• Interpretacja indywidualn...
  26.04.2024

ITPP1/443-1096b/11/MN

Interpretacja indywidualna
z dnia 4 listopada 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 429 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 31 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym udostępnianiu obiektów sportowych uprawnionym podmiotom - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 31 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym udostępnianiu obiektów sportowych uprawnionym podmiotom.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca - Ośrodek na podstawie Uchwały Rady Miasta nieodpłatnie udostępnia obiekty sportowe lub ich części podmiotom upoważnionym do nieodpłatnego korzystania. Przedmiotowe obiekty pozostają w zarządzie Wnioskodawcy.
Cześć obiektów była przedmiotem inwestycji prowadzonych przez Gminę i oddana Wnioskodawcy w zarząd po ich realizacji bez prawa po stronie Wnioskodawcy do odliczania podatku naliczonego VAT w związku z tymi inwestycjami. Ponadto część obiektów budowana była przez Wnioskodawcę, realizującego jednocześnie prawo odliczania podatku naliczonego VAT w związku z tymi inwestycjami, służącymi następnie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zarządzając wymienionymi obiektami sportowymi, w dwóch wymienionych przypadkach, Ośrodek ponosi wydatki na ich utrzymanie, w związku z którymi odlicza podatek naliczony VAT, gdyż wydatki te służą czynnościom podlegającym opodatkowaniu - wynajmowanie obiektów oraz sprzedaż biletów wstępu na imprezy sportowe i obiekty sportowe, z których korzystają osoby fizyczne.
W uzupełnieniu wskazano dodatkowo, że zgodnie z § 4 Statutu O., stanowiącego załącznik do uchwały Rady Miasta, Ośrodek realizuje zadania z zakresu:
utrzymania bazy sportowej i rekreacyjnej miasta przyjętej w trwały zarząd,
udostępniania bazy sportowej i rekreacyjnej zainteresowanym jednostkom i osobom, w tym: klubom i związkom sportowym, organizacjom kultury fizycznej i turystyki, fundacjom, organizacjom społecznym i zawodowym, szkołom, uczelniom, zakładom pracy i osobom prywatnym,
prowadzenia działalności służącej upowszechnianiu kultury fizycznej i turystyki,
organizowania imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych,
organizowania zajęć z zakresu rehabilitacji ruchowej,
eksploatacji i konserwacji istniejącej bazy sportowej, rekreacyjnej, turystycznej oraz jej rozbudowy,
prowadzenia działalności hotelarsko-gastronomicznej,
prowadzenia działalności promocyjnej i reklamowej zmierzającej do realizacji zadań Ośrodka, prowadzenia innej działalności gospodarczej celem pozyskania środków na upowszechnianie kultury fizycznej i turystyki
prowadzenia remontów bieżących bazy sportowej i rekreacyjnej.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania.
Czy nieodpłatne udostępnienie przez Ośrodek obiektów sportowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Jak należy ustalić podstawę opodatkowania podatkiem VAT w przypadku czynności nieodpłatnego udostępniania niektórych obiektów sportowych...
Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne udostępnianie obiektów sportowych przez Ośrodek należy kwalifikować, w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jako użycie towarów należących do przedsiębiorstwa do celów innych niż działalność gospodarcza. Tym samym wg Wnioskodawcy czynność taka jest opodatkowana wyłącznie ze względu na korzystanie z prawa odliczania podatku naliczonego VAT w związku z budową tych obiektów. Zatem w przypadku udostępniania obiektów wybudowanych przez Gminę i oddanych Wnioskodawcy w zarząd bez prawa po Jego stronie do odliczania podatku naliczonego od towarów i usług związanych z inwestycją, nie dochodzi do wykonywania czynności zrównanych z odpłatnym świadczeniem usług. Powyższe skutkuje brakiem obowiązku ustalania należnego podatku VAT od wymienionych czynności udostępniania nieodpłatnego obiektów wybudowanych przez Gminę i oddanych Wnioskodawcy w zarząd.
W ocenie Wnioskodawcy, inna sytuacja wystąpi w przypadku nieodpłatnego udostępniania obiektów sportowych, których budowa była prowadzona przez Wnioskodawcę realizujący jednocześnie prawo do odliczania podatku naliczonego VAT. Taka czynność powinna być uznana za odpłatne świadczenie usług, obligujące do ustalania wysokości należnego podatku od towarów i usług.
Podstawę opodatkowania w przypadkach nieodpłatnego udostępniania obiektów budowanych przez Wnioskodawcę kształtuje w tym zakresie poniesiony koszt wykonanej usługi, zgodnie z treścią art. 29 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Do wymienionych kosztów należy zaliczyć wyłącznie wydatki bezpośrednio związane z nieodpłatnym udostępnianiem obiektów, a polegające na nabywaniu towarów i usług dotyczących eksploatacji obiektu i jego bieżącym utrzymaniu. Pomocniczo można wskazać na wartość wydatków przypadającą na godzinę funkcjonowania obiektu i wykorzystać tę wartość do ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu nieodpłatnego udostępniania obiektów, co do których Wnioskodawcy służy prawo odliczania należnego podatku od towarów i usług w związku z ich budową.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnej czynności, polegającej na użyciu towarów stanowiących część przedsiębiorstwa jest łączne spełnienie przesłanek określonych w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, tj. użycie tych towarów do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa (w całości lub w części) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej czynności, jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu stanu fatycznego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie Uchwały Rady Miasta nieodpłatnie udostępnia obiekty sportowe lub ich części uprawnionym podmiotom. Czynności te należą do zakresu działania Wnioskodawcy, co potwierdzają stosowne zapisy Statutu.
Analiza opisanego we wniosku stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż użycie towarów (obiektów sportowych) odbywa się do celów działalności Wnioskodawcy. Ze statutu Wnioskodawcy wynika bowiem, że do zakresu prowadzonej działalności należy m.in. udostępnianie bazy sportowej i rekreacyjnej zainteresowanym jednostkom i osobom, w tym: klubom i związkom sportowym, organizacjom kultury fizycznej i turystyki, fundacjom, organizacjom społecznym i zawodowym, szkołom, uczelniom, zakładom pracy i osobom prywatnym, a także prowadzenie działalności służącej upowszechnianiu kultury fizycznej i turystyki. W takich okolicznościach trudno jest bowiem uznać, iż nieodpłatne udostępnianie obiektów sportowych stanowi użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Biorąc powyższe pod uwagę, ww. nieodpłatne udostępnianie obiektów sportowych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Bez znaczenia w omawianej sprawie pozostaje, czy przy nabyciu (budowie) udostępnianych nieodpłatnie obiektów sportowych Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Końcowo wskazać należy, iż w związku z uznaniem opisanych czynności za niepodlegające opodatkowaniu, wydanie interpretacji w przedmiocie ustalenia podstawy opodatkowania stało się bezprzedmiotowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...