• Postanowienie o zakresie ...
  26.04.2024

D-1/415/4/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 25 lutego 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 243 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy dochód pochodzący ze zbycia akcji nabytych w transzy pracowniczej w ofercie publicznej Banku Handlowego podlega opodatkowaniu i jaka jest podstawa i uzasadnienie prawne w tej konkretnej sytuacji?

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) w związku ze złożonym wnioskiem w dniu 24.01.2005 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego postanawiam uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Pani za nieprawidłowe.

W dniu 24.01.2005 r. złożyła Pani do tut. Urzędu wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania dochodów ze sprzedaży akcji Banku Handlowego nabytych w transzy pracowniczej w ofercie publicznej.

Ze stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika, że w 1997 r. zakupiła Pani akcje Banku Handlowego poprzez złożenie w Biurze Maklerskim zlecenia zakupu akcji, a następnie w 1999r. akcje te zbyła. Od uzyskanego dochodu nie odprowadziła Pani podatku dochodowego, gdyż uważała, że na podstawie art. 52 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993 r. Nr 90 poz. 416 z późn. zm.) korzysta ze zwolnienia od tegoż podatku. Przeświadczenie o prawidłowości postępowania wynikało jak Pani zaznacza z szeregu dokumentów i opinii między innymi organów Państwa - Ministra Skarbu, Komisji Papierów Wartościowych i Giełd oraz firm audytorskich, znanych i cenionych autorytetów prawa, decyzji i pisemnych informacji z niektórych Urzędów Skarbowych. Stoi Pani na stanowisku, że przedmiotowe akcje nabyte zostały w ramach oferty publicznej. O powyższym świadczyć ma zaświadczenie z Ministerstwa Skarbu, decyzja Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. W związku z tym zdaniem Pani dochód uzyskany ze sprzedaży akcji jest zwolniony od podatku.

Na gruncie przepisów podatkowych, regulujących kwestię zbycia akcji Banku Handlowego, należy stwierdzić, że obowiązujące w tym zakresie od 1995 r. brzmienie przepisu art. 52 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993 r. Nr 90 z późn. zm.) uzależnia zwolnienie od podatku dochodowego dochodu uzyskanego ze sprzedaży akcji od dopuszczenia akcji do obrotu publicznego oraz nabycia ich na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym. Przepis ten wskazuje zatem, iż ze zwolnienia od podatku mogą skorzystać wyłącznie osoby, które dokonały sprzedaży akcji spełniających oba wymienione warunki łącznie.

Po przeanalizowaniu danych zawartych we wniosku oraz zgromadzeniu innych dokumentów nie można zgodzić się z teorią Pani, że ,,pracownicy Banku nabyli akcje serii A na podstawie oferty publicznej".

W związku z brakiem definicji oferty publicznej dla zrozumienia tego pojęcia (zgodnie z utrwalonym orzecznictwem) pomocna jest definicja publicznego obrotu papierami wartościowymi zawarta w ustawie Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (...), rozumiana jako proponowanie nabycia, nabywanie lub przenoszenie praw z emitowanych w serii papierów wartościowych przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli proponowanie nabycia skierowane jest do więcej niż 300 osób albo do nie oznaczonego adresata.

Z zebranych dokumentów wynika, że podstawę nabycia akcji Banku Handlowego S.A. stanowiły:

1) uchwała Nr 18 Rady Ministrów z dnia 26.03.1997r. w sprawie udzielenia zgody na prywatyzację i zezwolenia na szczególny tryb zbycia części akcji Banku Handlowego w Warszawie Spółka Akcyjna,

2) decyzja Nr RF-411-9/97-49/97 Komisji Papierów Wartościowych z dnia 07.05.1997r.,

3) Prospekt Sprzedaży Akcji z dnia 27.03.1997 r. wraz z Regulaminem nabywania akcji przez pracowników (...).

