• Interpretacja indywidualn...
  26.04.2024

IPPB2/415-725/09-4/MK

Interpretacja indywidualna
z dnia 23 lutego 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26.11.2009 r. (data wpływu 30.11.2009 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 25.01.2010 r., data wpływu 28.01.2010 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-725/09-2/MK z dnia 13.01.2010 r. (data nadania 13.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 30.11.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 7 grudnia 2006 r. Wnioskodawca nabył razem z żoną Elżbietą nieruchomość (działkę nr 2381/8 wraz z zabudową, położoną w miejscowości G, Gmina B. W dniu 19 października 2007 r. małżonkowie dokonali sprzedaży przedmiotowej działki uzyskując cenę w wysokości 355.000 zł. Ponieważ małżonkowie planowali zakup innej działki przeznaczonej na cele budowlane, w dniu 25 października 2005 r. złożyli w Urzędzie Skarbowym oświadczenie dotyczące przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych na druku PPR-IZ.

W dniu 26 sierpnia 2009 r. realizując wyżej wskazane zamiary małżonkowie nabyli inną nieruchomość położoną w miejscowości G, Gmina B (działka niezabudowana 2381/9) za cenę 150.000 zł. Cena została zapłacona w dniu zawarcia aktu notarialnego co poświadcza załączona kopia dyspozycji przelewu. Wnioskodawca zauważa, że nowonabyta działka przylega do nieruchomości, na której wcześniej małżonkowie wznieśli budynek mieszkalny. Nabycie nowej działki było związane z tym, że tylko na tej działce można buło posadowić małą, przydomową oczyszczalnię ścieków obsługującą należący do małżonków budynek mieszkalny. Oczyszczalni tej nie można było posadowić na działce, na której stoi wcześniej wzniesiony budynek mieszkalny, ponieważ zgodnie z normami zawartymi w przepisach działka ta była zbyt mała i nie dałoby się zachować normatywnej odległości między ujęciem wody i przydomową oczyszczalnią ścieków. Wnioskodawca wskazuje, że nabycie nowej działki było związane z funkcją mieszkalną ponieważ posadowiona na niej oczyszczalnia ścieków jest fizycznie i funkcjonalnie związana z budynkiem mieszkalnym (jest częścią inwestycji w budynek mieszkalny). Oczyszczalnia ścieków nie służy innym celom (np. celom gospodarczym).

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 13 stycznia 2010 r. Nr IPPB2/415-725/09-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego w kwestii dotyczącej:

doprecyzowania przedstawionego stanu faktycznego poprzez wskazanie czy nabyta w dniu 26 sierpnia 2009 r. działka niezabudowana Nr 2381/9 do czasu upływu okresu dwóch lat od dnia sprzedaży, tj. warunku do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodu ze sprzedaży nieruchomości, posiadała status prawny gruntu przeznaczonego pod zabudowę budynkiem mieszkalnym zgodnie z postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, czy też określenie zagospodarowania i warunków zabudowy terenu, na którym znajduje się działka nastąpiło w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Braki uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że nabyta działka niezabudowana nr 2381/9 nie była objęta planem zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca wskazał, że dla celów wzniesienia przydomowej oczyszczalni ścieków nie była potrzebna także decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Oczyszczalnia przydomowa została wzniesiona w trybie zgłoszeniowym. W trybie tym grunt rolny został automatycznie wyłączony z produkcji rolnej, w przypadku gdy organ administracji nie zgłasza sprzeciwu co do wnioskowanej inwestycji budowlanej. Wnioskodawca wskazał, że w jego sytuacji była to inwestycja o charakterze budowlano-mieszkaniowym (zgodnie z wcześniejszym opisem stanu faktycznego). Reasumując, żeby na nieruchomości można było wznieść obiekt budowlany (w tym obiekt mieszkaniowy) w sposób legalny nie zawsze koniecznym warunkiem wstępnym musi być plan zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy lub zagospodarowania przestrzennego. Taki stan faktyczny miał miejsce w przypadku Wnioskodawcy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że działki 2381/9 i 2381/9 stały się jedną nieruchomością w sensie prawnym (jeden właściciel) oraz w sensie gospodarczym i funkcjonalnym (poprawa warunków zagospodarowania działki 2381/8 poprzez możliwość posadowienia na działce 2381/9 urządzeń i budowli służących i stanowiących części składowe budynku, których wykonanie nie mogłoby nastąpić na działce 2381/8 ze względu na jej niewielką powierzchnię i usytuowanie innych urządzeń - studnia głębinowa).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym wyżej stanie faktycznym Wnioskodawca i jego małżonka korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wzmiankowanego art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu z dnia 7 grudnia 2006 roku do wysokości wydatków poniesionych na zakup nowej działki...

