• I SA/Wa 3189/13 - Postano...
  26.04.2024

I SA/Wa 3189/13

Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2014-01-14

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Joanna Skiba /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Skiba po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2014 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi D. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] października 2013 r., nr [...] w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy postanawia: zawiesić postępowanie sądowe.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] października 2013 r., nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...], po rozpatrzeniu odwołania D. N., utrzymało w mocy decyzję Starosty [...] z dnia [...] marca 2013 r., nr [...] w przedmiocie zatrzymania dokumentu prawa jazdy dłużnikowi alimentacyjnemu.

Zaskarżone rozstrzygnięcie zostało wydane w oparciu o następujące ustalenia faktyczne i ocenę prawną sprawy.

Decyzją z dnia [...] stycznia 2013 r., nr [...] Wójt Gminy [...], na podstawie art. 5 ust. 2-3b ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2009 r. Nr 1, poz. 7 ze zm.), orzekł o uznaniu dłużnika alimentacyjnego D. N. za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych.

Z uwagi na powyższe Wójt Gminy [...], działając w oparciu o art. 5 ust. 3, 3a i 3b ustawy z dnia 7 września 2007 r., pismem z dnia [...] lutego 2013 r. wystąpił do Starosty [...] z wnioskiem o zatrzymania prawa jazdy D.N.

Decyzją z dnia [...] marca 2013 r., nr [...] Starosta [...], na podstawie art. 5 ust. 5 w/w ustawy, orzekł o zatrzymaniu D. N. prawa jazdy kat. [...] nr [...]. Rozstrzygnięcie to zostało utrzymane w mocy przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] decyzją z dnia [...] października 2013 r., nr [...].

W skardze na decyzję Kolegium D. N. stwierdził, że rozstrzygnięcie o zatrzymaniu prawa jazdy jest dla niego krzywdzące. Zaznaczył, że od stycznia 2013 r. dokonywał systematycznych wplat na konto komornika w wysokości do 200 zł. Na więcej go nie stać, z uwagi na utrzymywanie się jedynie z prac dorywczych. Dodał również, że po zatrzymaniu prawa jazdy nie będzie mógł podjąć zatrudnienia przy pracach interwencyjnych, zaproponowanych przez Wójta Gminy [...].

W odpowiedzi na skargę Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] wniosło o jej oddalenie, podtrzymując stanowisko prezentowane dotychczas w sprawie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje.

Sąd postanowił zawiesić z urzędu postępowanie sądowe w niniejszej sprawie.

Zgodnie z art. 125 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), dalej p.p.s.a., sąd może zawiesić postępowanie z urzędu, jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku innego toczącego się postępowania administracyjnego, sądowoadministracyjnego, sądowego lub przed Trybunałem Konstytucyjnym.

Koniecznym warunkiem zawieszenia postępowania sądowoadministracyjnego na wskazanej podstawie jest sytuacja, gdy w postępowaniu tym wyłoniło się zagadnienie prawne (prejudykat), sąd nie jest władny samodzielnie go rozstrzygnąć, a pozostaje ono w związku przyczynowym z wynikiem rozpoznawanej sprawy i ma wpływ na jego treść.

Zaskarżona decyzja o zatrzymaniu prawa jazdy została wydana na skutek wniosku Wójta Gminy [...], złożonego na podstawie art. 5 ust. 3b ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 7 ze zm.).

Z urzędu Sąd ustalił, że w sprawie [...], której termin rozpoznania wyznaczono pierwotnie na dzień [...] grudnia 2012 r., Trybunał Konstytucyjny miał orzec w przedmiocie wniosku Prokuratora Generalnego o zbadanie konstytucyjności (zgodności z art. 2 Konstytucji RP) przepisu art. 5 ust. 3b ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (pierwotny wniosek Prokuratora Generalnego dotyczący art. 5 ust. 3, 5 i 6 ww. ustawy został zmodyfikowany w piśmie z 23 lipca 2012 r. poprzez umorzenie postępowania w zakresie orzeczenia o konstytucyjności tych przepisów, a orzeczenie w przedmiocie konstytucyjności wyłącznie przepisu art. 5 ust. 3b).

Z komunikatu prasowego wydanego przed rozprawą dotyczącą zatrzymania prawa jazdy dłużnikowi alimentacyjnemu wynika, że Prokurator Generalny zmierza do eliminacji z porządku prawnego całej instytucji zatrzymania prawa jazdy z powodu uchylania się dłużnika alimentacyjnego od zobowiązań alimentacyjnych, bez względu na sposób uregulowania trybu zatrzymania i zwrotu dokumentu prawa jazdy. Zakwestionowano jedynie konstytucyjność art. 5 ust. 3b ustawy, gdyż przepis ten reguluje rozpoczęcie całej procedury zatrzymania prawa jazdy.

W dniu 20 grudnia 2012 r. Trybunał Konstytucyjny nie wydał jednak orzeczenia w sprawie, odraczając rozprawę bezterminowo.

Powyższa sytuacja stanowi przypadek, o którym mowa w art. 125 § 1 pkt 1 p.p.s.a., bowiem wynik postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym ma wpływ na rozstrzygnięcie niniejszej sprawy. Zaistniała zatem podstawa do zawieszenia postępowania sądowego do czasu wyrokowania przez Trybunał w sprawie K 23/10.

Mając powyższe na uwadze Sąd, na podstawie art. 125 § 1 pkt 1 p.p.s.a, postanowił jak w sentencji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...