Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.
Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

AKT ARCHIWALNY - Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej


Akt uchylony z dniem 2017-03-01.
Dz.U.2016.0.1799 t.j. - AKT ARCHIWALNY - Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej

Rozdział 2. Organizacja Służby Celnej

Art. 9. Organizacja Służby Celnej

1. Organami Służby Celnej są:
1) minister właściwy do spraw finansów publicznych;
2) Szef Służby Celnej;
3) dyrektorzy izb celnych;
4) naczelnicy urzędów celnych.
2. Organy, o których mowa w ust. 1, realizują zadania, w szczególności organów celnych i organów podatkowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2a. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wyznaczyć organ Służby Celnej do wykonywania niektórych zadań Służby Celnej oraz określić terytorialny zasięg jego działania, uwzględniając potrzebę sprawnego wykonywania zadań organów Służby Celnej oraz gospodarcze potrzeby przedsiębiorców.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, właściwość miejscową organów Służby Celnej, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, w zakresie, w jakim właściwość ta nie wynika z przepisów regulujących zadania organów celnych i organów podatkowych, uwzględniając rodzaj zadań realizowanych przez organy Służby Celnej oraz gospodarcze potrzeby przedsiębiorców.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) właściwość miejscową naczelników urzędów celnych oraz dyrektorów izb celnych do wykonywania zadań określonych w Kodeksie karnym skarbowym,
2) właściwość miejscową wyznaczonych naczelników urzędów celnych do prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach o niektóre przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, określone w art. 133 podmioty prowadzące postępowanie przygotowawcze § 1 pkt 1 Kodeksu karnego skarbowego
– mając na uwadze zapewnienie sprawnego wykonywania zadań Służby Celnej.

Art. 10. Zadania Szefa Służby Celnej

1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych koordynuje i współdziała w kształtowaniu polityki państwa w zakresie zadań Służby Celnej.
2. Szef Służby Celnej podlega ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
3. Szef Służby Celnej kieruje Służbą Celną oraz zapewnia sprawne i efektywne wykonywanie jej zadań, w szczególności przez:
1) sprawowanie nadzoru nad działalnością dyrektorów izb celnych i naczelników urzędów celnych;
2) realizację budżetu państwa w zakresie ustalonym dla Służby Celnej;
3) kształtowanie polityki kadrowej i szkoleniowej w Służbie Celnej oraz wykonywanie zadań kierownika urzędu wobec funkcjonariuszy pełniących służbę w komórkach organizacyjnych właściwych w sprawach celnych, podatku akcyzowego, gier hazardowych, urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zwanych dalej "komórkami organizacyjnymi w urzędzie obsługującym ministra";
4) współpracę z właściwymi organami innych państw oraz z organizacjami międzynarodowymi;
5) wykonywanie funkcji specjalnej jednostki w rozumieniu art. 85 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) nr 1306/2013”;
6) (uchylony)
7) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie i przepisach odrębnych.
3a. W celu zapewnienia sprawnego i efektywnego wykonywania zadań, w szczególności nadzoru nad działalnością dyrektorów izb celnych i naczelników urzędów celnych oraz kształtowania polityki kadrowej i szkoleniowej w Służbie Celnej, Szef Służby Celnej może wydawać zarządzenia.
4. Szef Służby Celnej jest przełożonym wszystkich funkcjonariuszy celnych.
5. Szef Służby Celnej wykonuje zadania przy pomocy:
1) naczelników urzędów celnych;
2) dyrektorów izb celnych;
3) komórek organizacyjnych w urzędzie obsługującym ministra.

Art. 12. Sztandar Służby Celnej

1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych nadaje sztandar Służbie Celnej oraz sztandary jednostkom organizacyjnym Służby Celnej.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór sztandaru Służby Celnej,
2) podstawowe elementy wzoru sztandaru nadawanego jednostkom organizacyjnym Służby Celnej oraz jednostki organizacyjne Służby Celnej, którym ten sztandar jest nadawany,
3) tryb nadawania sztandarów, o których mowa w ust. 1
- uwzględniając w nim wizerunek orła białego ustalony dla godła państwowego oraz mając na uwadze tradycję Służby Celnej.

