• Interpretacja indywidualn...
  12.05.2024

IPPP1-443-487/10-4/MP

Interpretacja indywidualna
z dnia 13 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 341 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30.04.2010 r. (data wpływu 10.05.2010 r.), uzupełnionego w dniu 28.06. 2010 r. na wezwanie tut. organu z dnia 17.06.2010 r. (doręczone w dniu 22.06.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży pakietu usług serwisowych - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 10.05.2010 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży pakietu usług serwisowych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 28.06.2010 r. (data wpływu 30.06.2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. prowadzi działalność polegającą głównie na świadczeniu usług typu lT dla klientów zewnętrznych, jak i wewnątrz grupy I. (m.in. w zakresie instalacji, utrzymania sprzętu, konsulting), sprzedaży sprzętu komputerowego oraz udzielanie prawa do korzystania z oprogramowania.

W swojej ofercie dla klientów, którzy zakupili maszyny I. Spółka posiada pakiet usług serwisowych obejmujący:

* rozszerzenie serwisu gwarancyjnego I. dla gwarancji podstawowej udzielonej przez I. W.

* podstawowych usług serwisowych I.

* rozszerzenia usług serwisowych I..

Rozszerzenie serwisu gwarancyjnego I. oznacza podwyższenie poziomu usług w stosunku do podstawowego serwisu gwarancyjnego związanego z danym typem i modelem maszyny oraz wyposażeniem. Rozszerzenia serwisu gwarancyjnego obejmują wydłużenie godzin dostępności usług, rozszerzenie metod świadczenia usług oraz krótszy docelowy czas reakcji. Maszyna, której dotyczy usługa jest objęta gwarancją I. w chwili zakupu. Usługa zostaje nabyta w ciągu 30 dni od daty zakupu maszyny.

Podstawowe usługi serwisowe I. dla danego typu maszyny i wyposażenia określają poziom usług serwisowych obowiązujący od chwili upływu okresu gwarancyjnego i obejmują (łącznie lub pojedynczo) odpowiednią metodę świadczenia usług oraz odpowiadający jej typ i czas reakcji (docelowy czas reakcji).

Rozszerzenia usług serwisowych I. oznaczają podwyższenie poziomu usług w stosunku do podstawowych usług serwisowych związanych z danym typem i modelem maszyny oraz wyposażeniem. Rozszerzenie usług serwisowych obejmuje (łącznie lub pojedynczo) wydłużenie godzin dostępności usług, rozszerzenie metod świadczenia usług, części wymienne w całości wymieniane na miejscu przez I. oraz docelowy krótszy czas reakcji.

Pakiet serwisowy może obejmować okres od kwartału do 3 lat.

Pakiety usług serwisowych I. dystrybuowane są poprzez sieć jednostek partnerskich Spółki. Zakup pakietu usług serwisowych następuje na podstawie numeru katalogowego, a zamówienie, dostawa i rejestracja odbywa się drogą elektroniczną. Przy sprzedaży pakietu usług serwisowych pobierana jest jednorazowa opłata. I. wystawia fakturę dokumentującą sprzedaż pakietu usług serwisowych (jednorazowa opłata) dla dystrybutora, a dystrybutor wystawia fakturę sprzedaży dla odbiorcy końcowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż pakietu usług serwisowych w momencie rejestracji odbiorcy rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w momencie wystawienia faktury...

Zdaniem Spółki, obowiązek podatkowy w przedstawionej sytuacji powstaje w momencie wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż pakietu usług serwisowych.

W myśl art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów usług, jeżeli dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury nie później niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Przytoczony przepis jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który reguluje zasadę ogólną, zgodnie z którą, obowiązek podatkowy powstaje w momencie wydania towaru lub wykonania usługi. Ponieważ dostawa dokonywana przez Spółkę powinna być udokumentowana fakturą, obowiązek podatkowy w przypadku wskazanym przez Spółkę powstaje zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, czyli w momencie wystawienia faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Regulacja ta nie uchyla zasady, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, lecz wynika z niej, że w przypadku gdy podatnik jest zobligowany do udokumentowania wydania towaru (wykonania usługi) fakturą, to obowiązek podatkowy przesuwa się z chwili wydania towarów (wykonania usługi) na chwilę wystawienia faktury. Przesunięcie to nie może być jednak dłuższe niż 7 dni, co oznacza, że podatnik fakturę powinien wystawić najpóźniej 7. dnia po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą głównie na świadczeniu usług typu IT. W swojej ofercie dla klientów, którzy zakupili maszyny I., Wnioskodawca posiada pakiet usług serwisowych, stanowiący rozszerzenie dla gwarancji podstawowej udzielanej przez I. W. W ramach pakietu usług serwisowych, Wnioskodawca oferuje m. in. podwyższenie poziomu usług serwisowych, wydłużenie godzin dostępności usług, rozszerzenie metod świadczenia usług, krótszy czas reakcji. Pakiet serwisowy może obejmować okres od kwartału do 3 lat.

Pakiety usług serwisowych są dystrybuowane przez jednostki partnerskie Spółki. Zakup pakietu następuje na podstawie numeru katalogowego, natomiast zamówienie, dostawa i rejestracja odbywa się drogą elektroniczną. Przy sprzedaży pakietu pobierana jest jednorazowa opłata.

Wnioskodawca, wystawia fakturę dokumentująca sprzedaż pakietu usług serwisowych (jednorazowa opłata) dla dystrybutora a dystrybutor wystawia fakturę sprzedaży dla odbiorcy końcowego.

Nie ulega wątpliwości, iż w przedmiotowej sprawie wykonanie ww. usługi serwisowej winno być udokumentowane fakturą VAT. Stąd też, jeżeli Wnioskodawca wystawi fakturę dokumentującą sprzedaż pakietu usług serwisowych w momencie rejestracji odbiorcy i uiszczeniu przez niego jednorazowej opłaty, wówczas obowiązek z tego tytułu powstanie, zgodnie z przywołanym wyżej art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, tj. z chwilą wystawienia tej faktury.

Interpretacja stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...