowej Spółka, jako dystrybutor realizujący akcję marketingową, otrzyma od organizatora promocji bony towarowe Sodexho, które będą przekazywane klientom Spółki w zamian za dokonanie w odpowiedniej kwocie zakupu produktów objętych promocją. Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług otrzymane przez Spółkę bony towarowe? W opinii Spółki otrzymane przez nią od dostawcy bony towarowe należy potraktować jako wynagrodzenie dystrybutora - nabywcy za świadczenie usług (tj. dokonanie odpowiedniej ilości zakupów w czasie trwania promocji), zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Otrzymane bony towarowe podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, czyli Spółka powinna wystawić na swojego dostawcę fakturę VAT, gdzie podstawą opodatkowania będzie wartość otrzymanych bonów towarowych powiększona o należny podatek VAT obliczony wg stawki 22%. Postępowanie takie zgodne jest z wyjaśnieniami Podsekretarza Stanu Ministerstwa Finansów z dnia 30.12.2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 oraz interpretacjami urzędów skarbowych publikowanych m.in. w Biuletynie Informacyjnym wydawnictwa GOFIN

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również: 1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; 2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powyższa definicja pozwala objąć zakresem usług wszelkie czynności wykonywane odpłatnie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, niebędących dostawą towarów, które wynikają z zobowiązaniowego stosunku cywilnoprawnego.

Interpretacja Ministra Finansów z dnia 30.12.2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 dotyczyła wypłacanych premii pieniężnych. Stwierdzono w niej m.in., że w sytuacji, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, to wówczas należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.Nie ma powodów, dla których interpretacja ta nie mogłaby mieć zastosowania także do niepieniężnych form wynagradzania, np. w postaci bonów towarowych (świadczenie usług podlega opodatkowaniu niezależnie od tego, jaką postać przybiera odpłatność za ich wykonanie).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika jednak, że Spółka nie uczestniczy w sprzedaży premiowej, tylko ją przeprowadza z inicjatywy producenta wyrobów objętych promocją (na podstawie podpisanego porozumienia i w ramach umowy dystrybucyjnej). Bony towarowe otrzymuje w celu ich przekazania uprawnionym nabywcom promowanych produktów i obowiązana jest do rozliczenia się z wydanych bonów. Spółka będzie obciążana wartością przekazanych bonów towarowych (na podstawie faktury VAT wystawionej przez dostawcę produktów), których wydanie nie zostanie udokumentowane w sposób uzgodniony w porozumieniu (brak na fakturze sprzedaży towarów adnotacji o wydaniu nagrody, nieuwzględnienie wydania nagrody w zestawieniu zbiorczym, sporządzanym zgodnie z § 2 ust. 6 porozumienia). Analiza treści porozumienia wskazuje, że zawarto go w celu przeprowadzenia wspólnej akcji promocyjnej, zmierzającej do rozpowszechnienia na rynku promowanych produktów i zwiększenia obrotów tak producenta tych produktów, jak i jego dystrybutora, a przez to powiększenia ich zysku z wykonywanej działalności. W tej sytuacji nie ma podstaw do twierdzenia, że współdziałając ze swoim dostawcą w realizowaniu wspólnego zamierzenia, Spółka świadczy na jego rzecz usługę, za którą otrzymuje wynagrodzenie w postaci bonów towarowych. Nie ma zatem w tym przypadku przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego należało uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko za nieprawidłowe.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...