Art. 13. Działalność duszpasterska w Służbie Celnej

Działalność duszpasterska w Służbie Celnej prowadzona jest na podstawie porozumień ministra właściwego do spraw finansów publicznych z przedstawicielami kościoła lub związku wyznaniowego. Komunikat o podpisaniu porozumienia publikuje się w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów.

Art. 15. Odznaka honorowa „Zasłużony dla Służby Celnej”

1. W celu uhonorowania osób szczególnie zasłużonych dla Służby Celnej ustanawia się odznakę honorową "Zasłużony dla Służby Celnej".
2. Odznaka "Zasłużony dla Służby Celnej" dzieli się na stopnie:
1) I stopień - złota odznaka "Zasłużony dla Służby Celnej";
2) II stopień - srebrna odznaka "Zasłużony dla Służby Celnej";
3) III stopień - brązowa odznaka "Zasłużony dla Służby Celnej".
3. Odznakę nadaje minister właściwy do spraw finansów publicznych.
4. Osoba, której nadano odznakę "Zasłużony dla Służby Celnej", otrzymuje legitymację potwierdzającą jej nadanie.
5. Odznaka "Zasłużony dla Służby Celnej" tego samego stopnia może być nadana tej samej osobie tylko raz.
6. Osobie wyróżnionej odznaką "Zasłużony dla Służby Celnej" nie nadaje się tej odznaki w stopniu niższym od posiadanego.
7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) tryb postępowania w sprawach o nadanie odznaki "Zasłużony dla Służby Celnej", osoby uprawnione do występowania z wnioskiem o nadanie tej odznaki oraz termin rozpatrzenia wniosku,
2) wzór odznaki "Zasłużony dla Służby Celnej", wzór wniosku o nadanie odznaki zawierający informację uzasadniającą jej nadanie oraz wzór legitymacji potwierdzającej nadanie odznaki,
3) sposób wręczania i noszenia odznaki "Zasłużony dla Służby Celnej",
4) sposób ewidencjonowania informacji o osobach wyróżnionych odznaką "Zasłużony dla Służby Celnej"
- mając na uwadze sprawne przeprowadzenie postępowania, ujednolicenie sposobu składania wniosków oraz zapewnienie przyznawania odznaczeń osobom szczególnie zasłużonym.

Art. 16. Upoważnienie do tworzenia organów opiniodawczo-doradczych w sprawach należących do zadań Służby Celnej

1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze zarządzenia, tworzyć organy opiniodawczo-doradcze w sprawach należących do zadań Służby Celnej.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, tworząc organy opiniodawczo-doradcze, określa ich nazwę, skład, zakres działania, długość kadencji, na jaką zostały powołane, oraz tryb postępowania tych organów.

