• Interpretacja indywidualn...
  26.04.2024

ILPP2/443-486/10-2/SJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 29 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 135 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zaliczki otrzymanej tytułem udziału w targach – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 31 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zaliczki otrzymanej tytułem udziału w targach.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) świadczy usługi w zakresie organizowania targów. Przygotowanie konkretnych targów trwa od kilku miesięcy do roku. W toku tego procesu, Spółka pozyskuje od kontrahentów obowiązkowe zaliczki tytułem wynajmu powierzchni wystawienniczej, czasem i innych usług targowych, np. zabudowy stoiska. Zaliczki te, zgodnie z zapisami art. 19 ust. 13 pkt 4 i ust. 15 – w przypadku usług najmu powierzchni, oraz art. 19 ust. 11 ustawy o VAT – w przypadku pozostałych usług, podlegają opodatkowaniu i fakturowaniu. Nie wcześniej niż 30 dni przed udostępnieniem powierzchni wystawienniczej, a w przypadku innych usług targowych – po ich wykonaniu, Spółka wystawia faktury końcowe uwzględniając w nich wystawione faktury zaliczkowe. W sytuacji, gdy zaliczka wyczerpuje 100% należności, faktur końcowych (o wartości 0) nie wystawia się.

Jako pierwsze wydarzenie targowe 2011 roku zostały zaplanowane targi "A", które odbędą się w połowie stycznia na terenach wystawienniczych Spółki. Większość zaliczek tytułem udziału w targach "A" zostanie wniesiona przez klientów jeszcze w 2010 r., co oznacza, że data obowiązku podatkowego i fakturowania przypadnie również w tymże roku. Faktury końcowe zostaną wystawione w 2011 roku Spółka ma pewność, że wśród wystawców targów "A" znajdą się podmioty zagraniczne mające siedzibę w państwie UE, będące podatnikami (bądź zidentyfikowane na potrzeby) podatku od wartości dodanej, a także podmioty gospodarcze z państw spoza UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy zaliczki tytułem udziału w targach "A" wniesione w 2010 roku przez kontrahentów zagranicznych mających siedzibę w państwie UE i będących podatnikami podatku od wartości dodanej, bądź zidentyfikowanych dla celów tego podatku, lub podmioty prowadzące działalność gospodarczą mające siedzibę w państwie spoza UE, podlegają opodatkowaniu VAT...

2. W konsekwencji, czy faktury zaliczkowe potwierdzające wpłatę tych zaliczek winny zostać wystawione bez podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczki takie nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 oraz art. 8 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega świadczenie usług na terytorium kraju. W przedstawionym przypadku świadczenie usług polega na wynajmie powierzchni wystawienniczej oraz wykonaniu usług temu towarzyszących, jak: wykonanie zabudowy, przyłączenie mediów, udostępnienie miejsc i przygotowanie reklamy podczas i na terenie wystawy i wiele innych, ogólnie zaliczanych do usług targowych. Miejsce świadczenia tych usług do dnia 31 grudnia 2010 r. tożsame jest z miejscem faktycznego ich wykonania – tak stanowi art. 2 ustawy z dnia 23 października 2009 r. Ustalając zatem miejsce opodatkowania usług sprzedawanych na targi "A" według aktualnie obowiązujących zasad należałoby wskazać terytorium kraju. Jednakże, zgodnie z brzmieniem art. 28b ustawy o VAT, od dnia 1 stycznia 2011 r. miejsce świadczenia usług targowych (poza usługami wstępu) wyznaczać będzie miejsce siedziby nabywcy, o ile będzie nim podatnik w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT. W konsekwencji sprzedaż usług na targi "A" 2011, gdy siedziba takiego nabywcy położona będzie poza terytorium kraju, nie powinna podlegać opodatkowaniu VAT. W celu rozstrzygnięcia, który przepis jest właściwy dla ustalenia miejsca opodatkowania usług wynajmu powierzchni oraz pozostałych usług świadczonych na targi "A", Spółka posłużyła się przepisami ustawy o VAT określającymi moment powstania obowiązku podatkowego. Wszystkie usługi zostaną wykonane w 2011 roku, w tymże roku zostaną wystawione faktury końcowe, w tym za wynajem powierzchni, wpłynie również większość zapłat. Zatem, zgodnie zarówno z art. 19 ust. 1, ust. 13 pkt 4, jak i ust. 19a, ust. 19b, art. 100 ust. 11 i art. 109 ust. 3a ustawy o VAT, moment powstania obowiązku podatkowego dla tych usług przypada w 2011 r. Wobec powyższego, zdaniem Spółki, do ustalenia miejsca ich opodatkowania należy zastosować przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r.

