• Interpretacja indywidualn...
  23.05.2024

IP-PP2-443-64/07-3/MS

Interpretacja indywidualna
z dnia 18 października 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 134 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko E S.A. w Warszawie, przedstawione we wniosku z dnia 30.07.2007r. (data wpływu 03.08.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi związanej z nieruchomością dla wykonania której ustanowiono podwykonawcę - jest prawidłowe

Uzasadnienie

W dniu 03.08.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie miejsca świadczenia usługi związanej z nieruchomością dla wykonania której ustanowiono podwykonawcę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na mocy umowy, która ma zostać zawarta pomiędzy E S.A., a spółką B(spółka prawa duńskiego), spółka E S.A., planuje zobowiązać się do wykonania montażu mechanicznego kotła, dostarczonego przez B , na terenie konkretnie oznaczonej nieruchomości na terenie miasta S (Szwecja). Przewidywany okres prac wynosi kilka miesięcy (6-8 m-cy). Zakres planowanych prac, a także wykorzystania siły roboczej oraz urządzeń mechanicznych wymagać będzie wysłania na miejsce montażu (do Szwecji) pracowników z Polski. Również w tym przypadku usługa ma charakter specjalistyczny i wykonana będzie za pomocą specjalistycznego ciężkiego sprzętu, tj. m.in. podnośników, dźwigów, wzmocnień oraz innych tego rodzaju urządzeń. E planuje zlecić wykonanie powyżej opisanej usługi w całości podwykonawcy – Spółce Z S.A. Ani E S.A. ani Z S.A. nie są podatnikami VAT zarejestrowanymi na terenie Szwecji (lecz zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT na terytorium RP).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługę montażu mechanicznego kotła na terytorium Szwecji uznać należy za usługę związaną z nieruchomością (w rozumieniu art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT), dla której miejscem świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości, czy też miejsce świadczenia opisanej usługi należy ustalić w oparciu o reguły ogólne ustawy o podatku VAT (art. 27 ust. 1 ustawy o VAT) i przyjąć, że miejscem jej świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 ustawy o VAT ...

Stanowisko wnioskodawcy:

Dla prawidłowego rozliczenia podatku VAT w sytuacji opisanej w niniejszym wniosku kluczowe znaczenie ma właściwe określenie miejsca świadczenia usługi. Założenie bowiem, że miejscem wykonania usługi nie jest terytorium Polski skutkować będzie koniecznością przyjęcia, że usługa powyższa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terenie Polski. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (tj. Polska – art. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 ustawy o VAT. Jest to reguła ogólna dotycząca ustalania miejsca świadczenia usług na potrzeby rozliczenia podatku VAT. Uregulowaniem szczególnym w stosunku do wspomnianego powyżej jest art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, w myśl którego miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości. W takim stanie prawnym kluczowym jest więc ustalenie, czy usługę montażu mechanicznego kotła na terenie nieruchomości położonej poza RP ale na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, należy uznać za usługę związaną z nieruchomością – przez co miejscem jej świadczenia byłoby miejsce położenia nieruchomości. Zdaniem wnioskodawcy usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku powinny zostać - na potrzeby rozliczenia podatku VAT – potraktowane jako usługa związaną z nieruchomością. Należy bowiem zauważyć, że kocioł jest konstrukcją faktycznie związaną z nieruchomością, na której się on znajduje na stałe oraz zapewnia jej prawidłowe funkcjonowanie. Jego rozmiary, funkcje, czas jaki potrzebny jest na jego złożenie z gotowych elementów (co najmniej kilka miesięcy) oraz fakt, że złożony kocioł jest konstrukcją w zasadzie nie mogącą zostać przeniesioną poza nieruchomość, na której został zainstalowany, w przekonaniu wnioskującego w pełni uzasadnia stwierdzenie, że usługa jego montażu jest usługą związaną z nieruchomością w rozumieniu art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Stanowisko swoje wnioskujący opiera także na dotychczasowej linii interpretacyjnej reprezentowanej przez organy podatkowe, które rozpatrując podobne stany faktyczne ( dotyczące usług montażowych urządzeń związanych z nieruchomościami, takimi jak: montaż filtra oraz montaż urządzenia do spalania odpadów drzewnych) uznano za usługi związane z nieruchomością.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza się, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od tej zasady istnieją jednak liczne wyjątki wynikające z zapisu art. 27 ust. 2 pkt 1 w/cyt. ustawy. W przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, (a do takich właśnie należy zaliczyć świadczone przez Spółkę usługi montażu) w tym także usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Jak wynika z powyższego stanu faktycznego usługi montażu kotła wykonane będą przez podwykonawcę na nieruchomości położonej na terenie Szwecji – miejscem świadczenia tych usług, a co za tym idzie miejscem opodatkowania podatkiem od towarów i usług – jest Szwecja. A zatem, niezależnie od tego, czy usługę związaną z nieruchomościami wykonuje bezpośrednio zleceniobiorca, czy też jego podwykonawcy, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia tych usług uzależniony jest od miejsca położenia nieruchomości. W związku z powyższym przedmiotowe usługi nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski.

Usługa jest związana z konkretną nieruchomością, która da się zlokalizować co do miejsca jej położenia. Należy zatem usługę montażu mechanicznego kotła na terytorium Szwecji uznać za usługę związana z nieruchomością w rozumieniu art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...