Art. 17. Uprawnienia Szefa Służby Celnej

1. W celu realizacji zadania określonego w art. 10 zadania Szefa Służby Celnej ust. 3 pkt 5, Szef Służby Celnej jest uprawniony do:
1) żądania od organów administracji publicznej oraz państwowych jednostek organizacyjnych i osób prawnych wszelkich niezbędnych informacji;
2) zlecania wykonania określonych czynności organom administracji publicznej oraz państwowym jednostkom organizacyjnym i osobom prawnym uprawnionym do kontroli dokumentów, które mają znaczenie dla realizacji zadań określonych w tytule V rozdziale III rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.
2. Pisemne wystąpienie o dostarczenie informacji lub wykonanie określonych czynności powinno w szczególności zawierać oznaczenie treści żądania lub zlecenia oraz termin dostarczenia informacji lub wykonania określonej czynności. W przypadku podmiotów innych niż przeprowadzające kontrole zgodnie z tytułem V rozdziałem III rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 wystąpienie powinno zawierać ponadto wskazanie okoliczności będących podstawą tego wystąpienia.
3. W czynnościach zleconych na podstawie ust. 1 pkt 2 mogą uczestniczyć funkcjonariusze upoważnieni przez Szefa Służby Celnej.
4. W czynnościach zleconych na podstawie ust. 1 pkt 2 oraz realizowanych na podstawie art. 30 zasady kontroli wykonywanych przez Służbę Celną ust. 3 pkt 6 mogą uczestniczyć osoby uprawnione na podstawie ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych oraz przedstawiciele organów Unii Europejskiej.
5. Organy administracji publicznej oraz państwowe jednostki organizacyjne przeprowadzające kontrole zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1306/2013 są obowiązane do przekazywania ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych projektu propozycji zastosowania analizy ryzyka oraz projektów programów kontroli, o których mowa w art. 84 dokumentacja przebiegu służby funkcjonariusza rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, i sprawozdań z ich realizacji, o których mowa w art. 86 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, najpóźniej na 21 dni przed terminami określonymi w tym rozporządzeniu, w celu ich weryfikacji i przekazania do Komisji Europejskiej.

Art. 18. Upoważnianie funkcjonariuszy Służby Cywilnej do wykonywania zadań w zakresie działania Służby Celnej

Szef Służby Celnej jest uprawniony do upoważniania funkcjonariuszy pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej, o których mowa w art. 22 jednostki organizacyjne Służby Celnej, do wykonywania zadań określonych w art. 2 zadania Służby Celnej ust. 1 pkt 1 i 4-6 oraz art. 30 zasady kontroli wykonywanych przez Służbę Celną ust. 2 pkt 1 i 2 w przypadku:
1) realizowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej operacji międzynarodowych, w których uczestniczy Służba Celna;
2) zagrożenia realizacji zadań wykonywanych przez Służbę Celną.

Art. 19. Zadania dyrektora izby celnej

1. Do zadań dyrektora izby celnej należy:
1) sprawowanie nadzoru nad działalnością naczelników urzędów celnych;
2) rozstrzyganie w II instancji w sprawach należących w I instancji do naczelników urzędów celnych;
3) rozstrzyganie w I instancji w sprawach określonych w przepisach odrębnych;
4) realizacja polityki kadrowej i szkoleniowej w izbach celnych i urzędach celnych;
5) wykonywanie kontroli określonych w art. 30 zasady kontroli wykonywanych przez Służbę Celną ust. 2 i ust. 3 pkt 2-10;
6) rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych i ściganie ich sprawców, w zakresie ustalonym w Kodeksie karnym skarbowym oraz rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń w zakresie określonym w art. 2 zadania Służby Celnej ust. 1 pkt 4 i 6 oraz ściganie ich sprawców w zakresie określonym w art. 2 zadania Służby Celnej ust. 1 pkt 6;
7) współdziałanie z terenowymi organami Straży Granicznej, w szczególności koordynacja działań w zakresie sprawnego wykonywania zadań, o których mowa w art. 2 zadania Służby Celnej ust. 1 pkt 1 i art. 30 zasady kontroli wykonywanych przez Służbę Celną ust. 2 pkt 1;
8) współdziałanie z terenowymi organami kontroli skarbowej;
9) współdziałanie z organami władzy samorządowej i innymi organami władzy publicznej;
10) wykonywanie innych zadań określonych w przepisach odrębnych;
11) wykonywanie zadań wynikających z przepisów wspólnotowych regulujących statystykę dotyczącą obrotu towarowego pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej (INTRASTAT) oraz obrotu towarowego państw członkowskich Unii Europejskiej z pozostałymi państwami (EXTRASTAT);
12) dokonywanie poboru należności celnych, podatków, opłat i dopłat, o których mowa w art. 2 zadania Służby Celnej ust. 1 pkt 2;
13) wykonywanie zadań, o których mowa w art. 2 pkt 8 oraz art. 8 rozporządzenia Rady (WE) nr 2173/2005 z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia systemu zezwoleń na przywóz drewna do Wspólnoty Europejskiej FLEGT;
14) wykonywanie zadań, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a rozporządzenia Komisji (UE) nr 737/2010 z dnia 10 sierpnia 2010 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1007/2009 w sprawie handlu produktami z fok;
15) wykonywanie zadań wierzyciela określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2016 r. poz. 599, 868, 1228, 1244 i 1579);
16) prowadzenie postępowania egzekucyjnego należności pieniężnych zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
17) przekazywanie do państwa członkowskiego Unii Europejskiej informacji, o której mowa w art. 64 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych (Dz. U. poz. 1289 oraz z 2015 r. poz. 211), oraz występowanie do państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa niebędącego członkiem Unii Europejskiej na podstawie tej ustawy z wnioskiem o:
a) udzielenie informacji,
b) powiadomienie,
c) odzyskanie należności pieniężnych,
d) podjęcie środków zabezpieczających należności pieniężne.
2. Dyrektorzy izb celnych wykonują zadania przy pomocy podległych im izb celnych.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, określi sposób i warunki współdziałania dyrektorów izb celnych oraz naczelników urzędów celnych z organami, o których mowa w ust. 1 pkt 8, mając na uwadze zapewnienie prawidłowej i terminowej realizacji zadań tych organów oraz ekonomikę postępowania.

