• VI SAB/Wa 19/13 - Postano...
  26.04.2024

VI SAB/Wa 19/13

Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2013-06-21

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Halina Emilia Święcicka /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym : Przewodniczący: Sędzia WSA Halina Emilia Święcicka po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2013 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi W. S.A. z siedzibą w W. na bezczynność Prezydenta m. W. w przedmiocie rozpoznania pisma z dnia [...] kwietnia 2012 r. postanawia: odrzucić skargę

Uzasadnienie

W skierowanym do Prezydenta m. W. piśmie z dnia [...] kwietnia 2012 r. W. S.A. z siedzibą w W., zwana dalej stroną skarżącą, wskazał na nieprawidłowości, jakich zarząd Dróg Miejskich dopuścił się odniesieniu do inwestycji "[...]" wykonywanej przez stronę skarżącą, w szczególności dotyczących zajęcia pasa drogowego. W piśmie wniósł o "przyjrzenie się zachowaniu ZDM, aby ustalić osoby odpowiedzialne zaistniałych nieprawidłowości i zapobiec występowaniu takich nieprawidłowości w przyszłości". W piśmie z dnia [...] czerwca 2012 r. strona skarżąca zawarła zażalenie złożone w trybie art. 37 § 1 k.p.a. na bezczynność Prezydenta m. W. w zakresie rozpoznania jej pisma z dnia [...] kwietnia 2012 r., które stanowi wniesioną w trybie art. 227 i nast. k.p.a. skargę na pracowników ZDM.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. postanowieniem z dnia [...] października 2012 r. nr [...], na podstawie art. 66 § 3 k.p.a. zwróciło stronie skarżącej podanie zatytułowane "zażaleniem", wskazując, że nie toczy się żadne postępowanie administracyjne związane z pozwoleniem na budowę, a kwestie udostępniania stronie skarżącej pasa drogowego w zakresie przebudowy drogi regulowane są na mocy umów cywilnoprawnych.

W. S.A. z siedzibą w W. pismem z dnia 21 stycznia 2013 r. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Warszawie skargę na bezczynność Prezydenta m. W. w przedmiocie rozpoznania pisma z dnia [...] kwietnia 2012 r.

W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej odrzucenie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 3 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, dalej w skrócie jako p.p.s.a.) sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej pod względem zgodności z prawem. Kontrola ta - stosownie do art. 3 § 2 p.p.s.a. -obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:

decyzje administracyjne;

postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy

zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające

sprawę co do istoty;

postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na

które służy zażalenie;

inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji

publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów

prawa;

4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;

akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego

i terenowych organów administracji rządowej;

akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż

określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji

publicznej;

akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;

8) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach określonych w pkt 1-4a.

Z bezczynnością organu mamy do czynienia wówczas, gdy organ zobowiązany do podjęcia czynności, nie podejmuje jej w terminie określonym przez przepisy prawa. Oznacza to, że będąc właściwym w sprawie i zobowiązanym do podjęcia czynności, pozostaje w zwłoce. Skarga na bezczynność bowiem ma na celu spowodowanie wydania przez organ administracji publicznej oczekiwanego aktu.

Zaznaczyć przy tym należy, iż skarga na bezczynność organu dopuszczalna jest tylko w takich granicach, w jakich służy skarga do sądu administracyjnego na decyzje, postanowienia oraz akty i czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa (patrz: Andrzej Kabat "Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Komentarz" Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2006 r., str. 30).

Tym samym nie każda sprawa dotycząca bezczynności organu administracji publicznej podlega rozpoznaniu przez sąd administracyjny.

W przedmiotowej sprawie skarga dotyczy bezczynności Prezydenta m. W. w zakresie rozpoznania pisma strony skarżącej z dnia [...] kwietnia 2012 r.. zawierającego żądanie wszczęcia postępowania przeciwko pracownikom Zarządu Dróg Miejskich Miasta W., którzy w ocenie strony skarżącej dopuścili się nieprawidłowości w odniesieniu do inwestycji "[...]" wykonywanej przez stronę skarżącą, a tym samych stanowiącego skargę wniesioną w trybie działu VIII k.p.a. Powyższy charakter pisma potwierdziła strona skarżąca w piśmie z dnia [...] czerwca 2012 r.

W ocenie Sądu, mając na uwadze przepisy działu VIII k.p.a. regulującego sprawy z zakresu skarg i wniosków, należy wskazać, że każdy może złożyć skargę lub wniosek do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych. Mogą one być składane w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą. Przedmiotem skargi, zgodnie z art. 227 k.p.a. może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Rezultatem przeprowadzonego postępowania skargowego jest zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi.

W orzecznictwie sądów administracyjnych zgodnie przyjmuje się, że na działania organów podejmowane w trybie postępowania w sprawie skarg i wniosków nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego. Działania lub czynności podejmowane w trybie postępowania w sprawie skarg i wniosków normowane przepisami znajdującymi się w dziale VIII k.p.a. nie są bowiem aktami lub czynnościami o których mowa w art. 3 § 2 p.p.s.a. (vide postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 września 2005r., sygn. akt IV SAB/Wa 80/05, publ. Lex 205439, postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 lipca 1983 r., II SA 983/83, ONSA 1983, nr 2, poz. 57, s. 90. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 grudnia 1999 r. III SAB 7/99, ONSA 2001, Nr 1, poz. 27). Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi może być jedynie kwestionowane nową skargą złożoną w trybie skarg i wniosków uregulowanych w dziale VIII k.p.a.

Mając powyższe na uwadze Sąd, na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, orzekł jak w sentencji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...