Z dokumentów tych wynika, że Rada Ministrów wyraziła zgodę na prywatyzację Banku oraz zezwoliła Ministrowi Skarbu Państwa na zbycie akcji pracownikom (byłym pracownikom) Banku po preferencyjnej cenie, tj. wg wartości nominalnej akcji. Prywatyzacja Banku Handlowego została przeprowadzona na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51 poz. 298 z późn. zm.), z uwagi na to, iż rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23.12.1996 r. (Dz. U. Nr 157 poz. 792 z późn. zm. ), uznające Bank Handlowy za spółkę o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa, wydane zostało na podstawie art. 2a ust. 1 i 4 cyt. ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Ponadto zgoda na prywatyzację i zezwolenie na szczególny tryb zbycia części akcji Banku Handlowego zostały udzielone uchwałą Rady Ministrów Nr 18 z dnia 25 marca 1997 r. (M.P. Nr 18 poz. 172), wydaną również na podstawie przepisów ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Konsekwencją tych decyzji było wyrażenie zgody przez Komisję Papierów Wartościowych na wprowadzenie do publicznego obrotu akcji Banku Handlowego. Decyzja ta została wydana na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. z 1994 r. Nr 58, poz. 239 z późn. zm.).

Stosownie do przepisu art. 1 §1 pkt 1 tej ustawy nie jest publicznym obrotem papierami wartościowymi m. in. udostępnienie w procesie prywatyzacji przez Skarb Państwa akcji spółki pracownikom (podobna regulacja znajduje się w art. 2 ust. 1 pkt 2 obecnie obowiązującej ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi - Dz. U. Nr 118 poz. 754 z późn. zm.). Pomimo tego, że prospekt emisyjny obejmował akcje przeznaczone dla pracowników banku (transza dla pracowników), nabycie przez nich akcji nie jest nabyciem w ramach obrotu publicznego, gdyż akcje miały określonego ,,adresata" (pracowników Banku Handlowego) i nie mogły zostać sprzedane ani oferowane innym osobom niż pracownicy tego banku (§1 i 3 regulaminu nabywania akcji). Ponadto regulamin ten określał, iż pracownicy banku mogą dokonać sprzedaży akcji dopiero po upływie dwóch lat od dnia nabycia. Powyższe ustalenia prowadzą do wniosku, że oferta nabycia akcji skierowana do pracowników Banku Handlowego pozbawiona była charakteru publicznego, a tym samym akcje Banku Handlowego nabyte przez Panią w procesie jego prywatyzacji nie spełniają przesłanek określonych w art. 52 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do zwolnienia sprzedaży tych akcji od podatku dochodowego.

Takie stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 29.09.1999 r. Nr PB5/RM-2120-0899/99 oraz potwierdziło w piśmie Nr PB5/RM-3606-01382/99 z dnia 08.05.2000 r. Ponadto stanowisko Ministerstwa Finansów w tej sprawie zostało potwierdzone wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego m. in.: wyrok z dnia 29.09.2000r. Sygn. akt. III SA III 367/00.

W świetle obowiązujących w 1999 r. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z kapitałów pieniężnych są należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego przeniesienia tytułu własności udziałów w spółkach, akcji oraz innych papierów wartościowych (art. 17 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Dochody z tego tytułu (przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania) podlegały opodatkowaniu wg zasad określonych w art. 9 ust. 1 w/w ustawy.

W związku z tym, że zbycie przedmiotowych akcji nie nastąpiło w formie oferty publicznej, nie może mieć w niniejszej sprawie zastosowanie art. 52 przepisów przejściowych ustawy o podatku dochodowym, który stanowi, że zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2000 r. dochody ze sprzedaży (...) akcji dopuszczonych do obrotu publicznego, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym poza giełdowym wtórnym obrocie publicznym; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych obligacji lub akcji jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Pani nie znajduje oparcia w stanie faktycznym i prawnym.

Przedmiotowa interpretacja w myśl art. 14a §2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b §1 i 2 cytowanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie. Zażalenie zgodnie z art. 236 §2 wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...