Art. 20. Zadania naczelnika urzędu celnego

1. Do zadań naczelnika urzędu celnego należy:
1) obejmowanie towarów procedurą celną oraz przyjmowanie zgłoszeń do powrotnego wywozu, dokonywanie wymiaru i poboru należności celnych i innych opłat związanych z przywozem i wywozem towarów oraz wykonywanie innych czynności przewidzianych przepisami prawa celnego;
2) wymiar, pobór i kontrola podatku akcyzowego i opłaty paliwowej;
3) wymiar, pobór i kontrola podatku od gier oraz dopłat, o których mowa w art. 2 zadania Służby Celnej ust. 1 pkt 2 lit. d;
3a) wymiar, pobór i kontrola podatku od wydobycia niektórych kopalin;
4) dokonywanie wymiaru i poboru podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów;
5) wykonywanie kontroli, o której mowa w art. 30 zasady kontroli wykonywanych przez Służbę Celną ust. 2 i ust. 3 pkt 1, 1a i 2 oraz pkt 7-10;
6) rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych i ściganie ich sprawców, w zakresie ustalonym w Kodeksie karnym skarbowym oraz rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń w zakresie określonym w art. 2 zadania Służby Celnej ust. 1 pkt 4 i 6 oraz ściganie ich sprawców w zakresie określonym w art. 2 zadania Służby Celnej ust. 1 pkt 6;
7) współdziałanie z organami władzy samorządowej i innymi organami władzy publicznej;
8) wykonywanie innych zadań określonych w przepisach odrębnych.
2. Naczelnicy urzędów celnych wykonują zadania przy pomocy podległych im urzędów celnych.