Zdaniem Wnioskodawcy

Małżonkowie mają prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca wskazuje następujące przesłanki uzyskania prawa do zwolnienia:

1. nowa działka została zakupiona przed upływem dwuletniego ustawowego terminu w dniu 26 sierpnia 2009 r., podczas gdy termin upływał dnia 19 października 2009 r.,

2. cena za działkę została uiszczona w dniu zakupu, zatem spełniony został jeden z warunków, żeby wydatek na cele nabycia nowej nieruchomości został poniesiony w ciągu dwóch lat od zbycia poprzedniej,

3. nowa działka została nabyta także w celach „mieszkaniowych”, ponieważ posadowiono na niej przydomową oczyszczalnię ścieków, która stała się przynależnością budynku mieszkalnego.

Wnioskodawca zwraca uwagę na fakt, że na działce, na której posadowiony jest budynek nie można zainstalować przydomowej oczyszczalni ścieków, a budynek nie może funkcjonować bez odpływu ścieków, ponieważ nie pozwalają na to przepisy prawa. Brak możliwości posadowienia oczyszczalni ścieków na tej działce wynikał także z powodów faktycznych - powierzchnia działki ma niecałe 500 m2 oraz bezpośrednia bliskość głębinowego ujęcia wody. Wnioskodawca zauważa, że przepisy prawa podatkowego nie limitują ani powierzchni, ani ceny nieruchomości nabytej z wykorzystania przychodów ze sprzedaży innej nieruchomości. Istotne jest, żeby nowa nieruchomość nabyta była w celach mieszkaniowych. Zdaniem Wnioskodawcy z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że kryterium to zostało spełnione ponieważ na nowej nieruchomości wzniesiono instalację przynależną do funkcji mieszkaniowej. Z wykładni systemowej można także wywieść, że budynek (obiekt budowlany) obejmuje także instalacje i urządzenia, w tym przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Powołując się na prawo budowlane Wnioskodawca wskazuje, że obiekt budowlany, to m.in.: budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Przez urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym należy rozumieć urządzenia umożliwiające użytkowanie obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym do oczyszczania lub gromadzenia ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i pod śmietniki (art. 3 pkt 9 prawa budowlanego).

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż z przepisów dotyczących klasyfikowania obiektów budowlanych wynika, że w skład budynku, jako pojedynczego obiektu inwentarzowego, wlicza się również tzw. obiekty pomocnicze obsługujące dany budynek, np. chodniki, dojazdy, podwórka, place, ogrodzenia, studnie, oczyszczalnie, itp. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy, spełniły się warunki do zwolnienia w ten sposób, że część przychodu ze sprzedaży nieruchomości została wydatkowana na zakup „gruntu (...) z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego”. Obecnie obie działki gruntu stanowią funkcjonalną całość o charakterze mieszkaniowym przy czym część niezbędnej infrastruktury mieszkalnej (oczyszczalnia) znajduje się na odrębnie ewidencyjnie wydzielonej działce innej niż działka, na której posadowiony jest sam budynek. Nie zmienia to jednak przeznaczenia nowonabytej działki. Nie została ona bowiem zakupiona w celu zbudowania oczyszczalni ścieków dla samej oczyszczalni, ale dla uzyskania pełnej funkcjonalności budynku mieszkalnego. Zgodnie z przepisami prawa budowlanego zatem obecnie budynek mieszkalny jest posadowiony na dwóch działkach. Zdaniem Wnioskodawcy, skoro prawo podatkowe nie definiuje budynku mieszkalnego jako obiektu budowlanego należy wesprzeć się definicją z prawa budowlanego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest odpłatne zbycie z zastrzeżeniem ust. 2:

1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) – c) – przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomosci. Jednakże zgodnie z art. 7 ust 1 ustawy z dnia 16 listopada r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r., Nr 217, poz. 1588), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Zgodnie z brzmieniem art. 28 ust. 2 podatek od przychodu, o którym mowa w art. 28 ust. 1, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z treścią art. 28 ust. 2a) zasada o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust 1 pkt 8 lit a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit e).

