• II GZ 305/12 - Postanowie...
  26.04.2024

II GZ 305/12

Postanowienie
Naczelny Sąd Administracyjny
2012-09-26

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Urszula Raczkiewicz /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Urszula Raczkiewicz po rozpoznaniu w dniu 26 września 2012 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia Z.K. na zarządzenie Przewodniczącego Wydziału I Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 6 lipca 2012 r. sygn. akt I SA/Sz 567/12 w zakresie wezwania do uiszczenia wpisu sądowego w sprawie ze skargi Z.K. na decyzję Dyrektora Zachodniopomorskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Szczecinie z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego postanawia: uchylić zaskarżone zarządzenie i ustalić wpis od skargi w wysokości 100 (sto) złotych

Uzasadnienie

Zarządzeniem przewodniczącego z 6 lipca 2012 r., sygn. akt I SA/Sz 567/12, ustalono wpis sądowy od skargi wniesionej przez Z.K. na decyzję Dyrektora Zachodniopomorskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Szczecinie z [...] kwietnia 2012 r., nr [...], w przedmiocie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w kwocie 200 (dwieście) złotych. Za podstawę ustalenia wpisu w tej wysokości przyjęto § 2 ust. 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 221, poz. 2193 ze zm., dalej: rozporządzenie).

Pismem z [...] lipca 2012 r. skarżący wniósł zażalenie na powyższe zarządzenie, wnosząc o jego uchylenie. W uzasadnieniu podniósł on, że znajduje się w trudnej sytuacji finansowej wynikającej z zadłużenia.

Zarządzeniem przewodniczącego z [...] lipca 2012 r. wezwano skarżącego do wyjaśnienia w terminie siedmiu dni, czy pismo z [...] lipca 2012 r. jest wnioskiem o przyznanie prawa pomocy w zakresie zwolnienia skarżącego z obowiązku uiszczenia wpisu od skargi czy zażaleniem na zarządzenie przewodniczącego z [...] lipca 2012 r. pod rygorem przyjęcia, że pismo stanowi zażalenie ww. zarządzenie przewodniczącego. Skarżący nie udzielił wyjaśnień w ww. terminie.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zażalenie zasługuje na uwzględnienie.

Sąd I instancji dokonał ustalenia wpisu sądowego w niniejszej sprawie na podstawie § 2 ust. 6 rozporządzenia. Przyjął zatem, że od skargi na decyzję w przedmiocie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, nakładającej na stronę sankcje pieniężne, nie pobiera się wpisu stosunkowego, a zatem, iż należny jest wpis stały. Jednocześnie, w przekonaniu Sądu I instancji, w tym przypadku nie zachodzi żadna z przesłanek określenia wysokości wpisu stałego przewidziana w § 2 ust. 1-5 rozporządzenia.

Z takim stanowiskiem Sądu I instancji nie można się zgodzić. Stosownie do art. 231 ustawy z dnia 30 sierpnia 2012 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270, dalej: p.p.s.a.) wpis stosunkowy pobiera się w sprawach, w których przedmiotem zaskarżenia są należności pieniężne. Dla ustalenia więc, czy w sprawie pobiera się wpis stosunkowy niezbędne jest stwierdzenie, że w skardze w ramach przedmiotu zaskarżonej decyzji kwestionuje się należność o takim charakterze. Jak podkreślono bowiem w postanowieniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 stycznia 2008 r. (sygn. akt I GSK 2039/06), na etapie wnoszenia skargi i nadaniu jej biegu chodzi o ustalenie, czy zaskarżona decyzja zawiera rozstrzygnięcie co do istnienia (wysokości) określonej należności pieniężnej i czy to rozstrzygnięcie jest do sądu zaskarżone.

W niniejszej sprawie nie budzi zaś wątpliwości, że zaskarżoną decyzją Dyrektora Zachodniopomorskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Szczecinie z [...] kwietnia 2012 r., nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w N., nr [...], nałożono na skarżącego sankcje w wysokości 976,26 zł oraz 781,53 zł, tj. łącznie 1757,79 zł. Jednocześnie, z uzasadnienia wniesionej skargi jasno wynika, że skarżący kwestionuje fakt nałożenia na niego obowiązku uiszczenia ww. kwot.

W konsekwencji, należy przyjąć, że w niniejszej sprawie należy pobrać wpis stosunkowy, ustalony na podstawie kwoty sankcji nałożonej na skarżącego, tj. 1757,79 zł. Stanowisko to znajduje oparcie w postanowieniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 sierpnia 2008 r., sygn. akt II GSK 636/08, w którym Sąd stwierdził, że określona w decyzji w przedmiocie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych kwota sankcji stanowi wartość przedmiotu sporu, od której należy uiścić wpis stosunkowy. Jego wysokość, stosownie do przepisu § 1 ust. 1 rozporządzenia wynosi w niniejszej sprawie 100 (sto) zł.

Jedynie na marginesie wypada zauważyć, odnosząc się do argumentów zawartych w uzasadnieniu zażalenia, że stosownie do przepisów rozporządzenia przy ustalaniu wysokości wpisu nie bierze się pod uwagę sytuacji materialnej skarżącego. Może ona mieć znaczenie w przypadku, gdy skarżący ubiega się o przyznanie prawa pomocy, które – stosownie do art. 244 § 1 w zw. z art. 211 i 212 p.p.s.a. – może obejmować także zwolnienie od obowiązku uiszczenia wpisu od skargi.

Z tych powodów, mając również na względzie zasadę ekonomii procesowej wyrażoną przez art. 7 p.p.s.a., Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art. 188 p.p.s.a. w zw. z art. 197 § 2 p.p.s.a. orzekł jak w sentencji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...