Art. 20a. Zadania naczelnika urzędu celnego właściwego dla portu morskiego

1. Naczelnik urzędu celnego właściwy dla portu morskiego:
1) informuje organ upoważniony na podstawie przepisów odrębnych do przeprowadzania kontroli towarów przywożonych z państw trzecich o przywozie na obszar celny Unii Europejskiej towaru, który podlega obowiązkowi kontroli przeprowadzanej przez ten organ;
2) ustala termin, w tym godzinę, i miejsce kontroli towarów przywożonych z państw trzecich, w uzgodnieniu z operatorem portowym i dysponentem towaru, uwzględniając informację o planowanych kontrolach przekazaną przez organ, o którym mowa w pkt 1.
2. Z wyłączeniem przypadku gdy zachodzi konieczność przeprowadzenia badań laboratoryjnych lub poddania towaru kwarantannie lub – w przypadku żywych zwierząt – izolacji, czas trwania w portach morskich kontroli towarów przywożonych z państw trzecich, w tym kontroli wykonywanej przez organy Służby Celnej, nie powinien przekraczać 24 godzin liczonych od chwili przedstawienia towaru do kontroli, złożenia kompletnego wniosku o dokonanie kontroli do właściwych organów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przekazania informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, do zwolnienia towaru do procedury celnej. Termin ten ulega wydłużeniu do 48 godzin w przypadkach uzasadnionych w szczególności względami bezpieczeństwa publicznego, ochroną życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt lub ochroną środowiska.
3. Terminy, o których mowa w ust. 2, nie biegną, jeżeli przeprowadzenie kontroli towarów przywożonych z państw trzecich jest niemożliwe z przyczyn niezależnych od organów, o których mowa w ust. 1.
4. Terminy, o których mowa w ust. 2, nie biegną w soboty i dni ustawowo wolne od pracy.
5. Przepisów ust. 2–4 nie stosuje się, jeżeli przepisy Unii Europejskiej określają inne terminy dokonywania czynności kontroli towarów przywożonych z państw trzecich, w tym kontroli wykonywanej przez organy Służby Celnej.

Art. 21. Tworzenie, znoszenie i organizacja izb celnych, ośrodki szkoleniowe, laboratoria celne

1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, tworzy i znosi izby celne i urzędy celne oraz określa ich siedziby, uwzględniając zadania Służby Celnej, konieczność sprawnej ich realizacji oraz zapewnienie ciągłości wykonywanych zadań w przypadkach znoszenia izb celnych lub urzędów celnych.
2. Organizację izb celnych i urzędów celnych określa statut nadany, w drodze zarządzenia, przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, w celu prawidłowej realizacji zadań ustawowych, może tworzyć ośrodki szkoleniowe i laboratoria celne oraz określać ich organizację i zakres działania.

Art. 22. Jednostki organizacyjne Służby Celnej

Jednostkami organizacyjnymi Służby Celnej, zwanymi dalej "jednostkami organizacyjnymi", są:
1) komórki organizacyjne w urzędzie obsługującym ministra;
2) izby celne;
3) urzędy celne wraz z podległymi oddziałami celnymi.

Art. 23. Podmioty uprawione do wykonywania zadań w jednostkach organizacyjnych

1. W jednostkach organizacyjnych mogą:
1) pełnić służbę funkcjonariusze;
2) być zatrudnieni członkowie korpusu służby cywilnej, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1345 i 1607);
3) być zatrudnieni pracownicy, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1511).
2. Zadania, o których mowa w art. 2 zadania Służby Celnej ust. 1 pkt 1, 4-7 i 10, wykonują wyłącznie funkcjonariusze, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
3. Zadania niezastrzeżone dla funkcjonariuszy mogą wykonywać osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.

Art. 24. Urząd celny

1. Urzędem w rozumieniu niniejszego rozdziału oraz rozdziałów 7–12 i 14 jest izba celna wraz z podległymi urzędami celnymi.
2. Zadania dyrektora generalnego urzędu przewidziane w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej w stosunku do członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w izbach celnych i urzędach celnych wykonuje dyrektor izby celnej.
3. Zadania kierownika urzędu wobec funkcjonariuszy pełniących służbę w komórkach organizacyjnych w urzędzie obsługującym ministra wykonuje Szef Służby Celnej. Kierownikiem urzędu dla jednostek organizacyjnych określonych w art. 22 jednostki organizacyjne Służby Celnej, pkt 2 i 3, w rozumieniu ustawy, jest dyrektor izby celnej.
4. W sprawach związanych z pełnieniem służby oraz zatrudnieniem w jednostkach organizacyjnych określonych w art. 22 jednostki organizacyjne Służby Celnej, pkt 2 i 3 właściwym do podejmowania rozstrzygnięć jest kierownik urzędu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Art. 26. Stanowiska kierownicze w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej

1. Stanowiska:
1) Szefa Służby Celnej,
2) zastępcy Szefa Służby Celnej,
3) dyrektora departamentu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
4) zastępcy dyrektora departamentu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
5) dyrektora izby celnej,
6) zastępcy dyrektora izby celnej,
7) naczelnika urzędu celnego,
8) zastępcy naczelnika urzędu celnego
- są wyższymi stanowiskami kierowniczymi w jednostkach organizacyjnych.
2. Stanowiska, które wiążą się ze zwierzchnictwem służbowym są stanowiskami kierowniczymi w jednostkach organizacyjnych.
3. Funkcjonariusz może ubiegać się o stanowisko dyrektora departamentu i jego zastępcy w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, obsadzane odpowiednio zgodnie z przepisami ustawy o służbie cywilnej.

Art. 27. Powołanie i odwołanie na stanowisko Szefa i Zastępcy Szefa Służby Cywilnej

1. Szefa Służby Celnej – podsekretarza stanu lub sekretarza stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych – powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2. Zastępcę Szefa Służby Celnej powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw finansów publicznych na wniosek Szefa Służby Celnej, z korpusu generałów Służby Celnej lub korpusu oficerów starszych Służby Celnej.
3. Na stanowisko Szefa Służby Celnej może być powołana osoba, która spełnia następujące kryteria:
1) ma obywatelstwo polskie;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4) ma wyższe wykształcenie magisterskie;
5) ma co najmniej czteroletnie doświadczenie w zakresie obejmującym zagadnienia celne lub podatkowe;
6) ma co najmniej czteroletni okres zatrudnienia w organach administracji publicznej, w tym co najmniej trzyletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym;
7) ma nieposzlakowaną opinię;
8) daje rękojmię należytego wykonywania zadań.
4. Na stanowisko zastępcy Szefa Służby Celnej może być powołana osoba, która spełnia następujące kryteria:
1) ma obywatelstwo polskie;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4) ma wyższe wykształcenie magisterskie;
5) ma co najmniej czteroletni okres służby w Służbie Celnej, w tym co najmniej trzyletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym;
6) ma nieposzlakowaną opinię;
7) daje rękojmię należytego wykonywania zadań.
5. Dyrektora izby celnej powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw finansów publicznych na wniosek Szefa Służby Celnej.
6. Zastępcę dyrektora izby celnej powołuje i odwołuje Szef Służby Celnej na wniosek dyrektora izby celnej.
7. Naczelnika urzędu celnego powołuje i odwołuje Szef Służby Celnej na wniosek dyrektora izby celnej.
8. Zastępcę naczelnika urzędu celnego powołuje i odwołuje dyrektor izby celnej na wniosek naczelnika urzędu celnego.
9. Na stanowiska, o których mowa w art. 26 stanowiska kierownicze w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej, ust. 1 pkt 5-8, może być powołana osoba, która spełnia następujące kryteria:
1) ma obywatelstwo polskie;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4) ma wyższe wykształcenie magisterskie;
5) ma co najmniej czteroletnie doświadczenie w zakresie obejmującym zagadnienia celne lub podatkowe;
6) ma co najmniej czteroletni okres służby w Służbie Celnej;
7) ma nieposzlakowaną opinię;
8) ma wiedzę zawodową odpowiadającą zakresowi zadań wykonywanych na danym stanowisku;
9) ma zdolności organizatorskie oraz predyspozycje do kierowania zespołami ludzkimi;
10) daje rękojmię należytego wykonywania zadań.
10. Na stanowiska, o których mowa w art. 26 stanowiska kierownicze w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej ust. 1 pkt 5-8, powołuje się funkcjonariuszy z korpusów oficerów Służby Celnej, o których mowa w art. 115 korpusy i stopnie służbowe, mianowanie na stopnie służbowe ust. 1 pkt 4 i 5, lub korpusu generałów Służby Celnej, o którym mowa w art. 115 korpusy i stopnie służbowe, mianowanie na stopnie służbowe ust. 1 pkt 6.
10a. Na stanowisko zastępcy dyrektora izby celnej właściwego w sprawach organizacyjno-finansowych, logistycznych i technicznych może zostać powołany członek korpusu służby cywilnej spełniający kryteria, o których mowa w ust. 9 pkt 1–5 i 7–10. Przepis art. 28 rekrutacja na wyższe stanowiska kierownicze w Służbie Celnej stosuje się odpowiednio.
11. Do powoływania na stanowiska, o których mowa w art. 26 stanowiska kierownicze w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej ust. 2 i odwoływania z tych stanowisk właściwy jest kierownik urzędu. Powołanie na te stanowiska następuje z korpusu aspirantów Służby Celnej, o którym mowa w art. 115 korpusy i stopnie służbowe, mianowanie na stopnie służbowe ust. 1 pkt 3, korpusów oficerów Służby Celnej lub korpusu generałów Służby Celnej albo członków korpusu służby cywilnej.