Stosownie do art. 28 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e), podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:

1. od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży – w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,

2. począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lata licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości.

Z powyższego wynika, że złożenie oświadczenia w ustawowym terminie o zamiarze przeznaczenia przychodu uzyskanego ze sprzedaży na cele powodujące zwolnienie od podatku wyłącza możliwość wydania przez organ podatkowy decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego podatnika, który takie oświadczenie złożył.

Wyłączenie to istnieje w okresie, w którym podatnik ma prawo wydać uzyskany przychód na cele preferowane zwolnieniem podatkowym.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wraz z małżonką przychód ze sprzedaży nieruchomości uzyskali w dniu 7.12.2006 r. natomiast przedmiotowe oświadczenie złożyli w dniu 25.10.2005 r. Wskazać należy iż powołany wyżej przepis art. 28 ust. 2 ustawy nakłada obowiązek zapłaty podatku od dochodu ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych, chyba że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy. Dokonując interpretacji tych przepisów przy pomocy wykładni systemowej należy zauważyć, że art. 28 ust. 2 usytuowany jest w rozdziale 6 ustawy "Podstawa obliczenia i wysokość podatku", a zatem dotyczy wysokości podatku od dochodu tego rodzaju i sposobu jego poboru. Natomiast zagadnienia dotyczące zwolnień przedmiotowych, w tym również zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), zostały uregulowane w rozdziale 3 ustawy.

Z powyższego wynika, iż niezłożenie oświadczenia w terminie 14 dni od daty sprzedaży nie wyłącza możliwości zwolnienia uzyskanego przychodu z podatku, jeżeli podatnik w terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) wyda uzyskane pieniądze na cele określone w tym przepisie. Przepis ten reguluje bowiem wyczerpująco warunki zwolnienia od podatku dochodowego dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych.Oznacza to, że art. 28 ust. 2 nie wprowadza kolejnego warunku zwolnienia od podatku, tj. nie uzależnia skorzystania ze zwolnienia od złożenia w przewidzianym terminie stosownego oświadczenia.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176, ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r. zwolnieniu z opodatkowania podlegają przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem.

* nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację – na cele mieszkalne – własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego, lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z kolei przepis lit. e) cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 32 mówi o zwolnieniu tychże przychodów w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Ważny jest moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku. Środki przeznaczone na zakup gruntu muszą pochodzić ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych. Ponadto przepis art. 21 ust. 2 pkt 1 i 2 lit. a) ww. ustawy określa, iż art. 21 ust. 1 pkt 32 i 32 lit. a) nie ma zastosowania do podatników, jeżeli sprzedaż budynków i lokali jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika, przychód ze sprzedaży jest wydatkowany na nabycie gruntu lub udziału w gruncie, przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Ponadto w myśl ust. 2a przepis ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Wyliczenie zawartych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z czym tylko realizacja jednego z nich, przy jednoczesnym niespełnieniu wymienionych w ust. 2 przesłanek negatywnych, pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

Organ podatkowy zauważa, że o ile przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) wprost przyznaje prawo do ulgi w przypadku wydatkowania uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego środków, na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego oraz gruntu związanego z tym budynkiem, o tyle w zakresie nabycia samego gruntu, przepis uzależnia przyznanie prawa do zwolnienia od przeznaczenia gruntu pod budowę budynku mieszkalnego.

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o „działce budowlanej” – należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego.

Powyższe oznacza, że status prawny gruntu przeznaczonego pod zabudowę budynkiem mieszkalnym powinien istnieć już w momencie jego nabycia, przy czym nie może on wynikać jedynie z zamiarów nabywcy tegoż gruntu. Decydujące znaczenie dla jego ustalenia mają postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obowiązującego w dniu zakupu gruntu, a w przypadku jego braku, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydana przez właściwy organ gminy.

W myśl art. 4 ust. 1 cytowanej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z zapisem art. 4 ust. 2 tej ustawy w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wraz z małżonką w dniu 19.10.2007 r. dokonał zbycia nieruchomości nabytej w dniu 7.12.2006 r. Zatem odpłatne zbycie nastąpiło przed upływem pięciu lat od dnia jej nabycia i winno być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Małżonkowie przychód uzyskany ze sprzedaży wydatkowali w dniu 26.08.2009 r. na zakup nieruchomości gruntowej (działki niezabudowanej) na której posadowili oczyszczalnię ścieków, obsługującą budynek mieszkalny posadowiony na przyległej działce należącej do Wnioskodawcy.