Pozostaje kwestia opodatkowania zaliczek tytułem tych usług wniesionych w 2010 roku przez kontrahentów zagranicznych, uznanych za podatników w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT. Pogląd Spółki opiera się na przesłance, że ani art. 7, ani art. 8 ustawy o VAT nie wymienia zaliczki, czy części zapłaty jako samoistnego przedmiotu opodatkowania. Ze zdarzeniami tymi przepisy wiążą tylko przeniesienie w czasie momentu opodatkowania, nigdy natomiast w oderwaniu od ustalenia, czy zaliczkowana usługa w ogóle podlega opodatkowaniu i w jakiej wysokości. O ile więc, zgodnie z wcześniejszym wywodem, sprzedaż usług na targi "A" 2011 konkretnemu nabywcy zostałaby uznana za niepodlegającą opodatkowaniu VAT, logicznie za niepodlegającą opodatkowaniu winna zostać uznana i zaliczka, wpłacona w 2010 roku przez nabywcę tytułem tych usług.

Faktury zaliczkowe w takim przypadku winny zostać zaopatrzone w klauzulę o samonaliczeniu VAT przez nabywcę oraz ujęte w Informacji podsumowującej za kwartał, w którym je wystawiono. Natomiast pozostała wartość sprzedaży zostanie ujawniona na podstawie faktur końcowych w Informacji podsumowującej za I kwartał 2011 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez sprzedaż – art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany (świadczący usługi w zakresie organizacji targów) przygotowuje się do organizacji targów w 2011 r. – "A", które odbędą się na jego terenach wystawienniczych . Wśród uczestników tych targów znajdą się również podmioty zagraniczne mające siedzibę w państwie UE, będące podatnikami (bądź zidentyfikowane na potrzeby) podatku od wartości dodanej, a także podmioty gospodarcze z państw spoza UE.

Wnioskodawca poinformował, iż z uwagi na fakt, iż przygotowywanie targów trwa od kilku miesięcy do roku, pozyskuje on od swoich kontrahentów, w tym kontrahentów zagranicznych, obowiązkowe zaliczki tytułem udziału w targach "A", które będą wpłacane w 2010 r.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi – art. 19 ust. 4 ustawy.

Zdaniem tut. Organu, obowiązek podatkowy z tytułu wykonywanych przez Zainteresowanego usług organizacji targów powstaje na zasadach ogólnych.

Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi). Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony, np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

Stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Analiza powołanych przepisów wskazuje, iż opodatkowaniu każdorazowo podlega otrzymanie części należności, a obowiązek podatkowy w tym przypadku powstaje z chwilą otrzymania częściowej płatności (art. 19 ust. 11 ustawy).

Podstawą opodatkowania – według art. 29 ust. 1 ustawy – jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art., 83 art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podkreślić należy, iż w myśl art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, to zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 4 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca otrzymanie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi powinna zawierać co najmniej stawkę podatku.

Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 5 i 7-9, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (§ 10 ust. 5 powołanego rozporządzenia).

Stosownie do brzmienia § 10 ust. 6 cyt. rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 9.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż z tytułu otrzymanych w 2010 r. przez Zainteresowanego zaliczek na poczet świadczonych usług organizacji targów, powstanie obowiązek podatkowy stosownie do brzmienia art. 19 ust. 11 ustawy, a on będzie zobowiązany wystawić faktury dokumentujące ich otrzymanie, zgodnie z powołanymi przepisami rozporządzenia.

W tym miejscu należy wyjaśnić, iż na moment powstania obowiązku podatkowego konkretyzują się ostatecznie wszelkie istotne elementy stosunku prawnopodatkowego. W tym bowiem momencie ustalone zostają informacje o podmiocie i przedmiocie podatku, miejscu świadczenia, podstawie opodatkowania oraz właściwej stawce.

Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, iż skoro w rozpoznanej sprawie obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania zaliczki w 2010 r., ważna staje się kwestia określenia miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy otrzymana zaliczka będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. (z wyjątkami określonymi w art. 8 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504), zgodnie z którą uchylone zostały art. 27 i art. 28, a dodano art. 28a do art. 28o regulujące kwestię określenia miejsca świadczenia usług.

I tak, stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Jednakże, od ogólnej zasady zawartej w powyższym przepisie, ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny.

Tut. Organ zwraca uwagę, iż na mocy art. 2 ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Za prawidłowością przyjętej przez tut. Organ interpretacji przemawia porównanie obowiązującego przepisu art. 2 ustawy zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług z przepisem art. 52 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 2006.347.1 ze zm.).

Stosownie do art. 52 lit. a Dyrektywy, miejscem świadczenia następujących usług jest miejsce, w którym usługa jest faktycznie świadczona: działalność kulturalna, artystyczna, sportowa, naukowa, edukacyjna, rozrywkowa lub podobna, w tym działania podejmowane przez organizatorów takiej działalności oraz, w stosownym przypadku, usługi pomocnicze do takiej działalności.

Przepis ten należy interpretować w ten sposób, że świadczenie usług na rzecz wystawców należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w tym przepisie.

Bowiem, jak wynika z art. 52 lit. a Dyrektywy, usługi związane z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną, taką jak targi i wystawy obejmują swoim zakresem szeroki wachlarz usług, w których skład wchodzą wymienione w tym przepisie usługi świadczone przez organizatorów takiej działalności. Wobec powyższego, przepis ten nie dotyczy tylko organizatorów targów, ale również wszystkich podmiotów, które świadczą usługi z nimi związane.

Taka interpretacja powołanych przepisów potwierdza jedną z fundamentalnych zasad dotyczących wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którą miejscem świadczenia (opodatkowania) każdego świadczenia (w przedmiotowej sprawie wykonywanych usług), co do zasady, powinno być miejsce rzeczywistej konsumpcji.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług organizacji targów w 2010 r., zgodnie z powołanymi przepisami, jest miejsce gdzie usługa jest faktycznie świadczona.

Zgodnie z powołanymi w niniejszej interpretacji indywidualnej przepisami, zaliczki nie należy traktować jako odrębnej czynności. Zaliczka nie jest bowiem dodatkową czynnością podlegającą opodatkowaniu lecz jest integralnie związana z usługą lub sprzedażą towaru, na poczet której została uiszczona. W przypadku zaliczek ustawodawca określił jedynie inny moment powstania obowiązku podatkowego niż w przypadku sprzedaży świadczonej bez pobrania zaliczki. Zatem, zaliczka powinna podlegać opodatkowaniu taką samą stawką podatku, jak świadczenie którego dotyczy.

Reasumując, skoro w rozpoznanej sprawie obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania w 2010 r. przez Zainteresowanego zaliczek na poczet przyszłych usług organizacji targów, dla których miejscem świadczenia zgodnie z obowiązującymi przepisami jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wg stawki obowiązującej dla tych usług na terytorium kraju.

W związku z powyższym, Wnioskodawca zobowiązany będzie do wystawienia faktur zaliczkowych potwierdzających wpłaty tych zaliczek, zgodnie z powołanymi przepisami (ze stawką podatku).

Tut. Organ informuje, iż na podstawie ustawy z dnia 23 października 2009 r. od dnia 1 stycznia 2011 r. miejscem świadczenia przez Spółkę usług organizacji targów na rzecz podatników zdefiniowanych w art. 28a ustawy, będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania – czyli obowiązywać będzie ogólna zasada wyrażona w art. 28b ustawy o podatku do towarów i usług.

Oznacza to, iż usługi organizacji targów, wykonane przez Zainteresowanego w 2011 r. będą podlegały opodatkowaniu na terytorium innych państw, czyli nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Wobec powyższego, w przypadku gdy otrzymana zaliczka na moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu jej otrzymania podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (2010 r.), a w momencie zakończenia usługi przepisy regulujące kwestie miejsca świadczenia będą wskazywały inne niż Polska miejsce opodatkowania wykonanych usług (2011 r.), Spółka będzie miała prawo do skorygowania złożonej deklaracji stosownie do treści art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...