Art. 28. Rekrutacja na wyższe stanowiska kierownicze w Służbie Celnej

1. Dobór kandydatów na stanowiska, o których mowa w art. 26 stanowiska kierownicze w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej, ust. 1 pkt 5-8, jest dokonywany w drodze rekrutacji, na którą składa się:
1) rozmowa kwalifikacyjna;
2) test wiedzy;
3) ustalenie zdolności organizatorskich oraz predyspozycji do kierowania zespołami ludzkimi.
2. W wyniku rekrutacji wyłania się nie więcej niż trzech kandydatów, spośród których może nastąpić powołanie.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb rekrutacji, sposób badania zdolności i predyspozycji, o których mowa w ust. 1 pkt 3, a także zakres tematyczny testu wiedzy, mając na uwadze sprawne przeprowadzenie rekrutacji oraz wybór właściwego kandydata.

Art. 29. Powierzenie pełnienia obowiązków dyrektora izby celnej, naczelnika urzędu celnego i ich zastępców

1. W przypadku zwolnienia stanowiska dyrektora izby celnej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, do czasu powołania dyrektora izby celnej, powierza pełnienie obowiązków, na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, jednemu z jego zastępców.
2. W przypadku zwolnienia stanowiska naczelnika urzędu celnego, Szef Służby Celnej, do czasu powołania naczelnika urzędu celnego, powierza pełnienie obowiązków, na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, jednemu z jego zastępców.
3. W przypadku zwolnienia stanowiska zastępcy dyrektora izby celnej, Szef Służby Celnej, do czasu powołania zastępcy dyrektora izby celnej, powierza pełnienie obowiązków, na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, funkcjonariuszowi z korpusów oficerów Służby Celnej lub członkowi korpusu służby cywilnej.
4. W przypadku zwolnienia stanowiska zastępcy naczelnika urzędu celnego, dyrektor izby celnej, do czasu powołania zastępcy naczelnika urzędu celnego, powierza pełnienie obowiązków, na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, funkcjonariuszowi z korpusów oficerów Służby Celnej lub członkowi korpusu służby cywilnej.
5. W przypadku czasowej niemożności pełnienia służby na stanowisku dyrektora izby celnej, do czasu ustania przeszkody w pełnieniu służby na tym stanowisku, minister właściwy do spraw finansów publicznych powierza pełnienie obowiązków dyrektora izby celnej jednemu z jego zastępców.
6. W przypadku czasowej niemożności pełnienia służby na stanowisku naczelnika urzędu celnego, do czasu ustania przeszkody w pełnieniu służby na tym stanowisku, Szef Służby Celnej powierza pełnienie obowiązków naczelnika urzędu celnego jednemu z jego zastępców.