Jak wynika z uzupełnienia przedstawionego stanu faktycznego przedmiotowa działka w momencie zakupu nie była i nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego ani indywidualną decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z przeznaczeniem pod budowę budynku mieszkalnego. Wnioskodawca wskazał, że dla celów wzniesienia przydomowej oczyszczalni ścieków nie była potrzebna także decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Oczyszczalnia przydomowa została wzniesiona w trybie zgłoszeniowym. W trybie tym grunt rolny został automatycznie wyłączony z produkcji rolnej.

Biorąc pod uwagę wyżej powołane przepisy prawa, jak również przedstawiony stan faktyczny organ podatkowy nie podziela stanowiska Wnioskodawcy, że przedmiotowe nabycie nieruchomości gruntowej spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku w trybie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a).

Nabyta nieruchomość gruntowa w momencie zakupu nie była i nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego. Ponadto w okresie dwóch lat od dnia odpłatnego zbycia nieruchomości Wnioskodawca nie uzyskał w przedmiocie zakupionej działki decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z przeznaczeniem pod budowę budynku mieszkalnego.

Fakt, że zakup działki nastąpił w celu zbudowania oczyszczalni ścieków dla uzyskania pełnej funkcjonalności budynku mieszkalnego nie skutkuje uwzględnieniem, iż Wnioskodawca nabył prawo do ulgi, ponieważ oczyszczalnia obsługuje budynek mieszkalny posadowiony na innej działce.

Powołując się na prawo budowlane Wnioskodawca przywołał definicje obiektu budowlanego, która obejmuje także instalacje i urządzenia, w tym przydomowe oczyszczalnie ścieków. Organ podatkowy zauważa jednak, że w przedmiotowej sprawie, aby skorzystać z ulgi istotne jest by obiekt budowlany (budynek mieszkalny) został wybudowany na działce zakupionej przez Wnioskodawcę. Natomiast ze stanu faktycznego wynika, że działka nie została zakupiona w celu posadowienia na niej budynku mieszkalnego nieruchomość gruntowa nie zmieniła w okresie dwóch lat od sprzedaży nieruchomości przeznaczenia na grunt pod budowę budynku mieszkalnego.

Mając na uwadze powyższe nie można stwierdzić, iż przedmiotowa nieruchomość nabyta została w celach mieszkaniowych. Sam charakter instalacji nie może przesądzać o zastosowaniu przedmiotowego zwolnienia.

Należy w tym miejscu wskazać, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe stanowią wyjątek od zasady powszechności i równości opodatkowania, a co za tym idzie, jakakolwiek wykładania rozszerzająca przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Elementem konstrukcyjnym zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, jest prawo podatnika do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych przed upływem pięciu lat od dnia nabycia, ale pod warunkiem dotrzymania terminu wydatkowania w ciągu dwóch lat od dnia sprzedaży na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych – literalnie wymienionych w ww. artykule. W zakresie nabycia samego gruntu, przepis uzależnia przyznanie prawa do zwolnienia od przeznaczenia gruntu pod budowę budynku mieszkalnego.

Powyższe wskazuje, że Wnioskodawca dokonał zakupu gruntu nie pod budowę budynku mieszkalnego, a w celu wybudowania oczyszczalni ścieków, która obsługuje budynek mieszkalny położony na sąsiedniej działce. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodów na nabycie gruntu z przeznaczeniem pod budowę budynku mieszkalnego na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006.

W przypadku nie spełnienia warunków zwolnienia uzyskany przychód ze sprzedaży nieruchomości podlega opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem zgodnie z dyspozycją ww. art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując uzyskany przez Wnioskodawcę i jego małżonkę przychód ze sprzedaży nieruchomości nie podlega zwolnieniu od opodatkowania przewidzianemu dyspozycją art. 21.ust. 1 pkt 32 lit. a) ponieważ nabyty grunt nie był przeznaczony pod budowę budynku mieszkalnego.

Nadto, mając na uwadze, iż wskazana we wniosku nieruchomość stanowiła wspólną własność Wnioskodawcy i jego małżonki, zaznacza się, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niniejszej interpretacji przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić – również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej – tylko Panu, jako Wnioskodawcy.

Natomiast żona, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinna indywidualnie wystąpić z wnioskiem o jej wydanie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...