Art. 29a. Przeniesienie dyrektora izby celnej lub naczelnika urzędu celnego

1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach w celu zapewnienia właściwej organizacji i właściwego funkcjonowania jednostki organizacyjnej:
1) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek Szefa Służby Celnej, może przenieść dyrektora izby celnej na takie samo stanowisko do innej jednostki organizacyjnej;
2) Szef Służby Celnej może przenieść zastępcę dyrektora izby celnej albo naczelnika urzędu celnego na takie samo stanowisko do innej jednostki organizacyjnej;
3) Szef Służby Celnej może przenieść zastępcę naczelnika urzędu celnego na takie samo stanowisko do innego urzędu;
4) dyrektor izby celnej może przenieść zastępcę naczelnika urzędu celnego na takie samo stanowisko do innej jednostki organizacyjnej w ramach tego samego urzędu.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 86 powierzenie funkcjonariuszowi pełnienie obowiązków służbowych na innym stanowisku ust. 4, ust. 5 zdanie drugie i trzecie oraz ust. 6 stosuje się odpowiednio.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach w celu zapewnienia właściwej organizacji i właściwego funkcjonowania jednostki organizacyjnej dyrektora izby celnej lub zastępcę dyrektora izby celnej można przenieść czasowo na takie samo stanowisko, na okres do 6 miesięcy w roku kalendarzowym, do innej jednostki organizacyjnej. Przeniesienia dokonuje odpowiednio minister właściwy do spraw finansów publicznych albo Szef Służby Celnej.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach w celu zapewnienia właściwej organizacji i właściwego funkcjonowania jednostki organizacyjnej naczelnika urzędu celnego lub zastępcę naczelnika urzędu celnego można przenieść czasowo na takie samo stanowisko, na okres do 6 miesięcy w roku kalendarzowym, do innej jednostki organizacyjnej. Przeniesienia dokonuje odpowiednio Szef Służby Celnej albo dyrektor izby celnej.
5. W okresie czasowego przeniesienia dyrektora izby celnej lub naczelnika urzędu celnego pełnienie obowiązków dyrektora izby celnej lub naczelnika urzędu celnego powierza się jednemu z jego zastępców. Powierzenia dokonuje odpowiednio minister właściwy do spraw finansów publicznych albo Szef Służby Celnej.
6. W okresie czasowego przeniesienia zastępcy dyrektora izby celnej lub zastępcy naczelnika urzędu celnego pełnienie obowiązków zastępcy dyrektora izby celnej lub zastępcy naczelnika urzędu celnego powierza się funkcjonariuszowi z korpusu oficerów Służby Celnej lub członkowi korpusu służby cywilnej. Powierzenia dokonuje odpowiednio Szef Służby Celnej albo dyrektor izby celnej.
7. Przepisów ust. 5 i 6 nie stosuje się, gdy na okres czasowego przeniesienia dyrektora izby celnej, naczelnika urzędu celnego lub ich zastępców na ich miejsce zostanie przeniesiony dyrektor izby celnej, naczelnik urzędu celnego lub ich zastępcy z innej jednostki organizacyjnej.
8. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, przeniesienie jest równoznaczne z odwołaniem ze stanowiska w jednostce organizacyjnej przed przeniesieniem i powołaniem na stanowisko w jednostce organizacyjnej, do której funkcjonariusz został przeniesiony.
9. W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, przeniesienie jest równoznaczne z powierzeniem pełnienia obowiązków na stanowisku w jednostce organizacyjnej, do której funkcjonariusz został przeniesiony. Przepis art. 86 powierzenie funkcjonariuszowi pełnienie obowiązków służbowych na innym stanowisku ust. 6 stosuje się odpowiednio.
10. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, 3 i 4, stosuje się odpowiednio przepisy art 91–93.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.